آخرین اخبار

جنگ اوکراین برملا کننده واقعیتی شوم برای روسیه بود؟

به گزارش سرمایه فردا، دامِ استراتژیکی که ۲۰ ماه پیش غرب، به ویژه بریتانیا، چِک، آمریکا و لهستان برای فدراتیو روسیه پهن کردند، مؤثر واقع شده و پرزیدنت ولادیمیر پوتین، خود و کشور قدرتمندش را در آن گرفتار کرده است. به گمانم دیگر نباید منتظر نتیجه‌ی جنگ اوکراین ماند، زیرا روسیه را از هم اکنون باید شکست خورده محسوب نمود.
 چنین شکستی به ویژه در هفت عرصه آشکار است:

۱- قفقاز از دست رفت.

ضعفِ بارز روسیه در باز کردن جبهه‌ای جدید برای پشتیبانی از متحدِ دیرینه‌اش ارمنستان، عملاً سوگیری غرب‌گرایی را بر فضای ایروان چیره کرده و اندک اندک اندیشه‌ی واگرایی از روسیه، رو به جا افتادن است. در حالی که مسکو با وجود چترِ پر توان آنکارا، جای دندان‌گیری در “جمهوری آذربایجان” به دست نخواهد آورد. کوتاه آن که پس از دویست سال روس‌ها در قفقاز جنوبی، بازی را در این منطقه باختند و به اغلب احتمال تا دهه‌ها هژمونی تاریخی خود را در این منطقه‌ی فوق‌العاده حساس از دست داده‌اند‌.

۲- سدِّ بالتیک تکمیل شد.

نخستین پیامدِ جنگ اوکراین، در جهت مقابل هدف پوتین بود. پیوستن آنی فنلاند به ناتو و نامزدی بدون بروبرگرد پذیرش متعاقب سوئد در این بزرگترین نهادِ جنگی تاریخ بشر بود.‌ با پیوستن این دو، کمانِ ناتو از شمالگان (اقیانوس منجمد شمالی) تا [دریای] مدیترانه بی‌هیچ خلل و فرجی تکمیل شد. ولی از همه مهمتر، زندانی شدن کامل روسیه و منطقه کالنینگراد در بالتیک از سوی ناتو است.

۳- آسیای مرکزی در خطر

با هر گام فرو رفتن بیشتر روسیه در خاور دنیپر، واگرایی پنج کشور آسیای مرکزی جان تازه‌ای می‌گیرد. چین، ترکیه، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده دهان باز کرده‌اند تا این پر منفعت‌ترین منطقه و هارتلند را به سوی خود بکشانند.

۴- از درون

داغستانی‌ها،‌ چچنی‌ها، تاتارها و ده‌ها ملیت دیگر با پیشینه‌ی واگرایی از مسکو، مترصد فرو رفتن بیشتر مسکو در باتلاق اوکراین هستند. به اغلب احتمال بیشتر شما شاهد زایش چندین ملت جدید در روسیه بزرگ خواهید بود. پدیده‌ای که با هر شکست تاریخی روس‌ها بروز کرده است.

۵- میدان‌های خارجی

با وجود استمرار جنگ، توانایی روسیه برای تداوم حضور در مناطق کلاسیک نفوذی مانند سوریه، آمریکای لاتین، شمال آفریقا و آسیای جنوبِ خاوری رو به کاهش نهاده است؛.

۶- کمربند تحریم‌ها

روسیه با بیش از ۱۷۰۰۰ تحریم بین‌المللی دشوارترین و شکننده‌ترین وضعیت را در تجارت بین‌الملل تجربه می‌کنند. البته مانند هر کشور مغرورِ تحریم شده، اثرات تحریم‌ها را انکار می‌کنند.‌ ولی در سال‌های نزدیکِ پیش‌روی، اندک اندک کرملین واقعیت زمخت و دشوار تحریم‌ها را معترف خواهد شد.

۷- تنهایی

جنگ اوکراین برملا کننده واقعیتی شوم برای روسیه بود. در این کارزار، مسکو به  جز چند کشور با توانایی محدود، مانند کره شمالی، قادر به جذب حامیانِ قَدر نشده است.
نویسنده: یدالله کریمی‌پور

modir

Recent Posts

دو سناریو متفاوت برای شاخص کل بورس و هموزن

به گزارش سرمایه فردا، شاخص کل بورس و هموزن این روزها راه خود را از…

5 ساعت ago

پشت پرده حذف ارز ترجیحی

به گزارش سرمایه فردا، ماجرای حذف ارز ترجیحی و بیان دکتر خاندوزی وزیر اسبق اقتصاد…

6 ساعت ago

سرمایه گذاری در بیت کوین

شرکت سرمایه گذاری روچیلد، بلک راک و … نزدیک به صندوق بین المللی پول چندین…

7 ساعت ago

منطقه آزاد ماکو پل شرق و غرب می‌شود

پروژه ریلی چشمه ثریا به ترکیه معادلات کریوری دشمنان را برهم میزند. چراکه منطقه آزاد…

9 ساعت ago

خلاقیت در صنعت خودرو

فضای باز رقابتی در صنعت خودرو، علاوه بر خلاقیت در صنعت خودرو‌ آنها را برای…

12 ساعت ago

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

1 روز ago