آخرین اخبار

تارگت اونس طلا چند است؟

به گزارش سرمایه فردا، طلا تا نزدیک به ۲۵۹۰ دلار در هر اونس افزایش یافت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند که ناشی از ضعیف شدن دلار و کاهش بازده اوراق قرضه در بحبوحه افزایش انتظارات برای کاهش قابل توجه نرخ بهره آمریکا در این هفته بود. همچنین قراردادهای آتی صندوق فدرال رزرو نشان می دهد که سرمایه گذاران  با احتمال ۵۹ درصد کاهش ۵۰ واحد پایه  را پیش‌بینی می‌کنند. در حال حاضر برخی تارگت اونس طلا را سه هزار دلار می دانند، اما برخی آن را بلندمدتی می‌دانند.

این‌ها تغییر جهت سرمایه ها در پی داده های ضعیف حقوق و دستمزد ماه آگوست بود که نشان دهنده نرم شدن بازار کار، در کنار روند نزولی تورم در ایالات متحده علیرغم برخی فشارهای مداوم است. بر همین پایه بسیاری از فعالان و تحلیلگران اقتصادی در چند وقت اخیر تارگت های جدیدی را برای اونس طلا تعیین کردند و این مساله به خروج پول از بورس دامن زد. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند هرچند طلا ارزنده است اما خروج از بورس و خرید طلا در سقف سودی برای سرمایه گذاران نخواهد داشت. حتی احتمال زیان نیز برای آنها وجود دارد.

در شرایط کنونی وضعیت بازارهای مالی به ویژه بورس به وضعیت معاملات طلا گره خورده است. البته در ایران قیمت ارز نیز به عنوان یک فاکتور کلیدی در قیمت طلا و حتی بورس تاثیرگذار است.

امسال به تارگت اونس طلا می‌رسیم

شهیر محمدنیا کارشناس با اشاره به اینکه الان وقت خرید طلا نیست، گفت: هرچند در شرایط کنونی برخی تصور کنند که نسبت به رشد بازار جامانده اند اما در مقطع کنونی فرصت خرید نیست. هرچند افرادی که از قبل خریده اند نگهداری آن می تواند یک استراتژی مناسب باشد. به طور قطع هیچ تحلیلگری مردم را به خرید کالایی در سقف نمی کند. به عبارت دیگر اگر افراد از رشد عقب بمانند بهتر از این است که در یک جای نامناسب اقدام به خرید کنند.

او با تاکید بر اینکه سیاست فدرال رزرو در حال حاضر به سمت کاهش نرخ بهره است، تصریح کرد: با توجه به اینکه جزو پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده اقتصاد این کشور در موقعیت مناسبی قرار دارد. از آنجایی که رشد اقتصادی این کشور به قبل از کرونا برگشته است و آمار اشتغال روند رو به بهبودی دارد. این موضوع می تواند روی تارگت اونس طلا تاثیر داشته باشد.  

محمدنیا با تاکید بر اینکه شاخص اشتغال مدیران صنعت نیز روند مثبتی را نشان می دهد، اظهار کرد: بنابراین در جلسه بعدی فدرال رزرو نیز شاهد ادامه سیاست حمایت از اقتصاد مولد خواهیم بود. هرچند تنش های منطقه ای روندی فزاینده دارد اما از آنجایی که ایران و آمریکا تمایلی به ورود به این جنگ ندارد به نظر نمی رسد روی بازارهای معاملاتی تاثیری بگذارد.

با این حال محمود مرادی کارشناس بازارهای مالی معتقد است که قیمت دلار در ایران بالاتر از ۸۰ هزار تومان است. به همین دلیل سرمایه گذاری در بازار طلا می تواند سودآور باشد. از طرف دیگر تقاضا برای طلا در بازار جهانی نیز زیاد است. بنابراین احتمال دستیابی به قله ۳ هزار دلار به عنوان تارگت اونس طلا در سال جاری وجود دارد.

وضعیت تکنیکال طلا و تارگت اونس طلا


اونس طلا نظر تکنیکال، اولین سطح حمایتی ۲۵۵۰ دلار را دارد و پس از آن ۲۵۲۵ دلار و ۲۵۰۰ دلار حمایت خواهد شد. اما اگر بخواهیم کف بلندمدت را برای اونس در نظر بگیریم ۲۳۰۰ دلار می تواند محکمترین محدوده حمایتی باشد. در جهت صعودی، اونس طلا مقاومت در ۲۶۰۰ دلار و تارگت اونس طلا در گام بعدی ۲۶۲۰ و ۲۶۵۰ دلار را در پیش دارد. با توجه به اینکه معاملات اونس روندی نزولی گرفته به نظر نمی رسد که فعلا تارگت اونس طلا تصاحب شود.

