خودرو و حمل و نقل

خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی

به گزارش سرمایه فردا، کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر به‌صورت کلان به سیاست‌های حکمرانی در کشور نگاه کنیم. می‌بینیم که از زمان آغاز واردات خودرو تا به امروز، این کالا همواره به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته شده و نه یک کالای مصرفی. شرایط اقتصادی کشور نیز به‌نوعی بر این موضوع تأکید دارد. با وجود اینکه خودروهای ارزان‌قیمت نیز وارد می‌شوند، به دلیل تعرفه‌های بالا و واردات محدود، این خودروها در نهایت با قیمت‌های بسیار بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسند.
مسیح فرزانه افزود: در سال‌های گذشته هزینه‌های زیادی صرف شد تا ما خود را در میان خودروسازان دنیا جای دهیم. اما در حال حاضر، سیاست‌گذاری‌های دولت خودروسازان ما را به سمتی سوق داده که در جایگاه پنجم واردکنندگان کشور قرار گرفته‌اند. خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی ۹ هزار دلاری به ایران وارد می شوند اما ۱۵ نهاد با اخذ تعرفه این خودروها را گران می کنند.
فرزانه در ادامه عنوان کرد: طبق آخرین آماری که از ضرر و زیان خودروسازان ما اعلام شده است، این رقم به ۲۶۰ همت رسیده است. یکی از مسیرهایی که سیاست‌گذاران به‌صورت غیرمستقیم برای جبران این ضرر و زیان در پیش گرفته‌اند، استفاده از واردات خودرو به‌عنوان ابزاری برای کاهش بخشی از این زیان‌ها است.

خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی

این کارشناس اقتصادی گفت: موضوع تصدی‌گری دولت‌ها در صنعت خودرو گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت خودروی ما، تصدی‌گری دولت‌ها است. در هیچ کجای دنیا دولت‌ها در امور اقتصادی دخالت مستقیم نمی‌کنند و تنها نقش نظارتی بر اجرای قوانین دارند؛ اما در کشور ما، هیچ تفاوتی میان دولت‌ها مشاهده نمی‌شود و تمام وزرای صمت عملاً مجری سیاست‌های کلانی هستند که در حکمرانی صنعتی و اقتصادی کشور اجرا می‌شود.
وی خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی تصریح کرد: در حقیقت، وزیر یا وزارت صمت به‌تنهایی توانایی تغییر مسیر در این حوزه را ندارند. در کشورهای دیگر، دولت‌ها را در بازار خودرو نمی‌بینید که دخالت کنند. بلکه نقش آن‌ها نظارت بر اجرای قانون است و شرایط واردات برای بخش خصوصی تسهیل می‌شود. در کشورهای دیگر، دولت صرفاً بر اساس قوانینی که مجلس آن کشور تصویب کرده است، نظارت دارد. در حالی که در کشور ما، دولت‌ها حتی به زیرمجموعه‌های خود مجوز می‌دهند، ارز اختصاص می‌دهند و شرایط واردات را تسهیل می‌کنند. به همین دلیل خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی در ایران گران عرضه می شود.
فرزانه گفت: دولت باید با خصوصی‌سازی از بازار خودرو خارج شود و نگاه کلان اقتصادی که در کشور حاکم است، تغییر یابد. خودرو باید از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود. این تغییر نگاه می‌تواند با افزایش حجم و تعداد واردات خودرو عملی شود. همچنین، کاهش تعرفه واردات خودرو به زیر ۵ درصد می‌تواند واردات خودروهای ارزان‌قیمت را تسهیل کند. در نهایت موجب کاهش قیمت خودرو برای مصرف‌کننده واقعی شود.

modir

Recent Posts

بررسی عملکرد صنعت سیمان با وجود ناترازی ها

در سال‌های اخیر، عملکرد صنعت سیمان با رشد تقاضا، بهبود صادرات و اصلاح سازوکارهای فروش،…

20 ساعت ago

بازگشت روند صعودی بورس مشروط به چیست؟

اکنون تنها چیزی که می‌تواند قطار متوقف‌شده بورس را دوباره به حرکت درآورد، اراده‌ای سیاسی،…

22 ساعت ago

تاثیر سود نقدی فولاد مبارکه بر اقتصاد

در شرایطی که اعتماد عمومی به بورس کمرنگ شده، سود نقدی فولاد مبارکه برای سهامداران…

22 ساعت ago

برخورد سلیقه ای در بازار برنج

رئیس انجمن تأمین‌کنندگان و واردکنندگان برنج با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و…

23 ساعت ago

قهرمان خاموش بازار سرمایه در روزهای افت

در روزهایی که بازار سرمایه با افتی فراگیر و کاهش قیمت در اغلب نمادها مواجه…

1 روز ago

چه کسی هستم وقتی روزنامه‌نگار نیستم؟

در سرزمینی که خانه‌ها موقت‌اند و تحریریه‌ها ناپایدار، آرزو شهبازی از تکه‌تکه شدن هویت حرفه‌ای‌اش…

1 روز ago