آخرین اخبار

سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس

به گزارش سرمایه فردا، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در دو سال اخیر صنایع بزرگ‌تر بازدهی بهتری نسبت به صنایع کوچک‌تر داشتند و برخی از سهام کوچک طی این مدت افت‌ قیمت شدیدی را به سهامداران تحمیل کردند. از این برخی معتقدند که خرید سهام کوچک سرمایه گذاری بدون ریسک است
به این ترتیب به‌وضوح می‌توان گفت در‌حال‌حاضر همان‌طور که مشاهده می‌کنیم روال ۴۰ساله بازار بر هم خورده است. به این معنا که همیشه P/Eسهام کوچک بیشتر از سهام بزرگ بوده است. به عنوان مثال اگر متوسط P/Eسهام بزرگ در محدوده ۵واحد بوده، P/E سهام کوچک در محدوده ۶٫۵ تا ۷ واحد قرار داشته؛ اما اکنون این روند با تغییرات قابل توجهی مواجه شده است.
در حال حاضر P/Eسهام بزرگ در محور ۵٫۵ واحد قرار دارد اما ازطرفی میانگین P/Eسهام کوچک حول محور ۴ واحد ایستاده و در دو سال اخیر با اصلاح شدیدی نیز دست به گریبان بوده است.
سرمایه گذاری بدون ریسک با ورود پول قدرتمند حقیقی‌ها به بورس مشخص می شود. به نوعی سهامداران موجود با پول خودشان در حال معامله اهستند.بنابراین به این نتیجه رسیده که استراتژی معاملاتی را به سمت سهام کوچک ببرد و سهام بزرگ را رها کند.
آنچه مشخص است اینکه با تعویق سیاستگذاری‌های جدید اقتصادی در راستای تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دوگانه ترامپ و هریس ،امید به اقدامات سازنده از سوی وزیر اقتصاد در کوتاه‌مدت کاهش یافته و همین مساله اثر خود را بر معاملات سهام گذاشته است.

سرمایه گذاری بدون ریسک در سال ۱۴۰۳

سرمایه گذاری بدون ریسک سهام در نیمه دوم سال‌تحت‌تاثیر چند عامل مهم است. به‌جز انتخابات ایالات‌متحده، بازار به قیمت‌های جهانی چشم‌دوخته و در کنار آن، انتظار کاهش نرخ بهره و کاهش قیمت‌گذاری دستوری را دارد.
کاهش نرخ بهره نیز می‌تواند به افزایش P/E بازار در نیمه دوم سال‌منجر شود که از برنامه‌های وزیر اقتصاد نیز است.از سوی دیگر، برخی از صنایع که در سال‌های اخیر مورد‌توجه بازار نبوده‌‌‌‌‌اند، می‌توانند مورد‌توجه قرار گیرند.
با توجه به قطعی‌‌‌‌‌های برق و نیاز به افزایش تولید برق، انتظار اصلاح نظام قیمت‌گذاری و تامین نقدینگی بخش نیروگاهی می‌رود، در عین‌حال صنایع پیمانکاری و وابسته به آن نیز می‌توانند جذاب باشند.
همچنین صنایع کوچک از جمله شرکت‌های معدنی غیرفلزی، صنایع وابسته به مواد غذایی و زراعی نیز به دلیل عملکرد مناسب و قیمت‌های مناسب نهاده‌‌‌‌‌ها و محصولات جذابیت دارند.

