به گزارش سرمایه فردا، رییس مرکز پژوهش های مجلس از افزایش زیان انباشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا خبر داده است. زیان این دو شرکت به به حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
درحالی زیان این دو خودروساز افزایش یافته که وزیر صمت بر رشد تولید خودرو در سال جاری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تاکید کرده است.
یکی از سیاستهای که خودروسازان همواره بر لزوم اجرای آن تاکید داشته اند تغییری در اصلاح قیمت خودرو است. هم اکنون ۱۴ ماه از مصوبه اصلاح قیمت گذاری دستوری می گذرد. اما در اجرای آن هیچگونه ارادهای وجود ندارد. از طرف دیگر دولت طبق قانون مابه التفات قیمت تحمیلی به خودروسازان را جبران نمیکند.
در حال حاضر با توجه به سبقت زیان خودروسازان از دارایی آن ها، شرکت های مذکور مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند. یعنی یا باید از بازار سهام خارج و وارد بازار پایه شوند. یا اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را اجرا کنند. هرچند سران قوا مجوز لازم برای افزایش سرمایه پیش از مهلت قانونی را صادر کرده اند. اما تا یک سال دیگر خبری از زمان افزایش سرمایه نیست. این موضوع تنها به زیان سهامداران خودرویی شده است.
براساس مصوبه سال گذشته هیئت پذیرش اوراق بهادار ، دو شرکت ایران خودرو و سایپا تا پایان تیرماه امسال فرصت دارند تا از شمولیت ماده قانونی ۱۴۱ خارج شوند. بر این اساس تنها تجدید ارزیابی خودروسازان را از مشمولیت ماده ۱۴۱نجات خواهد داد.
طبق تصمیم هیات مدیره سازمان بورس، دو خودروساز دولتی و زیان ده باز هم از منطقه قرمز و اخراج از بورس نجات یافتند و مهلت یکساله ای دریافت کردند. حالا سوال این است که این فرصت داده شد تا اصلاح قیمت و تغییرات بنیادی در این دو شرکت صورت گیرد؟ یا اینکه همچنان شاهد خلق زیان در این شرکت ها خواهیم بود.
در همایش سیوپنجم بانکداری اسلامی، رئیسکل بانک مرکزی از بازگشت تدریجی اقتصاد ایران به مسیر…
ناترازی گازی در ایران بالاست اما تاکنون دولت در خواب زمستانی بوده است و تسریع…
در مردادماه ۱۴۰۴، شرکتهای تولیدی عضو بورس و فرابورس با ثبت رکورد تاریخی فروش، مجموع…
در حالی که ایران طی یک دهه گذشته با بحران مزمن کسری برق و ضعف…
هلند با منابع محدود آب و زمین، به دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی در جهان…
در بازاری که نوسانات نرخ ارز و قیمت جهانی طلا بهطور مستقیم بر قیمتهای داخلی…