آخرین اخبار

بحران تخصیص منابع ارزی برای واردات کالاهای مصوب

عدم تحقق وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به‌بهانه مشکلات ارزی یکی از عواملی است که باعث التهاب بازار خودرو شده است. هرچند پیگیریها نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۸ هزار خودرو وارد بنادر کشور شده که از این مقدار بیش از ۴ هزار دستگاه نیز ترخیص شده است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که از این تعداد خودروی ترخیص‌شده کمتر از ۱۰۰ دستگاه خودرو به خریداران تحویل شده است.

حالا در شرایطی که شرکت‌های داخلی دائماً در حال اخذ مجوزهای افزایش قیمت هستند و همچنین مازاد تقاضای موجود توسط واردات (واردات خودروهای صفر و کارکرده) پاسخ داده نمی‌شود، افزایش قیمت خودرو در بازار امری طبیعی است.

تداوم سکوت وزارت صمت/ چگونه ارز برای واردات آیفون ری‌پک هست، برای واردات خودرو نیست؟

نکته جالب توجه اینکه در آیین‌نامه واردات خودرو به تخصیص ارز واردات از محل صادرات اشاره شده که این موضوع حاوی نکات مهمی است به عنوان مثال هم‌اکنون صدها میلیون دلار از محل صادرات خود صرفاً در سال ۱۴۰۲ برای واردات آیفون‌های ری‌پک و همچنین قاچاق معکوس طلا تخصیص داده است.

هرچند پیگیریها از وزارت صمت در خصوص میزان تخصیص ارز در سال جاری برای واردات آیفون۱۳ (ری‌پک و رفرش) بی‌نتیجه مانده است اما خبرهای غیررسمی حاکی از تخصیص رقم بسیار بالا به این حوزه است که قطعاً هیچ توجیهی در این خصوص وجود ندارد.

همچنین ماجرای ری‌پک و رفرش بودن آیفونهای وارداتی مدتی قبل در مکاتبه رسمی سازمان توسعه تجارت مطرح شده بود اما با وجود این، وزارت‌خانه مذکور در آشفته‌بازار تخصیص ارز صادراتی به این موضوع نیز واکنشی نشان نداد.

نکته دوم اینکه در ۹ماهه ابتدای سال جاری حدود ۱٫۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات برای واردات شمشهای طلایی تخصیص داده شده است که حالا به‌اذعان بانک مرکزی این شمشها از محل قاچاق معکوس وارد کشور می‌شدند و تأثیر کاملاً واقعی در افزایش ذخایر ارزی کشور نداشته است.

پشت‌پرده تخصیص ارز به آیفونِ ازرده‌خارج به‌جای واردات خودرو

همه این موارد در حالی است که وزارت صمت در مورد بحران تخصیص منابع ارزی برای واردات آیفونهای رفرش و ری‌پک و عدم تخصیص ارز کافی برای واردات خودرو سکوت کرده است.

به‌نظر می‌رسد وزارت صمت با عدم دقت به آنچه نشتی ارزی خوانده می‌شود به‌نوعی در التهابات اخیر بازار خودرو مقصر است در غیر این صورت ارز حاصل از صادرات را که برای واردات آیفون تخصیص داده شده بود باید برای واردات خودرو اختصاص می‌داد.

سؤالی که در این حوزه وجود دارد این است؛ آیا پشت‌پرده این ماجرا به منافع صادرکنندگان ذی‌نفوذ مرتبط است؟/تسنیم

modir

Recent Posts

فولاد مبارکه الگویی برای تاب‌آوری صنعتی و رقابت جهانی

تمرکز بر بومی‌سازی، استقلال انرژی، توسعه صادرات و تحول فناورانه، فولاد مبارکه را به الگویی…

1 ساعت ago

خلق ارزش فولاد مبارکه ؛ از تولید سنتی تا هاب صنعتی

فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در محصولات نهایی، ورود به صنایع پایین‌دستی، توسعه زیرساخت‌های انرژی و…

1 ساعت ago

نماد خپارس؛ با ظرفیت تولید بالا و چالش‌های مزمن در سودآوری

نماد «خپارس» متعلق به شرکت پارس‌خودرو، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان ایران است که با سابقه…

2 ساعت ago

نماد وسپهر؛ هلدینگ مالی بانک صادرات با پتانسیل تجمیع سرمایه و چالش‌های شفافیت

نماد «وسپهر» متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، یکی از هلدینگ‌های مالی وابسته به…

2 ساعت ago

نماد چکاپا؛ تولیدکننده کاغذ با پشتوانه صنعتی و چالش‌های بازار داخلی

نماد «چکاپا» متعلق به شرکت کاغذ پارس، یکی از تولیدکنندگان بزرگ کاغذ در ایران است…

2 ساعت ago

نماد آبادا؛ تولیدکننده برق با درآمد پایدار و چالش‌های ساختاری

نماد «آبادا» متعلق به شرکت تولید برق آبادان، یکی از نمادهای فعال در صنعت نیروگاهی…

2 ساعت ago