هرچند بودجه فضای آموزشی وزارت بهداشت در دو سال گذشته حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته و به ۴ همت رسیده است. اما همچنان مسئولان این وزارتخانه، از کمبود بودجه فضای آموزشی برای پاسخگویی به نیازهای ابتدایی دانشجویان پزشکی، مانند سلف غذاخوری و کلاس درس سخن میگویند.
صرف نظر از اینکه درصد قابل توجهی از دانشگاهها در حال حاضر هم امکانات و زیرساخت افزایش ظرفیت را دارند، بررسیها همزمان با ایام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴، نشان میدهد که تأمین زیرساخت برای ورودیهای جدید، چقدر هزینه دارد و این هزینه چند درصد از بودجه توسعه زیرساخت و فضای آموزشی وزارت بهداشت است.
یکی از مواردی که همواره بهعنوان یکی از مصادیق نبود زیرساخت مطرح میشود، مسئله نبود خوابگاه برای ورودیهای جدید است. اما آیا ابعاد این ماجرا به حدی بزرگ است که دانشگاهها از پس رفع آن برنیایند و موجب توقف مصوبه شود؟
هرچند مسئله صرفاً ۲۳۰۴ دانشجوی جدید است، اما با فرض اینکه تمام ۱۳۰۰۰ ورودی امسال به خوابگاه نیاز دارند، باز هم موضوع تأمین خوابگاه مسئله چندان بزرگی به نظر نمیرسد. در حال حاضر هزینه اجاره یک تخت از خوابگاه ۶ نفره برای یک ماه در یکی از مناطق خوب تهران، رقمی حدود ۴ میلیون تومان است. این یعنی ۲۸۸ میلیون تومان در سال، باید برای اجاره این اتاق شش تخته، به ازای هر ۶ دانشجو پرداخت شود. اگر تمام این ۱۳۰۰۰ نیازمند خوابگاه جدید باشند، وزارت بهداشت به ۲۱۶۶ اتاق جدید نیاز دارد تا بتواند تمام این افراد را اسکان دهد.
با این تفاسیر کل بودجه فضای آموزشی وزارت بهداشت برای اسکان ورودیهای جدید نیاز دارد، در سال جاری، حدود ۶۲۴ میلیارد تومان است. این در حالی است که در سال جاری، دولت علاوه بر بودجه سالانه وزارت بهداشت، رقمی حدود ۴ همت جهت توسعه زیرساختها و فضاهای آموزشی در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است. یعنی وزارت بهداشت میتواند با صرف تنها ۱۵.۶ درصد از بودجه توسعهی خود، مشکل کمبود خوابگاههای خود را حل کند.
با این وجود مسئله تنها ۲۳۰۴ دانشجوی جدید هستند که ظرفیت مازاد امسال محسوب میشوند و باعث میشود دانشگاه نیازمند توسعه زیرساخت باشد. در این صورت با احتساب این تعداد، صرفاً ۲.۷۵ درصد از بودجه مورد نظر نیاز است تا خوابگاه جدید برای ظرفیت مازاد تأمین شود.
موضوع دیگری که همواره از سوی منتقدین طرح وارد میشود، مسئله کمبود فضای آموزشی برای دانشجویان مازاد است. بر اساس دستورالعمل مرتبط با سرانه فضاهای آموزشی و کمک آموزشی وزارت بهداشت، هر دانشجوی پزشکی به طور متوسط به ۱۶ متر فضای آموزشی نیاز دارد که شامل کلاس، اسکیللب، آزمایشگاه و… است.
بر اساس برآورد ریالی فضاهای آموزشی و کمکآموزشی ناشی از افزایش دانشجو، هزینه ساخت هر متر مربع فضای آموزشی ۳۵ میلیون تومان است. بنابراین مجموع هزینه ساخت فضای آموزشی برای ۲۳۰۴ دانشجویان اضافه شده در دو سال اخیر، برابر با رقمی در حدود یک همت میشود. این یعنی تنها با صرف ۲۵ درصد از بودجه چهار همتی توسعه، میتوان تمام کمبود فضاهای آموزشی را برطرف نمود.
البته این رقم برای حالتی است که دانشگاهها بخواهند فضاهای آموزشی جدیدی احداث کنند. در حالی که میتوان با اجاره این اماکن، هزینه بسیار کمتری صرف کرد.
با چند بررسی ساده میتوان به راحتی متوجه شد که اگر به دلیل افزایش ظرفیت پزشکی، کمبودی در زیرساختهای آموزشی و رفاهی وجود به وجود آمده است. با رقمی حتی کمتر از چهار همت هم قابلیت رفع شدن دارد. اما در کمال تعجب باز هم عدهای با بیان متواتر نبود زیرساخت، اصرار بر این دارند که مصوبه افزایش ظرفیت باید متوقف شود. آن هم در شرایط کنونی که کشور دچار کمبود پزشک است و مردم بهخاطر نبود پزشک مجبور هستند کیلومترها سفر کنند و یا در صفهای چند ساعته، منتظر یک ویزیت چند دقیقهای باشند.
سوالی که ایجاد میشود این است که چرا وزارت بهداشتی که وظیفه اجرای قانون و تأمین زیرساختهای لازم را دارد، صرفاً از شرایط گلایه کرده و تنها به عنوان کردن این بسنده میکند که باید زیرساختها فراهم شود. مخاطب این بایدها کیست؟ آیا باز هم تعارض منافع عدهای خاص در میان است؟ منافعی که با حقوق ابتدایی مردم، یعنی دسترسی مناسب به پزشک و تأمین سلامتی تعارض دارد؟
روند صعودی بورس در حال حاضر ادامه پیدا کرده، اما با توجه به بازدهی ۲۰…
برنامه اقتصادی دولت برخلاف وعده های انتخاباتی رئیس جمهور تاکید بر اصلاح قیمت گذاری و…
قرارداد همکاری دانش بنیان ، تحقیقاتی و پژوهشی ، فناورانه و آزمایشگاهی شرکت صبا فولاد…
صنعت هستهای در ایران از سال ۱۳۷۳ در ایران بنیان گذاشته شد و در مدت…
مصرف سوخت مازوت در ایران و عدم توجه به نظام بهره برداری از اقتصاد سبز…