رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس نیز که به عنوان سخنران علمی در این همایش حضور داشت، در سخنانی ضمن برشمردن چالشهای پیشروی صنعت حملونقل در کشور، عنوان کرد: صنعت حملونقل که شامل شبکه ارتباطی و پایانههاست مانند شریانها و رگهای قلب و سیستم خونرسانی بدن عمل میکند. باتوجه به اینکه نقش شبکه حملونقل در توسعه اقتصادی یک نقش موثر و ثابت شده است باید مطالعات دقیقتر و بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
محمود صفارزاده با اشاره به آمار و گزارش بانک مرکزی در زمینه ارزش افزوده شبکه حملونقل، تصریح کرد: متوسط ارزش افزوده شبکه حملونقل حدود ۸.۵ درصد است و ۱۰ درصد شاغلان در کشور در این بخش فعال هستند. اما در نقطه مقابل هزینهکرد در این بخش کمتر از ۱ درصد تولید ناخالص داخلی است که این عدد حتی نسبت به کشورهایی که در این بخش زیرساختها بهتری نسبت به ما دارند از جمله اتریش و هلند کمتر است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر ادامه داشتن مشکلات صنعت حملونقل از دهه ۷۰ تا به امروز، گفت: نبود نظام جامع حملونقل، بهرهوری پایین، ضعفهای نظام مدیریتی و حکمرانی، جذب ضعیف سرمایهگذاری داخلی و خارجی و ناایمن بودن شبکه حملونقل، فرسودگی ناوگان زیرساختها از جمله مهمترین چالشهای پیشروی این صنعت هستند.
به گفته او ۹۰ درصد حملونقل هوایی از سوی ۱۵ فرودگاه انجام میشود و بقیه فرودگاهها در کشور غیرفعال یا نیمهفعال هستند. رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس عملکرد مدیریتی را جزیرهای دانست و خاطر نشان کرد: پایانهها در تهران یکدیگر ارتباط نرمافزاری و سختافزاری ندارند و اطلاعاتی برای کاهش هزینه حملونقل بین ناوگانها اطلاعاتی در دست نیست.
وی با تاکید بر اینکه حدود ۲۰ درصد از پیشبینی برنامه توسعه حملونقل عقب هستیم، افزود: در بخش جادهای چالشهای صنعت پیچیدهتر است. در برنامه توسعه آمده است که باید سالانه کاهش سوانح جادهای را داشته باشیم در حالی که با افزایش ۶ درصدی سوانح مواجه هستیم. مطابق با برآوردها در تهران ۶۰۰ نفر در سال ۹۸ تلفات داشتیم که هزینه این تلفات حدود ۶۵ میلیارد تومان است که عدد بالا و قابلتأملی است و هزینه اجتماعی و روانی آن برای جامعه بالاتر و فراتر از برآورد کردن است.
این استاد دانشگاه متوسط عمر ناوگان هوایی را ۲۳ سال عنوان کرد و افزود: متوسط عمر ناوگان جادهای کشور هم ۲۹ سال است و در این میان شرایط عمر کشنده ناوگان ریلی از همه بدتر و حدود ۵۸ سال است. در بخش فرسودگی ناوگان هزینه خرید ناوگان جدید نگهداری و بازسازی بالاست.
وی با بیان اینکه اقتصاد حملونقل در کشور تعریف نشده است، افزود: نباید در این بین از نقش تحریمهای بینالمللی غافل شویم. همچنین عدم بهرهوری از بخش خصوصی و کمتوجهی به نقش و کارکرد فعالان این صنعت شرایط را دشوار کرده است.
صفارزاده توسعه زیرساختها در کشور را نامتوازن دانست و خاطر نشان کرد: برخی فشارها و مداخلههای سیاسی نیز باعث شده است تا بهرهوری فرودگاهها پایین باشد و در این زمینه تدوین یک طرح جامع که شبکه حملونقل را به شکل یکپارچه ببیند ضروری است؛ طرحی که بتوان با استناد به آن تسلیم فشارها نشد و از هدررفت زیرساختها جلوگیری کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به بالا بودن آمار طرحهای نیمهتمام در کشور، گفت: باید ۳۰ سال بودجه بدهیم که طرحهای نیمهتمام کشور به پایان برسد به شرطی که اولویت آن اثبات شود. به مدد موقعیت استراتژیک، کشور ما دسترسی به کریدور شرق و غرب و شمال به جنوب را دارد. با اینکه برخی همه مشکلات را به خصومت برخی کشورها و رقابت ناسالم آنها نسبت میدهند، بخشی از عملکرد آنها را هم باید به پای پیگیری جدی منافع ملی و اقتصادی این کشورها نوشت.
محمود صفارزاده در جمعبندی سخنانش گفت: شاخصهای بهرهوری لجستیک دارای اهمیت فراوان است که ۶ شاخص در این بین تعریف شده است با وجود اینکه جایگاه ما در این زمینه بهبود پیدا کرده و به رتبه ۹۶ رسیده اما نسبت به کشورهای منطقه مانند قطر و امارات، پسندیده نیست و نیازمند یک کار نرمافزاری جدی است و نیاز چندانی به ساخت زیرساخت مانند جاده و پل ندارد.
مقایسه تاریخی رفتار طلا در بحرانهای مشابه—از شوک نفتی دهه ۷۰ و بحران مالی ۲۰۰۸…
در آستانه فرارسیدن ماه محرم، قلبها به تپش میافتد و شهر در سوگ سیدالشهدا (ع)…
پس از جنگ و بسته بودن حریم هوایی ایران، خط ریلی تهران-وان بار دیگر فعال…
در ادامه اجرای برنامههای پیشفروش سکه، بانک مرکزی از تحویل ۹۷ درصدی سکههای سررسید اردیبهشتماه…
جریانی خاص و پاجوشها با سابقه ساخت سریالهایی چون گاندو، که تلاش میکند برای جنگ…
در میانه تنشهای ژئوپلیتیکی خاورمیانه، ایران در حال گذار از نقش یک بازیگر منطقه ای…