بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی جهادگران برای توسعه و آبادانی کشور
بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی جهادگران برای توسعه و آبادانی کشور

به گزارش سرمایه فردا، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: اصل خود مردم و جهادگران قرار دهیم و بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی جهادگران برای توسعه و آبادانی کشور استفاده کنیم.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در مراسم همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی و اختتامیه قرارگاه‌های جهادی ایام نوروز با اشاره به اینکه میدان‌داری جهادگران در عرصه محرومیت‌زدایی و تلاش آ‌ن‌ها در مردم‌سالار کردن اقتصاد در مقابل بانکداری لیبرالی ربوی بر کسی پوشیده نیست، گفت: امروز جهادگران خود ظرفیت‌ساز بوده، محور اصلی اقتصاد نیز خود مردم هستند و موتور محرک این امر نیز تسهیل‌گران هستند.

زهرایی با بیان اینکه ما باید خود را در مسیر حرکت جهادگران قرار دهیم و به عنوان تسهیل‌کننده باید بستر را برای تولید نرم از سوی جهادگران فراهم کنیم، تصریح کرد: اصل قضیه خود مردم و جهادگران هستند، بسیار مهم است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جهادگران به پیشرفت و توسعه کشور کمک کنند. امروز در بدنه دولت انقلابی مدیران جهادی زیاد هستند و همکاری سازمان بسیج با دولت نیز توسعه فراوانی پیدا کرده است. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: اصل خود مردم و جهادگران قرار دهیم و بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی جهادگران برای توسعه و آبادانی کشور استفاده کنیم.

جهادگران ایران اسلامی امید دشمنان را همواره ناامید می‌کنند

همچنین سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ نیز در سخنانی بیان کرد: از تمامی گروه‌های جهادی که در ایام نوروز در عرصه جهاد وارد شده و برای محرومیت‌زدایی تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: آنچه که ذهن دشمنان ما را درگیر کرده است، اقدامات برجسته جهادی است. دشمنان در زمان تحریم ایران معادلاتی برای خود دارند تا اقتصاد کشور را در زمانی معین به ورشکستگی برسانند، اما با اقدامات جهادی جهادگران ما نمی‌توانند به اهداف خود برسند. جهادگران ایران اسلامی امید دشمنان را همواره ناامید می‌کنند.

حسن‌زاده با بیان اینکه جهادگران ما در صحنه حضور دارند و دشمنان کشور را در بسیاری از عرصه‌ها شکست داده‌اند، گفت: تلاش جهادگران در برهه‌های مختلفی باعث شده است تا محاسبات دشمن به هم ریخته و نتوانند به اهداف خود برسند.

در ادامه این مراسم، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در سخنانی اظهار کرد: این روز‌ها همزمان با ایام عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر است و نقش بی‌بدیل لشکر حضرت رسول (ص) و سپاه محمد رسول‌الله (ص) در این عملیات بسیار باشکوه بود. از شب ۱۷ اردیبهشت‌ماه و پس از هفت روز مقاومت در کنار جاده خرمشهر مرحله دوم عملیات آغاز شد و لشکر حضرت رسول(ص) توانست شجاعانه به قلب دشمن بزند و شهدای زیادی را به اسلام و انقلاب تقدیم کند.

وی افزود: جوانان و جهادگران امروز بدون تردید و بدون تزلزل راه شهیدان را با قدم‌های استوار ادامه می‌دهند. مراسم امروز که در رابطه با تجلیل از مجاهدت‌های قرارگاه‌های جهادی نوروز برگزار شده است، نشان از پایمردی و ثبات قدم در راه شهیدان دارد. 

سلیمانی بیان کرد: تردیدی در اینکه انقلاب اسلامی ملت ایران حرف‌ها و گفتمان جدیدی را برای دنیا عرضه کرد، نیست. ما تا الان یک مرحله بیداری اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و باید بدانیم که حساب مردم در برخی کشور‌ها از هیئت حاکمه جدا است. مردم بسیاری از کشور‌ها در سایه‌سار گفتمان انقلاب اسلامی بیدار شده‌اند. 

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز از بیداری جهان اسلام به بیداری بشریت رسیده‌ایم، گفت: فرهنگ جدید که همان فرهنگ مقاومت و پایداری در راه تحقق اهداف مقدس ملت ایران است، باعث بیداری بشریت شده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه یکی از تجلیات این فرهنگ جهاد خدمت است، تصریح کرد: ملت ایران پس از انقلاب اسلامی متحول شده و به ملتی الگو با فرهنگ پایداری و جهاد و خدمت تبدیل شد. مقام معظم رهبری راهبرد جهش تولید با مشارکت مردم را مشخص کردند. مشارکت مردم مفهوم بسیار والایی در ایران اسلامی دارد. بار‌ها از لسان مبارک امام (ره) و مقام معظم رهبری شنیده‌ایم که اگر مردم به صحنه نمی‌آمدند، نیرو‌های ما از پس رژیم بعثی برنمی‌آمدند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: امام راحل (ره) الگویی را برای ملت ایران خط مشی کرده و فرمودند: ملت ایران چنان سیلی به صدام خواهد زد که دیگر از جای خود بلند نشود. امروز دستاورد‌های حضور ملت ایران در برهه‌های مختلفی همچون عملیات وعده صادق مشاهده می‌شود لذا راهبرد حضور مردم در حل مسئله و حل چالش بسیار مهم است. 

