آخرین اخبار

تاثیر ارز واردات خودرو کارکرده بر بازارها

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر تصمیم درست برای تخصیص ارز واردات خودرو کارکرده روی بازار تاثیر می گذارد. موجب رقابت خوردوسازهای داخلی و رفاه بیشتر استفاده کنندگان از خودرو خواهد بود منوط به این است که منشاء ارز و محل تامین آن مشخص باشد.
می دانیم که طی چند سال گذشته به سبب تورم مستمر بسیاری از افراد برای حفظ ارزش پول هایشان آنرا به انواع ارز و طلا و ملک و زمین و خودرو و سایر کالاهای با دوام تبدیل کرده اند. پس اینک اموال زیادی در حبس هستند که از چرخه اقتصاد کشور خارج شده اند. برای آنکه آنها را بخصوص انواع ارزها و طلاها را به چرخه اقتصاد برگرداند ارز واردات خودرو کارکرده از این محل تامین شود. ارز از محل ذخایر حبس شده اشخاص بصورت دارایی های مختلف می تواند درآید. به عبارت دیگر در مقررات واردات خودرو های کارکرده باید به گونه ای تدوین شود که منافع ان برای مردم باشد.

ارز واردات خودرو کارکرده چگونه تامین شود؟

اول اینکه ارزهای کاغذی که دست مردم است حجم اصلی آنها از بازار داخلی تهیه شده که عرضه کننده اصلی آنها دولت و صادرکنندگان بوده اند. پس ارز واردات خودرو کارکرده از این محل تامین شود. چون تحریم و تعطیلی سویفت برای بانک‌های ایرانی انتقال انواع ارزها به ایران از طریق سیستم بانکی را متوقف کرده است.
دولت و صادر کنندگان طی سال‌های گذشته مقدار متنابهی از ارزهای دریافتی را در بازار به اشخاص بصورت فیزیکی فروخته اند. پس منشاء ارزهای در اختیار اشخاص اولا ناشی از صادرات نفت و کالاهای غیر نفتی است. ثانیا مشمول قانون پول شویی نزد اشخاص خصوصی دارندگان ارزها نمی باشد بنابراین ارزهای فیزیکی در اختیار مردم منشاء خارجی دارد و ناشی از پولشویی نیست
بنابراین برای آنکه دولت بتواند اینگونه پس انداز های بلااستفاده و حبس شده را به چرخه اقتصاد برگرداند این امکان وجود دارد که با تضمین امنیت ارزهای اشخاص بصورت سپرده ارزی در بانک‌های ایرانی در داخل آنها را از قانون پولشویی معاف دارد.
واردات خودرو های کارکرده از محل پس انداز های ارزی مردم را مجاز اعلام نماید. در اینصورت اعتبار ارزی بانکها افزایش می یابد. دوم دارایی های ارزی محبوس نزد اشخاص به چرخه اقتصادی بازمی گردد. حتی ممکن است مانع خروج سرمایه از کشور شود .سوم رفاه استفاده کنندگان از خودرو دوچندان می گردد. چهارم اینکه خودرو سازان را به رقابت با خودرو های خارجی بصورت ریشه ای و عمیق و غیر آزمایشگاهی مجبور می نماید.

modir

Recent Posts

وعده‌های شهردار تهران تحقق نیافت

عضو سابق شورای شهر گفت: عملکرد زاکانی به عنوان شهردار تهران طی سه ساله گذشته…

6 ساعت ago

کاهش ریسک بورس با رشد چه گروهی اتفاق می‌افتد؟

با تخلیه هیجانات تنش‌های سیاسی و افزایش عرضه ابتدا باید کاهش ریسک بورس اتفاق بیفتد…

6 ساعت ago

نحوه پیش‌بینی آینده‌های اقتصادی

پیش‌بینی آینده‌های اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های پایدار، به عنوان راهبردی کلیدی…

13 ساعت ago

آینده صنعت گردشگری ایران

یونان شباهت‌های زیادی با ایران دارد، بیش از ۳۰ میلیون گردشگر را سالانه جذب می‌کند،…

13 ساعت ago

مدیریت مناطق جنگلی از نابودی تا فساد

در بازار چوب کشور یک ناترازی جدی فساد زا وجود دارد. مصرف چوب کشور در…

13 ساعت ago

نرخ رشد ماهانه دلار در سه دهه گذشته

به گزارش سرمایه فردا، توزیع نرخ رشد ماهانه دلار در بازار آزاد از ابتدای سال…

14 ساعت ago