بازگشت رونق به صحنه معاملات بورس

خروج پول حقیقی نیز نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از علاقه‌مندی متقاضیان به خرید سهام ندارد.این شرایط در حالی ادامه دارد که دامنه نوسان همچنان با محدودیت مواجه است.
بورس‌بازان در شرایطی وارد پاییز ۱۴۰۳ شدند که به نظر می‌آید احتمال بازگشت رونق به صحنه معاملات بورس با توجه به وضعیت کنونی بیش از انتظارات قبلی، کاهش یافته است.
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در ۶ ماه باقی‌مانده از سال‌بیشترین تاثیر مثبت را بر عملکرد شرکت‌ها داشته‌باشد، کاهش فاصله نرخ نیما و بازار آزاد خواهد بود.
درحالی‌که برخی سیاست‌های اصلاحی در بلندمدت می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر مثبت داشته باشد اما تصمیمات پولی و ارزی، در کوتاه‌مدت اثر خود را بر سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد و می‌توانند P/E آینده‌نگر بازار سرمایه را در یک سال‌آتی افزایش دهند.
البته این احتمال وجود دارد که در نیمه دوم سال‌از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه، عملکرد بهتری را نسبت به نیمه اول سال‌ مشاهده کنیم.
اگر بورس تهران در ماه‌های قبل درگیر ریسک جنگ و منازعات منطقه‌ای بود، حالا با عبور از این فضا می‌تواند در هفته‌های آینده عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد.
البته ابهام در وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بورس از جمله سرنوشت نرخ بهره و نرخ دلار آزاد، تبعات منفی برای بازار به دنبال خواهد داشت.

سرمایه گذاری بدون ریسک بازار

کارشناسان اقتصادی بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که وضعیت مبهم و غیر‌قابل‌پیش‌بینی حتی از «قوانین بد اقتصادی» هم بدتر است.در واقع سرمایه‌گذاران اگر حق انتخاب بین این دو وضعیت را داشته باشند، قرارگرفتن در وضعیت مبهم را ترجیح نخواهند داد.
اگر نگاهی به روند حرکتی بازار سهام طی چهار سال اخیر بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که چگونه وضعیت ابهام‌‌‌زا سبب سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است و خروج پول از بورس را سرعت بخشیده است.
در حال حاضر سرمایه‌گذاران برای ورود پول خود به بازار سهام با ابهامات مختلفی مواجه هستند. در این وضعیت سرمایه‌گذار دلیل قانع‌کننده‌ای برای درگیر کردن پول خود در فرآیند سرمایه‌گذاری سهامی ندارد.
صندوق‌های درآمد ثابت یکی از پناهگاه‌های امن و بدون ریسک بازار هستند که از ابتدای سال بازدهی بهتری نسبت به سایر دارایی‌ها به ثبت رساندند.
پس از انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰درصد در بهمن‌ماه سال گذشته و رشد شدید نرخ بهره اوراق، ابزارهای بدون ریسک جذابیت خاصی پیدا کردند؛ به طوری که با رشد نرخ بهره بدون ریسک، بازار سرمایه افت شدیدی را تجربه کرد.
سرکوب بازار به وسیله نرخ بهره سبب شد صندوق‌های درآمد ثابت هم به لحاظ نرخ بازدهی و هم به لحاظ تعداد، تحولات خوبی را شاهد باشند.بازار از صندوق‌های درآمد ثابت انتظار بازده ماهانه بیش از ۲درصد را دارد. بر همین اساس، بازدهی ماهانه ۱۰صندوق برتر درآمد ثابت از ابتدای سال یا ۵ماه اخیر مورد بررسی قرار گرفته است.

modir

Recent Posts

پرداخت تسهیلات ازدواج زیر ذربین

نه تنها در تسهیلات بخش صنعت کم کاری شده حتی در پرداخت تسهیلات ازدواج نیز…

5 ساعت ago

پیش بینی اقتصاد جهانی در ۲۰۲۵

پیش بینی اقتصاد جهانی در ۲۰۲۵ به وضعیت اقتصاد چین و آمریکا گره خورده است.…

6 ساعت ago

قیمت دلار در فردوسی

قیمت دلار در فردوسی با اندکی رشد به ۵۹ هزارو ۸۰۰ تومان رسید. یکی از…

6 ساعت ago

قیمت خودروی داخلی

سیگنال های شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزایش قیمت خودروی داخلی…

7 ساعت ago

قیمت آپارتمان در تهران

قیمت آپارتمان در تهران سلیقه ای قیمت گذاری می شود. و افراد خوش شانس می…

7 ساعت ago

پیش بینی بازار بیت‌کوین

بازار بیت‌کوین در ماه های اخیر در روند نزولی بود، اما با تغییر نرخ بهره…

7 ساعت ago