به گزارش ایمنا، در سالهای اخیر با افزایش تورم میزان قدرت خرید مردم کاهش یافته است. همین مساله باعث شده تا مردم برخی از کالاها یا خدمات مانند بیمه شخص ثالث را از سبد مصرفی خود حذف کنند تا بتوانند درآمد خود را صرف هزینههای اساسی زندگی کنند. اما این موضوع خود به یک چالش اساسی برای جامعه و خانوادهها تبدیل شده است.
چراکه بسیاری از خانوادهها خدمات بیمهای را از سبد هزینههای خود حذف کردهاند، در حالی که در ایران درصد تصادفات بسیار بالاست. در واقع در ایران حدود ۲۵ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد و گزارشها حکایت از این دارد که بیش از یک سوم آنها بیمه شخص ثالث ندارد و این مساله با در نظر گرفتن آمار بالای تصادفات به تهدیدی برای خانوادهها تبدیل شده است.
در حال حاضر هر خانوادهای توان پرداخت هزینههای ناشی از جراحات تصادف را ندارند. از طرف دیگر بسیاری از خانوادههایی که مالک خودرو بوده و بیمه شخص ثالث ندارد توجیه میکنند که زیاد از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمیکنند و در صورتی که بخشی از درآمد خود را به بیمه خودرو تخصیص بدهند در هزینههای جاری با مشکل مواجه میشوند. با این حال نگرانی درباره تأثیر این رویکرد بر سایر گروههای جامعه نیز وجود دارد. بنابراین صنعت بیمه ایران باید راهکاری برای حل مشکل پیدا کند. در غیر اینصورت خود این شرکتها نیز با مشکل مواجه میشوند.
علی تقیان کارشناس بیمه گفت: در حال حاضر مهمترین موضوعی که وجود دارد فرهنگ سازی برای خدمات بیمهای است. بخشی از این موضوع با ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینههای بیمه و کارا شدن خدمات بیمهای ممکن است. از طرف دیگر وقتی تورم در جامعه افزایش مییابد هرگونه آسیبی که به لوازم خانگی و… وارد میشود نیز میتواند برای خانوادهها دردسر ساز باشد. به همین دلیل موضوع بیمه لوازم خانگی گران نیز در کشور کلید خورده است تا وسایل در صورتی که تحت تأثیر نوسانات برق آسیب میبینند زندگی مردم متلاطم نشود.
وی با تاکید بر اینکه خدمات آنلاین بیمه میتواند به توسعه فرهنگ بیمه در جامعه کمک کند، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم نسبت به خدمات بیمه آشنا نیستند. بنابراین هرچقدر اطلاع رسانی درباره این خدمات بیشتر شود آنها راحت تر میتوانند درباره چگونگی پوشش بیمهای تصمیم بگیرند.
تقیان درباره دلایل عدم تمایل مردم به دریافت بیمههای اجباری مانند شخص ثالث تصریح کرد: توسعه خدمات آنلاین بیمه یکی از راهکارهایی است که میتواند رضایت مصرف کنندگان را جلب کند، زیرا آنها میتوانند سریعتر به خسارت بیمه خود دست پیدا کنند. در این زمینه همه شرکتهای بیمه نتوانسته اند خدمات دیجیتال خود را توسعه دهند. اما برخی دیگر از شرکتها در این زمینه پیشگام هستند. توسعه این مساله میتواند بسیاری از چالشهای کنونی عدم رواج خدمات بیمه در کشور را برطرف کند.
این کارشناس صنعت بیمه ادامه داد: در شرایط کنونی یکی دیگر از دغدغههایی که میتواند مشکلات خدمات بیمه را برطرف کند سرمایه گذاری روی ایدههای نو از سوی دانش آموختگان این صنعت است. در حال حاضر بسیاری از تحصیلکردههای صنعت بیمه دارای ایدههایی هستند که میتواند به صنعت بیمه کمک کند. این مساله به دلیل اینکه با کاهش هزینه بیمه و ارائه خدمات بهتر همراه میشود. به طور قطع به نفع مردم است. به همین دلیل حمایت از این ایدهها باید در دستور کار قرار بگیرد.