از طرف دیگر باید توجه داشت که معاملات طلا پس از اعلام نرخ‌های جدید بهره با تلاطم روبرو شدند و به زودی تب خرید کاهش می یابد. از طرف دیگر پس از تشدید اسرائیل و ورود منطقه خاورمیانه به سطح جدیدی از تنش‌ها، اونس در سقف تاریخی معاملات خود را دنبال کرد. دلار اما در همان سطوح هفته‌های پیش و ۶۰ هزارتومان معامله می‌شود. این موضوع احتمال نوسان طلا به سمت سطوح حمایتی را تقویت می کند.

بازار جهانی طلا تحت تاثیر چه عواملی است

بازار جهانی طلا کاملا درگیر سیاست بانک های مرکزی است و بر مبنای آن روندها تعیین می شود. برای نمونه حجم معاملات طلا در یک ماه اخیر در بورس شانگهای رشد انفجاری نسبت به ماه ها و سال های گذشته داشته است. در حالی که چند ماهی است بانک مرکزی چین ذخایر طلایش را افزایش نمی دهد یا حداقل در داده های شفاف این روند متوقف شده است. پیش از این خرید طلا توسط بانک های مرکزی چین و روسیه در جهت کاهش وابستگی به دلار آمریکا، محرک اصلی رشد قیمت طلا در میان مدت بوده است.

از سال ۲۰۱۵ با  افزایش ۷۰ درصدی ذخایر چین، قیمت انس جهانی پس از ۳ سال متوقف شد و رالی صعودی جدیدی برای این کامودیتی معروف شروع شد. در ادامه تقویت تقاضا بانک های مرکزی باعث ادامه رشد قیمت شد و تنش های اقتصادی میان آمریکا، چین و روسیه نیز تنور اونس را گرم تر کرد. تمایل این کشور ها برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا به عنوان ارز بین المللی و حرکت به سمت استقلال مالی باعث ایجاد تقاضا برای اونس جهانی شد. به طوری که در چند سال اخیر بیشترین افزایش ذخیره طلا بانک های مرکزی متعلق به چین و روسیه بوده است.

سرمایه گذاری کشورهای مختلف در بازار طلا

درواقع بیشتر سرمایه گذاران و مردم چین درگیر معاملات طلا هستند. روند قیمت و شرایط بازار مسکن چین و دیگر بخش های اقتصادی این کشور، خصوصا فرصت های سرمایه گذاری در آن یکی از چند عامل اصلی تاثیر گذار بر قیمت طلا بوده است. در صورتی که بحران های اقتصادی در چین خصوصا در بخش مسکن آن افزایش پیدا کند، هیجان خرید طلا توسط چینی ها بیشتر نیز می شود.

نکته قابل توجه سهم بسیار پایین طلا در کل دارایی های این دو کشور در مقایسه با کشورهای دارای رتبه ی بالا از نظر ذخایر طلا است. بنظر می‌رسد در صورت تداوم تنش های اقتصادی و افزایش تمایل چین و روسیه به افزایش ذخایر طلا خود، انس جهانی همچنان سوخت کافی را برای افزایش قیمت و سقف شکنی های مجدد را داشته باشد. تفاوت ترکیب دارایی های صندوق های طلا دلیل اصلی در انتخاب صندوق های مختلف برای سرمایه گذاری است.

modir

Recent Posts

قیمت انس طلا کاهش می یابد؟

کاهش نیم درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و وضعیت بحرانی بخش مسکن چین که…

4 ساعت ago

افزایش مصرف بنزین ایران

سالیانه ۱٫۵ میلیون خودروی پرمصرف به ناوگان حمل و نقل اضافه می شود که افزایش…

4 ساعت ago

پوتینیسم و فروپاشی نظام کمونیستی

به گزارش سرمایه فردا، فروپاشی نظام کمونیستی و گسستگی جمهوری‌های متحده شورایی، روابط بین‌الملل را…

4 ساعت ago

اعتراضات جامعه به اتباع باید جدی گرفته شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اعتراضات جامعه به اتباع گفت: افزایش آمار مشکلات اجتماعی در…

9 ساعت ago

مقایسه آئودی A3 و Q3 از نظر قیمت و فنی

مقایسه آئودی A3 و Q3 از نظر قیمت و فنی نشان میدهد که هر دو…

10 ساعت ago

نظریه جبرگرای اقتصادی

نظریه پردازان مدعی اند که از نظریه جبرگرای اقتصادی مارکس با اندیشه دیالکتیک پیروی می…

10 ساعت ago