خودکفایی در تولید یک کاتالیست انحصاری کشور آلمان با کمک یک شرکت دانش‌بنیان‌ ایرانی
خودکفایی در تولید یک کاتالیست انحصاری کشور آلمان با کمک یک شرکت دانش‌بنیان‌ ایرانی

به گزارش سرمایه فردا، یک تکنولوژی جدید و تحت انحصار که مستقیم دی اکسید کربن را به متانول تبدیل می‌کند توسط یک شرکت دانش‌بنیان ساخته و وارد مرحله تولید شده است.

حسین رفیق دوست، مدیر عامل پتروشیمی فن‌آوران با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت دانش بنیان نفت‌وگاز سرو و پتروشیمی فن‌آوران به منظور تجاری‌سازی و ساخت پایلوت نیمه صنعتی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول، اظهار کرد: فن آوران همواره در داخلی‌سازی و ساخت کاتالیست با شرکت های دانش بنیان ایرانی پیشرو بوده است و شرکت سرو یکی از قوی ترین شرکت‌های سازنده کاتالیست در کشور است.

وی با بیان اینکه تقریبا در واحد متانول و منوکسید کربن پتروشیمی فن‌آوران تمام کاتالیست‌ها ایرانی است، افزود: آخرین کاتالیستی که مانده است، کاتالیست “سنتز” است که برای آن نیز برنامه داریم و کارهایش انجام شده است و انشالله آخرین ری‌اکتور خود را هم با کاتالیست ایرانی لود می‌کنیم.

مدیر عامل پتروشیمی فن‌آوران، در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت دانش بنیان نفت‌وگاز سرو و پتروشیمی فن‌آوران به منظور تجاری‌سازی و ساخت پایلوت نیمه صنعتی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول، بیان کرد: این یک تکنولوژی جدید است که مستقیم دی اکسید کربن را به متانول تبدیل می‌کند. تکنولوژی و کاتالیست این موضوع پیش‌تر به صورت انحصاری در اختیار آلمان بود اما ما این امر را با دوستان در این شرکت دانش بنیان دولوپ کردیم.

رفیق دوست افزود: این پروژه کاملا دانش بنیان و ایرانی است و ۱۰۰ درصد کاتالیست مورد نیاز در شرکت دانش بنیان سرو ساخته شده است تا با آن از دی اکسید کربن به متانول برسیم و این تکنولوژی به مرحله ساخت هم رسیده است.