وحید ترابی: رعایت اخلاق حرفهای و پایبندی به ارزش های اخلاقی به صورت یکی از مهمترین پدیده هایی در آمده که درکسبوکارها مورد توجه قرار می گیرد.
امروزه اصول اخلاقی، بخشی از سیاست های رسمی و فرهنگ غیر رسمی شرکت ها است. به همین دلیل علاقه تحقیقاتی رو به رشدی در زمینه اخلاق کسبوکار و بازاریابی ایجاد شده است.
برای اینکه به موضوع نقش اخلاق حرفهای در کسبوکار و اهمیت آن در جریان اقتصادی، سود آوری و محبوبیت برند بپردازیم. به استفاده از منابع معتبری نظیر، نکات اخلاقی دکتر دمینک،چارچوب مدل شینگو در ایجاد فرهنگ اخلاقی وکدهای اخلاقی موسسه مدیریت پروژه آمریکا(PMI) و …. استفاده خواهیم کرد تا به پاسخ برخی از سوالات ذیل برسیم.
چرا اخلاق برای کیفیت محصول مهم است و ارتباط آن با رضایت مشتریان چیست؟ و اینکه رضایت مشتری چه نقشی می تواند برای آینده کسب و کار داشته باشد؟
اجرای اصول اخلاقی چه نقشی می تواند در رشد و توسعه یک کسب و کار داشته باشد؟ و محصول به عنوان خروجی یک فرآیند سازمانی چه تاثیری بر تداوم و جریان یک کسب وکار دارد؟
چگونه یک کسب و کار می تواند با رعایت اخلاق حرفه ای و اجرای استانداردهای اخلاقی، به مأموریت خود و آنچه در مورد خود باور دارد، به محبوبیت برند، سودآوری، مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت تجاری برسد؟
آنچه مسلم است حجم معضلات اخلاقی و تخلفات اخلاقی در حال افزایش است. به طوری که همه ما شاهد نوعی رفتار غیراخلاقی مانند رشوه خواری، دروغ گفتن به ذینفعان و سهامداران ، فریب و دستکاری، سو استفاده از منابع، تخلف در فرآیندهای سازمانی از جمله تخصیص منابع، تصمیم گیری و مدیریت تعارض و سایر پیامدهای غیر اخلاقی در راستای تامین منافع شخصی یا گروهی خاص که با فدا کردن منافع عمومی انجام می شود، هستیم. چنین رفتارهای نادرستی مغایر اخلاق حرفهای تلقی می شود. ازاینرو بررسی عوامل اخلاق حرفهای و تاثیر آن بر موفقیت بلند مدت کسب و کارها قابل تامل است.
بصورت مطلق و ایدهآل رسیدن به یک جامعه یا مجموعه اخلاقی غیرممکن است ولی با رشد اخلاق میتوان به سمت آن سوق پیدا کرد. در واقع اخلاق از طریق «تربیت» و «آموزشهای رسمی» و با معیارهای «روانشناختی» میتواند به افراد منتقل گردد تا آنها با نیکو سازی رفتاری بتوانند برای مشارکت و جای گرفتن بعنوان عنصری سازگار و همراه با دیگران آماده نقشآفرینی باشند. به این ترتیب است که با مشارکت افراد بر پایه اخلاق یک جامعه و مجموعه به سمت اخلاق عمومی و یکپارچه سوق پیدا می کند
وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…
اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…
انگیزههای مدیریت اخلاقی را میتوان: عدالت، انصاف و دیگر خواهی دانست. مدیریت اخلاقی اهداف سودآوری،…
عبدالخالق زاده گفت: معاملات بورس انرژی به دلیل وابستگی دولتی در منافع عرضه کنندگان تاثیر…
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…