قدمت صنعت بیمه در ایران بالاست اما هنوز بسیاری از شرکتهای فعال در این صنعت نتوانستهاند متناسب با نیاز جامعه حرکت کنند. در حالی که این صنعت در دنیا توسعه زیادی پیدا کرده و خدمات پیشرفتهای به مردم ارائه میدهند. حتی شرکتهای بیمه به عنوان موتوری برای توسعه اقتصادی تبدیل شدهاند و در بخشهای مختلف سرمایه گذاری کردهاند، اما در ایران هنوز برخی شرکتها درگیر خدمات سنتی سابق هستند.
بهروز اسدی نژاد معاون ریسک شورای فنی بیمه گفت: بیمههای بازرگانی در ایران توسعه زیادی پیدا نکردهاند. ضریب نفوذ حق بیمه تولید شده تقسیم بر «جیدیپی» سالانه است. این شاخص در ایران ۲.۵ درصد است. میانگین جهانی برای ضریب نفوذ بیمه ۷ درصد است و حتی در کشورهای توسعهیافته این شاخص به ۱۳ درصد میرسد. در حالی که ۸۹ سال از قدمت صنعت بیمه ایران میگذرد. بنابراین باید اقداماتی انجام دهیم که صنعت بیمه در بین همه اقشار توسعه پیدا کند.
وی افزود: تشکیل شتابدهندهها در حوزه بیمه کمک میکند تا ایدههای موفق مورد سرمایه گذاری قرار بگیرد. در حال حاضر رویکرد این است که تاکید بر دریافت ایده از دانشآموزان و دانشجویان در صنعت بیمه توسعه یابد و فقط محدود به نخبگان نشویم. برای نمونه باید ایدههای خلاق وارد چرخه سرمایه گذاری در صنعت بیمه شوند.
معاون ریسک شورای فنی بیمه درباره مهمترین مشکل صنعت بیمه گفت: در حال حاضر صنعت بیمه ایران قبل از توسعه دیجیتال مانده است. صنعت بیمه باید به سمت هوشمندسازی مدیریت ریسک و هوشمندسازی دادهها برود. از این طریق شرکتها میتواند بازاریابی هوشمند و موفق داشته باشند. بازاریابی شرکتهای بیمه بیشتر به صورت مبهم و بدون هدفگذاری است. تحول دیجیتال در صنعت بیمه به معنای بستن درب دفاتر فروش سنتی نیست. چراکه در مقطع کنونی ۴۰۰ هزار نفر در ایران از این محل ارتزاق میکنند. اگر این اتفاق بیفتد رویکرد حذف صورت مسأله است. بنابراین شبکه فروش بخشی باید به صورت آنلاین محصولات را بفروشد. اما اصل تأثیر فناوری استفاده از الگوریتمها برای مدیریت ریسک و شناسایی تخلفات است.
وی پیشبینی کرد: در حال حاضر سهم آنلاینها در خدمات بیمهای حدود ۲ درصد است. این شرکتها به دلیل اینکه هزینهها را کاهش میدهد و درآمدها را بالا میبرد. به همین دلیل با توسعه خدمات آنلاین حاشیه سود شرکتهای بیمهها را افزایش میدهد. در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور بیمه شخص ثالث ندارند، در حالی که این بیمه اجباری است. طبق قانون داشتن بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه اجباری است. این موضوع نشان میدهد که در بخش بیمه به درستی فرهنگ سازی صورت نگرفته است.
در سالهای گذشته برخی شرکتهای بیمه همچنان با روشهای سنتی عمل میکنند خدمات بیمه آنها نیز برای مردم چندان جذاب نبوده است به همین دلیل در کشور مردم چندان تمایلی به استفاده از خدمات بیمهای پیدا نکردهاند. حتی برخی شرکتهای بیمهای در پرداخت خسارتها بروکراسیهای فراوانی داشتند به همین دلیل بسیاری از مردم تصور میکنند که شرکتهای بیمه تمایلی برای پرداخت خسارتها ندارند. به همین دلیل با ایجاد بروکراسی به دنبال سنگ اندازی پیش پای خریداران بیمهنامه هستند.
قیمت خودرو آذر ۱۴۰۳ بین یک تا ده میلیون تومان نوسان داشت. کمترین تغییر قیمت…
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: سوگواره آیینی و هنری تکیه ملت با…
کارشناسان معتقدند دولت به جای افزایش قیمت سوخت از سیاست های غیر قیمتی برای حل…
همتی تاکید کرده که با افزایش قیمت ارز ریشه کسری بودجه و تورم کنده میشود،…
کلیولند رهبر دموکراتهای بوربونی حامی کسبوکاری بود که این روزها برخی تحلیلگران دوران ریاست جمهوری…