آخرین اخبار

ریسک سهام میدکو مانع از جذب نقدینگی آن در بورس

به گزارش سرمایه فردا، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه  با نماد میدکو با سرمایه ۱۴۰ هزار میلیارد ریالی جزو نمادهایی است که تقریبا دو سال گذشته در یک روند نزولی حرکت کرده و هر کسی که در این مدت سهام این شرکت را خریده وارد زیان شده است، به طوری که بازدهی یک ساله این سهم منفی ۳۰ است.

اما چرا میدکو به سهامداران خرد رحم نمی کند؟ حقوقی این شرکت درست در سال ۹۹ و در زمانی که بسیاری از سهامداران خرد وحشت زده از بازار خارج شدند با مدد شرکت های زیرمجموعه، قیمت سهام را تا ۶ برابر افزایش داد و بعد از آن به صورت آبشاری سهام را بر سر سهامداران خرد آوار کرد.

در واقع بعد از دو مرحله افزایش سرمایه ۱۳۳ درصدی و ۴۴ درصدی در دو سال اخیر بازهم سهامداران در زیان هستند و به نوعی سهامداران حقیقی در تله نوسان گیری حقوقی ها افتاده اند و در روند صعودی شاخص کل بورس با چند کتدل مثبت سهام را خالی می کنند.

این شرکت در حالی زیان یک ریالی برای گزارش فصلی سال ۱۴۰۲ ساخته که در مجمع سال گذشته ۳۰ تومان سود ساخته بود و از آنجایی که شناوری سهم بسیار کم شده بخش عمده ای سود شرکت را هم به صورت نقدی پرداخت کرده است.

ضعف پی بر ایی سهم

از طرف دیگر پی بر ایی سهم حدود ۴۱ است در شرایطی که پی بر ایی گروه فلزی ها حدود ۵ است و عملا سودآوری این شرکت به نسبت دارایی های که دارد بسیار ناچیز بوده و مدیران این شرکت هم تلاش نمی کنند تا از طریق اصلاح ساختار شرکت و افزایش سرمایه از محل سود انباشته زودتر پروژه های ناتمام خود را اجرا کنند و از این طریق منافع سهامداران را جبران کنند.

به عبارت دیگر در موقعیت کنونی میکو چندین شرکت در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد به صورت بلاتکلیف دارد که سرعت اجرای این پروزه ها بسیار کند پیش می روند.

جزئیات پروژه های در دست اجرا از این قرار هستند که کارخانه احیا مستقیم شرکت فولاد بوتیای ایرانیان پیشرفتی ۵۴٫۶ درصدی، واحد بخار نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان پیشرفتی ۸۶ درصدی، کارخانه تغلیظ مس چاه فیروزه پیشرفتی ۴۷٫۳ درصدی، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر کرمان پیشرفتی ۵۶ درصدی، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر زرند پیشرفتی ۶۳٫۴ درصدی و تجهیز و بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ خمرد پیشرفتی ۴۳٫۱ درصدی داشته اند.

این اعداد نشان می دهند که هم اکنون این شرکت با کمبود سرمایه زیادی برای اجرای این پروژه ها مواجه است، چراکه سهام این شرکت با خروج سرمایه شدید همراه است و کسی هم تمایل به خرید سهامی که چنین حباب بزرگی ندارد به همین دلیل حقوقی و شرکت های زیرمجموعه زیر به ناچار باید بخشی از سهام عرضه شده را بخرند.

مشکل شرکت برای تامین سرمایه در گردش برای اجرای پروژه ها تا جایی پیش رفته که رئیس هیات مدیره این شرکت در گزارش مجمع عمومی اشاره کرده است که در برخی پروژه ها برای اینکه بتوانیم منابع مالی برای اتمام پروژه را به دست بیاوریم در موقعیت ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تولید را آغاز کرده ایم.

هرچند این اقدام تولید در شرایطی که پروژه به اتمام نرسیده از نظر علمی و ایمنی پذیرفتنی نیست اما از بعد سرمایه گذاری حکایت از این دارد که ریسک سرمایه گذاری برای خرید سهام این شرکت بالاست، زیرا میزان خواب سرمایه در پروژه های شرکت بسیار بالا بوده و حتی در برخی مواقع گذر زمان باعث شده صرفه اقتصادی پروژه کم شود و یا حتی از بین برود.

در شرایط کنونی بی اعتمادی در بورس باعث شده که  اتفاقی مانند سال ۹۹ دیگر تکرار نشود، زیرا خریداران بازار بیشتر یا حرفه ای ها هستند یا صندوق های سرمایه گذاری هستند به همین دلیل با بررسی بنیادی و حتی تحلیل تکنیکال شرکت می توان پی برد خرید سهام این شرکت در بلندمدت هم بدون ریسک نیست.

میدکو در حالی دو سال گذشته وارد یک روند اصلاحی شده و در یک ساله بازدهی منفی ۳۰ درصدی به سهامداران تحمیل کرده که چندین پروژه بلاتکلیف به دلیل کمبود سرمایه در گردش دارد و ریسک سهام میدکو مانع از جذب نقدینگی آن در بورس شده است.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

12 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago