به گزارش سرمایه فردا، در حالیکه تهران در آستانه فصل آلودگی و ازدحام قرار دارد، شهرداری با اعلام کاهش ۵۰ درصدی هزینه رزرو طرح ترافیک، سیاستی تازه برای مدیریت تردد در محدودههای مرکزی شهر ارائه کرده است. این تصمیم که با هدف نظمدهی و کاهش ورود غیرمجاز خودروها مطرح شده، از سوی معاون حملونقل شهرداری بهعنوان راهکاری برای کنترل بهتر جریان خودروها و کاهش آلودگی معرفی شده است. اما منتقدان، از جمله رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، این اقدام را نوعی عقبگرد در سیاستگذاری شهری میدانند؛ اقدامی که بهجای بازدارندگی، مشوق ورود بیشتر خودروها به قلب شهر است. در شرایطی که هدف اصلی طرح ترافیک، کاهش تردد و کنترل آلودگی بوده، حالا این سیاست جدید بهنظر میرسد بیش از آنکه در خدمت سلامت شهری باشد، در خدمت درآمدزایی است. نبود اطلاعرسانی شفاف، بیخبری اعضای شورا و تناقض با تصمیمات قبلی شهرداری، این طرح را به نقطهای بحثبرانگیز در مدیریت شهری تهران تبدیل کرده است.
چند روزقبل معاون بهرهبرداری از سیستمهای حمل ونقل و محدودههای ترافیکی سازمان حمل و نقل وترافیک شهر تهران اعلام کرده بود که پیش خرید (رزرو) طرح ترافیک، به صورت روزانه یا خرید بستههای ترافیکی، از افزایش هزینه شهروندان جلوگیری کرده و مبلغ پرداختی برای تردد در محدودههای طرح ترافیک را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد.
خبری که با واکنش های فراوانی همراه بود چرا که کارشناسان معتقد بودند که در شرایطی که قرار است طرح ترافیک عاملی بازدارنده برای ورود خودروها به مرکز شهرو کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد، اجرای چنین طرح هایی عملا کارکرد طرح ترافیک را زیر سوال می برد.
روزانه حدود ۱۲۰ هزار خودرو به محدوده طرحهای ترافیکی پایتخت، تردد دارند که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ورود غیرمجاز وسایل نقلیه به این محدوده توسط دوربینها ثبت میشود . حالا آرش رسا ایزدی معاون بهرهبرداری از سیستمهای حمل ونقل و محدودههای ترافیکی سازمان حمل و نقل وترافیک شهر تهران با ذکر اینکه بیتوجهی به قوانین تردد مجاز، علاوه بر اینکه هزینههای شهروندان را افزایش میدهد، بلکه برای آنها در موقع نقل و انتقال خودرویشان هم مشکل ایجاد میکند گفته: بهتر است شهروندان پیش از هر ورود به محدوده طرح، نسبت به تهیه مجوز ورود به آن محدوده اقدام کنند.
وی با بیان اینکه شهروندان با رزرو کردن طرح باعث جلوگیری از ورود غیرقانونی و بیضابطه خودروها به مرکز شهر میشوند، مدعی شده که این امر به شهرداری تهران کمک میکند تا با داشتن اطلاعات دقیقتر از ورود و خروج خودروها، برنامهریزی بهتری برای نظمدهی به خیابانهای مرکزی شهر و در نتیجه کاهش ترافیک و آلودگیهای ناشی از ازدحام خودروها داشته باشد. وی با همین استدلال اعلام کرده که در همین راستا و برای تشویق شهروندان ، مبلغ پرداختی برای رزرو تردد در محدودههای طرح ترافیک تا ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
این خبر اما بعد از اینکه طی چند روز گذشته به سرعت در فضای مجازی منتشر شد، با واکنش هایی از سوی برخی کارشناسان و اعضای شورای شهر همراه شد. سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران به عنوان یکی از منتقدان سیاست اخیر شهرداری در حوزه ترافیک و هزینهکرد منابع شهری در صحن شورا گفت: در حالیکه شهر در آستانه روزهای آلوده پاییزی قرار دارد، برخی تصمیمات و اطلاعیههای غیرکارشناسی نه تنها کمکی به کاهش آلودگی و ترافیک نمیکند، بلکه موجب نارضایتی مردم و اتلاف منابع عمومی شده است.
وی با ذکر اینکه در مهرماه، پدیده ترافیک برای مردم تهران پدیدهای آشناست و شهروندان هر سال با این مشکل گرفتار هستند گفت: به دنبال ترافیک، در این فصل آلودگی هوا نیز ایجاد میشود و باید از هم اکنون انتظار روزهای آلوده را داشته باشیم. هر سال در همین ماهها و روزها دولت ناچار میشود ادارات و مدارس را به دلیل آلودگی تعطیل کند و متأسفانه تازه در آن زمان است که به یاد مشکل آلودگی هوا میافتیم.
وی سپس به طعنه در مورد عملکرد مدیریت شهری گفت: باید تا جایی که میتوانیم، زمان را به درستی مدیریت کنیم تا مردم احساس کنند که گامی به جلو برداشتهایم؛ اما با این وجود هنوز در گامهای ابتدایی متوقف ماندهایم و اقدامات خاصی در حوزه آلودگی هوا و ترافیک انجام نشده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با انتقاد از عملکرد متناقض شهرداری در مواجهه با این پدیده گفت: در همین زمان، برخی از همکاران در اثر بیتوجهی و بیتجربگی کارهایی میکنند که نمک بر زخم مردم میپاشند، چند روز پیش سازمان ترافیک اطلاعیه عجیبی منتشر کرد و در آن توضیح داد که چگونه میتوان با کمترین هزینه وارد طرح ترافیک شد؛ در واقع راهکاری برای ورود ارزانتر به محدوده طرح ترافیک ارائه داده است.
تشکری هاشمی گفت: هدف ما از اجرای طرح ترافیک در ۴۵ سال گذشته این بود که مردم کمتر وارد این محدوده شوند و تمایل کمتری به خرید طرح داشته باشند؛ اما چنین اطلاعیهها و خبرهایی نشاندهنده تفکر درآمدزایی بیشتر شهرداری است.
به گفته وی این تصمیم در حالی اتخاذ شده که اعضای شورا از آن اطلاعی نداشته اند و هنوز هم شهرداری توضیحی در مورد آن ارائه نداده است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که شهرداری پیش از این اعلام کرده بود که در مهرماه سهمیه ۲۰ روزه مجاز طرح ترافیک اعمال نمی شود.
در حالیکه میانگین خودکفایی غذایی ایران طی سه دهه گذشته حدود ۷۰ درصد برآورد شده،…
در یک مسیر ساده شهری، گفتوگوی راننده و مسافر به سفری ذهنی بدل میشود؛ از…
افزایش تقاضا برای چوب در صنایع مختلف، در کنار ممنوعیت بهرهبرداری از جنگلها، زمینهساز رشد…
توافق تازه میان افغانستان و پاکستان برای توقف درگیریها، اگرچه گامی در مسیر کاهش تنشهای…
در حالیکه دریای خزر با پسروی بیسابقه، مرگ فکها و کاهش ذخایر ماهی روبهروست، پروژه…
تالاب هامون، شاهرگ حیاتی سیستان و بلوچستان، در سایه سدسازیهای فرامرزی، خشکسالیهای پیدرپی و بیتوجهی…