به گزارش سرمایه فردا، ایران خودرو دو میلیون نفر را ثبتنام کرده است. در در قرارداد خود با مشتری تاکید می کند که خودرو با قیمت روز تحویل داده می شود که ممکن است تا زمان عرضه ، خودرو مشمول افزایش قیمت شود که خودروساز می تواند ماوالتفاوت آن را از مشتری بگیرد. از طرف دیگر سامانه خودروی جانبازان برای انتخاب یک محصول خارجی و شرکت وارد کننده به مدت ۱۰ روز بازگشایی شد. بنیاد شهید و امور ایثارگران اسامی حدود ۳۰ هزار نفر از مشمولان واردات خودروی خارجی بدون سود بازرگانی، را به وزارت صمت ارسال کرده است. طبق مقررات وزارت صمت دولت سیزدهم، تنها جانبازان می توانند خودروهای لوکس وارد کنند با این حال هر جانبازی قادر به ورود محصولات لوکس نیست. این رویکردهای دوگانه سیاستگذار نسبت به مصرفکنندگان واقعی و سایرین چالش بزرگی برای بازار خودرو است.
جانبازان ۵۰ درصد، جانبازان ۷۰ درصد عادی و همچنین جانبازان ۷۰ درصد ویژه در لیستی با خودروهای مشخص ، می توانند خودرو وارد کنند. جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو می توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند که در لیست این گروه، خودروهایی همچون تویوتا کمری ۲۰۰۰، فیات تیپوسدان ۱۶۰۰ ، هوندا ZRV ، رنو کولئوس ،نیسان آلتیما XL وایکس تریل S قرار دارد. اما جانبازان ۷۰ درصد عادی قادر به ورود خودرهای خارجی تا سقف قیمت ۳۰ هزار یورو هستند که خودروهایی همچون بی ام i 116 (mid-option)، مرسدس بنز A180 سدان ۲۰۲۴و A180 هاچبک و همچنین فولکس واگن تیگوان و گلف و نیسان ایکس تریل و آلتیما در لیست محصولات مجاز این گروه از جانبازان است.
خودروهای واردات جانبازان ۷۰ درصد ویژه یعنی دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع ، می توانند تا سقف ۳۵ هزار یورو خودرو وارد کنند که در لیست محصولات وارداتی این گروه نیز خودروهای تویوتا راوفور هبیرید ، کمری هیبرید ، بی ام و ۳۱۸ سدان ، بی ام و X1 sDrive 20i و همچنین مدل دیگر ۲۲۰ گرن کوپه دیده می شود همچنین این گروه می توانند سه مدل مرسدس بنز B200 ، C180 CLA180 وارد کنند.
از طرف دیگر دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، در گزارشی که به بورس ارایه کردند؛ نسبت به سود و زیان خود پیش بینی انجام دادند. این دو شرکت که با چالش زیاندهی دست و پنجه نرم می کنند، حالا پیش بینی کرده اند که در سال جاری مبلغ فروش محصولات شان از مبلغ بهای تمام شده تولید پیشی خواهد گرفت. طبق آنچه ایران خودرو و سایپا در قالب صورت های میاندوره ای منتهی به ۳۱ خرداد امسال به سامانه کدال بورس ارائه کرده اند، هر دو شرکت در ۹ ماه باقیمانده از دوره از زیان “خام” خارج خواهند شد. بر اساس گزارش های منتشره در سایت کدال، مجموع مبلغ بهای تمام شده تولید دو خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماه باقیمانده از دوره، حدود ۴۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود، در حالی که مبلغ فروش آنها به بالای ۵۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد.
این پیش بینی در حالی است که طی چهار سال گذشته (۹۹ تا ۱۴۰۲) همواره مبلغ بهای تمام شده تولید خودروسازان از مبلغ فروش آنها بیشتر بوده است. منظور از سود و زیان خام این است که هزینه های مالی در محاسبات اعمال نشده و با افزودن آنها میزان سود و زیان خالص متفاوت خواهد بود.
حالا این پرسش پیش می آید که چرا خودروسازان برای باقی سال پیش بینی سود کردند؟ به نظر میرسد گرانی خودرو کلید خورده است. آنها به دنبال جبران زیان خود با افزایش قیمت خودرو هستند. با توجه به تاکید سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ایجاد شفافیت در تعیین روش عرضه ، قرعه کشی محصولات این خودروساز به تعویق افتاده است. خودروهای ثبت نامی به دو روش فوق العاده (فوری) و پیش فروش عرضه می شوند که برای تعیین هر کدام از روش های فروش ،این خودروساز از دیروز مهلت شش روزه ای در نظر گرفته است.
بنابر این با پایان شش روز درنظر گرفته شده از سوی ایران خودرو و انتخاب روش عرضه از سوی ثبت نام کنندگان در سایت فروش ، قرعه کشی انجام می شود که احتمالا پایان هفته آینده باشد. با این حال هنوز ایرانخودرو تاریخی برای قرعهکشی به صورت رسمی اعلام نکردهاست. اما از ویژگی های فروش فوق العاده (فوری) این است که قیمت ها قطعی است و متقاضیان باید تمام هزینه خودرو را در تاریخ مقرر وبا فراخوانی که ایران خودرو اعلام می کند ، پرداخت کنند و تحویل نیز ۹۰ روزه است.
بااین حال سوال می شود که از زمان اعلام نهایی اسامی برندگان قرعه کشی ، متقاضیان فروش فوق العاده ، چند روز فرصت پرداخت پول خودرو را دارند؟در پاسخ به این سوال برخی از منابع غیررسمی ، فرصت ۱۰ روزه را برای پرداخت هزینه قطعی خودرو در فروش فوق العاده عنوان کردند که درست نیست.درقرعه کشی های قبلی ، ایران خودرو فرصت سه روزه ای را برای پرداخت هزینه خودرو در نظر می گرفت که ظاهرا این بار هم متقاضیان فروش فوق العاده بعد از فراخوان این شرکت ، باید سه روزه هزینه قطعی خودرو را پرداخت کنند. اما در پیش فروش طبق فراخوان ایران خودرو ، بخشی از هزینه خودرو باید پرداخت شود و تحویل نیز ۴ تا ۶ ماهه است.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…