به گزارش سرمایه فردا، صنعت لبنیات همواره یکی از شاخههای اصلی صنایع غذایی کشور و پیشرو در زمینه صادرات بوده است که نقش مهمی در صادرات محصولات غذایی و برندهای ایرانی بر عهده دارد. بررسی روند شش ماهه صادرات محصولات لبنی که توسط واحد پژوهش انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران تهیه شده، نشان میدهد طی این مدت تولیدکنندگان صنعت لبنیات در مجموع ۲۸۱ هزار و ۴۵۰ تن محصول صادر کردهاند که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۷.۳ درصد افزایش نشان میدهد.
بررسی زیربخشهای این صنعت نشان میدهد در این مدت محصول شیر و خامه با ۱۷٫۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به ۶۲٫۶ هزارتن اولین محصول لبنی صادراتی بر حسب حجم است که ۲۲٫۲۷ درصد از مجموع حجم صادرات را به خود اختصاص داده است ، پس از آن دوغ و کفیر با ۵۶٫۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به 59.3هزارتن در رتبه دوم قرار دارد که 21.1 درصد از مجموع حجم صادرات را دربرمیگیرد و در نهایت شیرخشک صنعتی با ۲۱٫۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به ۵۶٫۸ هزارتن در رتبه سوم قرار دارند و ۲۰٫۱۹ درصد از مجموع حجم صادرات را شامل میشود.
در بین محصولات لبنی بیشترین افزایش در حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب به محصولات دوغ و کفیر با ۵۶٫۱ درصد افزایش، شیرخشک اطفال با ۴۳٫۱ درصد افزایش و شیرخشک صنعتی با ۲۱٫۶درصد افزایش اختصاص یافته است. همچنین بیشترین کاهش در حجم صادرات به ترتیب به محصولات شیر و خامه غلیظ شده با ۳۶٫۲ درصد کاهش، پودر آب پنیر با ۹٫۸ درصد کاهش و بسون دلار صادرات محصولات لبنی کشور بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۶٫۴ درصد افزایش نشان میدهد.
این گزارش میافزاید: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ محصول شیر خشک صنعتی با ۲۴٫۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به ۱۴۸٫۶ میلیون دلار اولین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش است که ۳۸٫۹۸ درصد از مجموع ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است، پس از آن شیر و خامه با ۲۳٫۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به ۶۵٫۷ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد که 17.24 درصد از مجموع ارزش صادرات را دربرمیگیرد و در نهایت پنیر با ۸٫۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به ۶۳٫۵۴ میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد و ۱۶٫۶۷ درصد از مجموع ارزش صادرات را شامل میشود.
مقایسه صادرات ماهانه لبنیات بر اساس حجم و ارزش در ۶ ماه نخست دو سال اخیر نشان میدهد با معیار حجم، در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ مجموع صادرات لبنیات نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۷٫۳ درصد افزایش داشته است. همچنین در خرداد ماه ۱۴۰۲ بیشترین افزایش حجم صادرات ماهانه را نسبت به ماه مشابه سال قبل با ۳۵٫۱ درصد افزایش داشتهایم. اما بر اساس ارزش در نیمه اول امسال مجموع صادرات لبنیات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۶٫۴ درصد افزایش داشته و باز هم در خرداد ماه ۱۴۰۲ بیشترین افزایش ارزش صادرات ماهانه را نسبت به ماه مشابه سال قبل با ۳۶ درصد شاهد بودهایم.
گمرکات اصلی کشور بر اساس حجم و ارزش صادرات
بر اساس این گزارش در ۶ ماه نخست سال 1402 مجموعا از ۶۱ گمرک کشور صادرات لبنیات داشتهایم که نسبت به ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به تعداد این گمرکات ۵ مورد اضافه شده است. بر اساس حجم صادرات گمرک منطقه ویژه اقتصادی نوشهر در رتبه اول قرار دارد و ۱۷٫۷ درصد صادرات کشور برحسب حجم از این گمرک صورت میگیرد، گمرک غرب تهران با ۴۲ درصد افزایش حجم صادرات در ۶ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ از جایگاه سوم به جایگاه دوم رسیده است و ۱۳٫۳ درصد از حجم صادرات لبنیات کشور از این گمرک انجام میشود.
گمرک اصفهان با ۱۷ درصد کاهش در حجم صادرات در ۶ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۶ ماهه ۱۴۰۱ از جایگاه دوم در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به جایگاه چهارم در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نزول داشته است و ۸٫۷ درصد حجم صادرات لبنیات کشور از این گمرک انجام میشود (در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ سهم این گمرک از صادرات لبنیات بر حسب حجم ۱۲٫۳ درصد بوده است) و در نهایت گمرک مشهد با ۱۳ درصد افزایش حجم صادرات در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ از رتبه چهارم به رتبه سوم رسیده است و در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به میزان ۹٫۷ درصد از حجم صادرات لبنیات به این گمرک تعلق دارد.
بر اساس ارزش صادرات نیز گمرک منطقه ویژه اقتصادی نوشهر در رتبه اول قرار دارد و ۱۸٫۳ درصد صادرات کشور برحسب ارزش متعلق به این گمرک است، گمرک غرب تهران با ۴۰٫۵ درصد افزایش ارزش صادرات در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ از جایگاه سوم به جایگاه دوم رسیده است و ۱۶٫۱ درصد صادرات لبنیات کشور بر حسب ارزش از این گمرک انجام میشود. گمرک اصفهان با ۲۴٫۳ درصد کاهش در صادرات لبنیات برحسب ارزش در ۶ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۶ ماهه ۱۴۰۱ از جایگاه دوم به جایگاه سوم نزول داشته است، ۱۱٫۴ درصد صادرات لبنیات کشور بر حسب ارزش از این گمرک انجام میشود (در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ سهم این گمرک از صادرات لبنیات بر حسب ارزش ۱۷٫۵ درصد بوده است) و در نهایت گمرک مشهد با ۱۰٫۱ درصد افزایش صادرات بر حسب ارزش در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ در جایگاه چهارم قرار دارد./دنیای اقتصاد
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…