آخرین اخبار

بورس نسبت به دلار

به گزارش سرمایه فردا، رشد بورس نسبت به دلار در ۳ سال گذشته به‌طور بی‌سابقه‌ای ماند. از مهر ۱۴۰۰ تا اواسط شهریور امسال، دلار در بازار آزاد با رشد ۱۲۰درصدی اما در همین بازه زمانی بورس فقط ۵۰درصد رشد کرد. همین موضوع موجب شد تا موجی از انتقادات به سمت و سوی دولت روانه شود و در نهایت نیز کار به استعفای رئیس سازمان بورس کشید. اما این مشکل بیشتر به سیاست های کلان کشور بر می گردد.
یکی از مهمترین عواملی که بیش از سایر موارد در سال‌های اخیر به بازار سرمایه آسیب زد بی‌اعتمادی مردم نسبت به بورس بود. به جرات می‌توان گفت در میان همه بازارها بورس یکی از پرحاشیه‌ترین بازارهایی بوده که معامله‌گران خود را بارها غافلگیر کرده است. به هیمن دلیل جریان پول از بورس خارج شده و در مقابل بورس نسبت به دلار عقب افتاد.
از اثرات “تحولات سیاسی و نظامی منطقه بر روند معاملات سهام گرفته تا حواشی پیرامون و سود بالای و اوراق بهادار همه اثرات منفی بر بازار سهام داشتند. همین عوامل منجر به رشد بیشتر دلار شد.
در دو روز ابتدای هفته شاهد تداوم خروج پول بودیم وشاخص کل افت کرد. اگرچه در هفته‌ای جاری محدوده دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصد است و اگر شاید دامنه بالاتر بود خروج پول بیشتر می شد. کارشناسان بورسی می گویند؛ در روزهای آینده و از تب و تاب بازار دلار از فضای ملتهب معاملات بورس کاسته می شود. در واقع دولت وعده داده که قیمت ارز آزاد را کاهش و ارز نیمایی را افزایش می دهد. بنابراین بورس نسبت به دلار کمی از عقب ماندگی خود را باید جبران کند.

اگرچه همزمان با روی کار آمدن همتی به عنوان وزیر اقتصاد و اظهارات حمایتی او از بازار سرمایه، بینی‌ببنی می‌شد که بورس به سمت مسیرتعادلی حرکت کند. بازار سهام در حال حاضر با وضعیت جدیدی روبرو شده پس بورس نسبت به دلار باید عقب ماندگی خود را جبران کند. اما نکته قابل توجه آن است که بر اساس شواهد موجود، اوضاع روی کاغذ به نفع بورس‌بازان است.اما در مورد اینکه بازار مذکورچه زمانی از کما خارج شود ؛سناریوهای مختلفی مطرح است.
اگرچه حجم معاملات در حال حاضر در محدوده پائینی قرار دارد و سیگنال مثبتی از رشد بازارها مخابره نمی‌شود. اما از سوی دیگر وضعیت شرکت‌ها به گونه‌ای است که حمایت های شناسایی شده برای برخی سهام فرصت ورود پول را تسهیل می کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده شاهد دست به دست شدن سهام بنیادی باشیم.
با این حال باید دید معامله‌گران در داد و ستدهای از کدام استراتژی بهره خواهند برد. به نظر می‌رسد؛ برخی از سهام شاخص ساز که رشد خوبی را در ماه‌های گذشته تجربه کرده بودند. از این رو شاخص کل را در هفته‌ای که گذشت را سرخ پوش کردند.در مجموع روند معاملات بازار نشان داد که بازار به بهبود بورس امید دارد. همچنین رشد خوب سهام شاخص ساز از کف ثبت شده در ۲۳مرداد سبب شد تا پول‌های سرگردان بازار به سمت سهام کوچکتر حرکت کنند در نتیجه با کاهش قیمت ارز بورس نسبت به دلار بهبود می یابد. یکی از نکات منفی و البته عجیب در مورد برخی سهام آن است که با وجود ارزنده بودن، در محدوده‌هایی معامله می‌شوند که سال ۹۸ در آن حضور داشتند.

استقبال از صنایع ریالی در بورس

بازدهی صنایع طی هفته قبل نشان می‌دهد؛ استقبال از صنایع ریالی افزایش یافته این درحالی است که طی هفته قبل از آن صنایعی نظیر پالایشی و پتروشیمی نقش اصلی را در این بازی ایفا می‌کردند. به نظر می‌رسد با توقف شاخص کل و جبران عقب ماندگی سهام کوچک، در کنار تحقق وعده‌های دولت، شاخص بورس دوباره به منطقه تعادلی ۲٫۱ تا ۲٫۲میلیون واحد بازگردد.

طی هفته گذشته دو داده مهم اقتصادی بر انتظارات فعالان بازارهای جهانی اثرگذار بود.اول شاخص CPI هسته یا شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا بود که به طور ماهانه ۰٫۳درصد را نشان داد که بالاتر از انتظارات بود.همچنین CPI به طور سالانه کمتر از داده قبل و مطابق با انتظارات منتشر شد.همچنین شاخص PPI ایالات متحده یا شاخص قیمت تولیدکننده، نیز به طور ماهانه ۰٫۲درصد منتشر شد که بالاتر از داده ماه قبل و داده مورد انتظار بوده است.پس از انتشار این داده‌ها، فعالان بازارهای جهانی انتظار دارند تا فدرال رزرو فقط یک بار نرخ بهره را به اندازه ۰٫۲۵درصد طی سپتامبر کاهش دهد.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

7 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

9 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

9 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

11 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

11 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

11 ساعت ago