به گزارش سرمایه فردا، هلند کشوری است با جمعیتی در حدود یکپنجم جمعیت ایران و مساحتی حدود ۲.۵ درصد مساحت ایران که تولید ناخالص آن بیش از دو برابر تولید ناخالص ایران است. در اکتبر ۲۰۲۳ فایننشیال تایمز گزارشی منتشر کرد دربارۀ اعتراض شرکتهای هواپیمایی به طرح دولت هلند برای کاهش تدریجی یارانۀ سوختهای فسیلی. در بخشی از گزارش به نقل از مقامات هلندی آمده است: «هلند در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۶.۴ میلیارد یورو برای حمایت از مصرف سوختهای فسیلی هزینه کرده است؛ چه از طریق یارانههای مستقیم و چه از طریق طرحهای مالیاتی که بهطور غیرمستقیم منجر به استفادۀ بیشتر از انرژیهای آلاینده شدهاند.
بیش از ۳.۶ میلیارد یورو به شرکتهای هواپیمایی اختصاص یافته است، زیرا سوختی که برای استفادۀ این شرکتها تأمین میشود، در حال حاضر از مالیات در اتحادیۀ اروپا به طور کامل معاف است». براساس همین گزارش، دولت هلند یکی از جدیترین دولتهای اتحادیۀ اروپا برای حذف یارانۀ سوختهای فسیلی شرکتهای هواپیمایی است و تلاش دارد تا سال ۲۰۵۰ سطح انتشار کربن را به خالص صفر برساند. بهرغم این، هلند همچنان جزو کشورهایی است که میزان یارانۀ سوختهای فسیلی در آن بسیار بالا است. نحوۀ آرایش نیروهای سیاسی و توان چانهزنی شرکتهای بزرگ، و همچنین استفادۀ دولت از این یارانهها بهعنوان یکی از ابزارهای مهم راهبری اقتصاد و حمایت از صنایع از عاملهای اصلی در تعیین میزان یارانهها است.
براساس گزارش وزارت دارایی هلند که اوایل سال ۲۰۲۴ منتشر شده، هرچند در هلند یارانۀ مستقیم برای سوختهای فسیلی پرداخت نمیشود، اما حجم یارانههای ناشی از معافیتهای مالیاتی سوخت و تخفیف سوخت برای برخی صنایع در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۹.۷ تا ۴۶.۴ میلیارد یورو (تقریباً حدود ۵۲ میلیارد دلار) برآورد شده است. در این گزارش اشاره شده است که مرکز آمار هلند و سازمان ارزیابی محیطزیستی هلند در حال ترسیم و برآورد وضعیت یارانۀ سوختهای فسیلی هستند، اما در عین حال برای برآورد یارانهها در سال ۲۰۲۳ از پیشنویس گزارش مرکز آمار استفاده شده است.
گزارش مرکز آمار باعنوان «تلاش برای اندازهگیری یارانۀ سوختهای فسیلی براساس آمار رسمی- هلند ۲۰۲۱ در مارس ۲۰۲۴ منتشر شده است. براساس این گزارش از مجموع حدود ۴۰.۵۴ میلیارد یورو یارانۀ سوختهای فسیلی در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۵ درصد سهم صنایع کارخانهای، ۱۰ درصد سهم صنایع برق و گاز، ۱۰ درصد سهم حملونقل، و ۶ درصد سهم بخش کشاورزی و جنگلداری و شیلات برآورد شده است. این گزارش تأکید میکند که برآورد یارانۀ سوختهای فسیلی تاحدزیادی به نظام مالیاتی و حمایتهای صنعتی کشورها بستگی دارد. برای مثال در هلند از کل مصرف گاز طبیعی بیش از ۵۰ درصد و از کل مصرف زغالسنگ حدود ۹۹ درصد معاف از مالیات است.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…