آخرین اخبار

جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، داود منظور گفت: بودجه سال ۱۴۰۳ کاملا براساس قانون برنامه پنجساله هفتم کشور تنظیم شده است و ما سعی کردیم صرفا احکامی را در لایحه بیاوریم که به اجرای قانون کمک کند.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از منظر تعداد احکام، کم حجم است، ادامه داد: در حال حاضر مجلس لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳) را در دستور کار دارد. ما پیرو این لایحه تلاش کردیم بسیاری از قوانین پر تکرار در بودجه سالانه را دائم کنیم. از این رو تعداد احکام مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ یک سوم قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کیفیت افزایی بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: ما به لحاظ کیفیت افزایی به بودجه فوق سعی کردیم رویکرد‌های جدیدی را در همه حوزه‌ها به ویژه رابطه دولت با نفت دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه رابطه دولت با نفت تحول مهمی در لایحه برنامه هفتم رقم خورد، بیان کرد: ما تحولات در زمینه رابطه دولت با نفت را عینا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منعکس کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به قوانین اجرایی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیان کرد: در حوزه‌هایی نظیر آموزش عالی، بهداشت و درمان، اعتبارات حوادث غیر مترقبه و سوانح یکسری احکام جدید را به بودجه اضافه کردیم. به عنوان مثال ما به دانشگاه‌ها اجازه دادیم بتوانند اموال خودشان را که در نقاط شهر توزیع شده، به صورت تهاتری تجمیع کرده و این‌ها را در پردیس اصلی مستقر کنند تا رفت و آمد دانشجویان کاهش پیدا کند.

وی ادامه گفت: برای سهولت امور مربوط به دانشجویان در تهیه غذا، پیش بینی کردیم که یک کارت رفاه دانشجویی با تسهیلات صندوق‌های خدمات دانشجویی به همه دانشجویان داده شود تا بتوانند در واقع غذا و سایر نیاز‌های خودشان را تامین کنند.

منظور با اشاره به رویکرد‌های بودجه در زمینه صندوق توسعه ملی بیان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در برنامه هفتم در زمینه صندوق توسعه ملی رخ داد به طور متناظر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تفاوت‌هایی را در این بخش داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اعداد و ارقام بودجه سالیانه بیان کرد: تلاش ما این بوده که وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم به همین جهت تقریبا ۹ درصد سهم درآمد‌های نفتی در بودجه کاهش پیدا کرده است و به همین نسبت سهم درآمد‌های عمومی دولت افزایش داشته است.

منظور با اشاره منابع درآمدی دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: این درآمد‌ها شامل درآمد‌های مالیاتی، گمرکی، سود سهام شرکت‌های دولتی، بهره مالکانه معادن، بهره مالکانه دولت در ارتباطات و فروش کالا و خدمات توسط دولت هست؛ بنابراین ما رشد نسبتا مورد توجهی را در درآمد‌ها داشته و حدود ۴۲ درصد رشد در این بخش را پیش بینی کردیم.

وی افزود: به همین نسبت، میزان درآمدی که درباره واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش اموال دولت و صادرات نفت، پیش بینی کردیم نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

منظوربا اشاره به تلاش برای واقع بینانه کردن منابع درآمدی بودجه تصریح کرد: در مجموع رشد بودجه عمومی دولت بدون درآمد‌های اختصاصی حدود ۱۸٫۲ درصد است یعنی ما یک رشد مناسبی را در بودجه پیش بینی کردیم که پیام تورمی به جامعه ندهیم.

وی همچنین با اشاره به ارزیابی صورت گرفته از منابع تحقق نیافته بودجه بیان کرد: مولدسازی و درآمد حاصل از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تجربیاتی هستند که نمی‌خواهیم آن‌ها را تکرار کنیم چراکه نباید بودجه متکی به منابع ناپایدار شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه کاملا سعی کردیم بودجه قابل تحقق باشد، بیان کرد: ما سعی کردیم بودجه منابع پایداری داشته و از کسری و تورمی شدن آن جلوگیری شود./تسنیم

modir

Recent Posts

خسارت ناترازی انرژی

خسارت ناترازی انرژی در حال حاضر به واسطه سهمیه بندی برق و گاز برای صنایع…

4 ساعت ago

وام مسکن ۸۰۰ میلیونی مسکن

وام مسکن ۸۰۰ میلیونی درحالی که بیش از ۵ ماه گذشته مصوب شده هنوز ابلاغ…

6 ساعت ago

کاهش ریسک‌های حقوقی با قراردادهای استاندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: پیش‌تر به دلیل نبود قراردادهای استاندارد برای معاملات ملکی،…

6 ساعت ago

ادعای وزیر درباره قیمت خودرو

وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…

7 ساعت ago

تعارض منافع در مقررات نظام مهندسی

اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…

8 ساعت ago

استراتژی مدیریت اخلاقی

انگیزه‌های مدیریت اخلاقی را می‌توان: عدالت، انصاف و دیگر خواهی دانست. مدیریت اخلاقی اهداف سودآوری،…

8 ساعت ago