سلیمانی بیان کرد: چالش اقتصادی که دشمن امروز برای ملت ایران ایجاد کرده، سنگین‌تر از دوران دفاع مقدس نیست و راه حل آن نیز بنا به فرموده مقام معظم رهبری حضور و مشارکت مردم در میدان اقتصاد مقاومتی است. نیرو‌های جهادی عرصه اقتصاد مقاومتی به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفته و طلایه‌داران این عرصه شدند. جهادگران امروز بنای فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی و الگوسازی در این عرصه دارند.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌های فراوانی برای عبور از چالش اقتصادی وجود دارد که در مقایسه با دوره اول پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی بسیار گسترده‌تر است. امروز نیازمند برخی نرم‌افزار‌های ویژه برای مقابله با چالش‌های اقتصادی هستیم که یکی از این نرم‌افزار‌ها نرم‌افزار جهادی است. همچنین، برای دستیابی به جهش تولید در بخش‌های مختلف باید نرم‌افزار‌های ویژه طراحی شده و موانع موجود برطرف شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: در سازمان بسیج با توجه به تجربه خوب بسیج سازندگی، طرحی با عنوان طرح ملی جهش تولید با مشارکت مردم در حال تهیه است که به زودی به سرانجام خواهد رسید. امروز باید فتح‌الفتوح اقتصادی رخ داده و خرمشهر اقتصادی را آزاد کنیم که ظرفیت ملت ایران در این فتح‌الفتوح بسیار بالا است. 

وی با اشاره به اینکه باید راجع به روش‌های حضور مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی بحث و تبادل نظر شود، گفت: نظام جمهوری اسلامی به حضور مردم باور دارد و دشمن نیز تمامی سرمایه‌گذاری خود را برای خارج کردن مردم از میدان قرار داده است. همه باید تلاش کنیم تا به ایران قوی با اقتصاد قوی دست پیدا کنیم. کشور ما تمامی ظرفیت‌ها را برای تحقق اقتصاد مقاومتی در اختیار دارد و می‌توانیم با استفاه از ظرفیت جوانان از این چالش نیز به خوبی عبور کنیم.

پیش‌بینی پذیر کردن مقررات ناظر به تولید و سرمایه‌گذاری

همچنین، روحانی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نهاد‌های دولتی باید موانع ایجاد شده بر سر راه فعالیت اقتصادی مردم و تولید را بردارند، گفت: در امر اقتصادی و رشد تولید هر یک از آحاد مردم می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. یکی از عناصر تولید نیروی کار جامعه هستند و پیش‌نیاز دیگر تولید نیز سرمایه دولت است. البته در راستای جهت‌دهی سرمایه‌ها به سمت تولید، مشکلاتی وجود دارد که باید پیگیری و رفع شود.

وی افزود: در مرحله فرآیند تولید نیز مشکلات ناشی از تنگنای ارزی، انرژی و تأمین مالی وجود دارد که برای این مسئله نیز باید تلاش کرد تا با دقت به رفع مشکلات اقدام کرد.

روحانی با بیان اینکه محصول تولید شده باید وارد بازار شود که در این حوزه نیز شاهد مشکلاتی همچون ممنوعیت‌های صادراتی، مقررات بازگشت ارز، سیاست‌های تنظیم‌ بازار و … وجود دارد، تصریح کرد: برای رفع مشکلات باید با ایجاد توازن بین حمایت از تولیدکننده و حمایت از مصرف‌کننده، اصلاح سیاست‌های ارزی، اتخاذ سیاست‌های پولی و اعتباری حامی تولید و پیش‌بینی پذیر کردن مقررات ناظر به تولید و سرمایه‌گذاری زمینه را برای رشد و توسعه فراهم کرد. 

وی اظهار کرد: منع دولت و نهاد‌های عمومی غیر دولتی از رقابت با بخش خصوصی، واگذاری مالکیت و مدیریت بنگاه‌ها و سایر دارایی‌ها به مردم، تسهیل و گسترش تأمین مالی در بازار سرمایه، حذف موانع تولید و صادرات و تسهیل صدور مجوز‌ها و تنظیم‌گری و ارائه مشوق از طریق سیاست‌های مالی و مالیاتی دولت از جمله راهبرد‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رفع موانع و توسعه اقتصاد کشور است.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم و با حضور مسئولان حاضر از جهادگران و طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی سپاه محمد رسول‌الله(ص) تجلیل شد.