Categories: آخرین اخبار

تاثیر راه‌اندازی یک مسیر جدید ترانزیتی ریلی بر حمل و نقل

به گزارش سرمایه فردا، میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره میزان ترانزیت ریلی به/ از روسیه در مدت زمان تنش و تحولات منطقه‌ای پس از جنگ با اوکراین و همچنین حمل غلات روسیه از طریق شبکه ریلی ایران با توجه به لغو کریدور غلات دریای روسیه اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل ریلی، جابه جایی بار و انتخاب مسیر توسط  فورواردرهای بین‌المللی انجام می‌شود و صاحب بار در هر کشوری که باشد که جابه جایی بار را به فورواردر بین‌المللی که صاحب واگن و صاحب کشتی هستند، واگذار می‌کند در ترانزیت ریلی از مسیر ایران هم همین موضوع جاری است.    

وی ادامه داد: باید توجه داشت که با روسیه از دو سال گذشته به قبل بین ایران و روسیه هیچ ارتباط ریلی وجود نداشت و در این مدت تمام محصولات قابل ترانزیت را تک به تک برای حمل ریلی از مسیر ایران هدف‌گذاری کردیم و توانستیم حمل و ترانزیت ریلی کود پتاس و ذغال سنگ را انجام دهیم و ترانزیت محصولات و کالای اساسی هم در دستور کار قرار دارد اما برای اینکه بتوانیم یک مسیر و کریدور ریلی ایجاد کنیم که نیاز به تعاملات تعرفه‌ای داریم و باید تعاملات تعرفه‌ای بین کشورهای مسیر ترانزیتی انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای راه‌اندازی مسیر جدید ریلی، این تعاملات باید بین راه‌آهن‌های کشور‌های مسیر و فورواردرهای بین المللی باشد چراکه واگن‌های مناسب حمل بار یک کالا با کالای دیگر متفاوت است. موضوع مهم این است که اگر برای یک مسیر ترانزیتی و حمل باری با  کشور روسیه توافق می‌کنیم باید همان توافق و تعاملات و مذاکره رابا قزاقستان و ترکمنستان هم انجام دهیم.  

صالحی افزود: اخیرا یکی از موضوعات مورد توافق عبور کالاهای اساسی است که برای عبور این کالا با قزاقفستان و ترکمنستان در حال مذاکره هستیم که بتوانیم تعرفه فی مابین مورد توافق را تعیین و اعلام کنیم.

وی از راه‌اندازی یک مسیر جدید ترانزیتی ریلی خبر داد و گفت: در یک سال اخیر بیش از ۸۰۰ واگن کود پتاس از مسیر تمام ریلی از شمال روسیه از مسیر ریلی ایران ترانزیت شد و این کالا در یک مسیر تمام ریلی در مسافت ۱۶۱۰ کیلومتر از سرخس تا بندر عباس عبور داده شد و هر چند این میزان تردد، شروعی برای آغاز به کار مسیر ترانزیت ریلی جدید بوده اما این میزان عبور بار  در حال افزایش است.       

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد: اگر روزی گفتند که ایران از برخی از کریدورها حذف شده و برخی از کریدورها را دست دادیم  این را هم باید بگویند، ضمن اینکه در حال بازگرداندن کریدورهای از دست رفته هستیم. در حال راه‌اندازی کریدور‌های جدید هم هستیم که مصداق آن کریدور ریلی از شمال روسیه تا بندر عباس به طول ۴ هزار و ۸۰۰ مسیر ریلی است که برای اولین بار، از این مسیر تمام ریلی بار ترانزیت شد. / ایلنا

modir

Recent Posts

خسارت ناترازی انرژی

خسارت ناترازی انرژی در حال حاضر به واسطه سهمیه بندی برق و گاز برای صنایع…

4 ساعت ago

وام مسکن ۸۰۰ میلیونی مسکن

وام مسکن ۸۰۰ میلیونی درحالی که بیش از ۵ ماه گذشته مصوب شده هنوز ابلاغ…

5 ساعت ago

کاهش ریسک‌های حقوقی با قراردادهای استاندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: پیش‌تر به دلیل نبود قراردادهای استاندارد برای معاملات ملکی،…

6 ساعت ago

ادعای وزیر درباره قیمت خودرو

وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…

7 ساعت ago

تعارض منافع در مقررات نظام مهندسی

اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…

7 ساعت ago

استراتژی مدیریت اخلاقی

انگیزه‌های مدیریت اخلاقی را می‌توان: عدالت، انصاف و دیگر خواهی دانست. مدیریت اخلاقی اهداف سودآوری،…

7 ساعت ago