برنامه توقف تخریب اکوسیستم‌های زمین

برنامه توقف تخریب اکوسیستم‌های زمین

به گزارش سرمایه فردا، محققان می‌گویند بیش از ۸۰ درصد کشورها در انجام برنامه‌های خود برای تحقق توافقنامه سازمان ملل برای توقف تخریب اکوسیستم‌های زمین شکست خورده‌اند.

نزدیک به دو سال پیش، کشورهای  دنیا در مونترال کانادا قراردادی امضا کرد که هدف آن حفاظت از ۳۰ درصد از مناطق خشکی و دریا در تمام دنیا بود.

کشورها متعهد شدند که برنامه‌های خود را برای تحقق این توافق قبل از برگزاری اجلاس Cop16 تنوع زیستی در کالی کلمبیا، ارائه کنند، اما تنها ۲۵ کشور این کار را انجام داده‌اند.۱۷۰ کشور دیگر نتوانستند برنامه‌ای ارائه کنند یا در این جهت تلاش کنند.

جهان تاکنون هرگز به یک هدف واحد در تاریخ توافقنامه‌های تنوع زیستی سازمان ملل نرسیده است.

تجزیه و تحلیل Carbon Brief و روزنامه گاردین نشان می‌دهد که برخی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های زمین تحت پوشش استراتژی‌ها و برنامه‌های اقدام ملی تنوع زیستی نیستند.

تنها پنج کشور از ۱۷ کشور که حدود ۷۰ درصد از تنوع زیستی جهان را در خود جای داده‌اند، استراتژی‌ها و برنامه‌های اقدام ملی تنوع زیستی دارند: استرالیا، چین، اندونزی، مالزی و مکزیک.

سورینام تنها کشور جنگل‌های بارانی آمازون بود که طرحی را ارائه کرد و هیچ کشور حوضه کنگو تا مهلت مقرر استراتژی‌ها و برنامه‌های اقدام ملی تنوع زیستی ننوشته‌اند.

کانادا، ایتالیا، فرانسه و ژاپن تنها کشورهای G7 بودند که ضرب الاجل را رعایت کردند. بریتانیا یک سند فنی را به کنوانسیون سازمان ملل در مورد تنوع زیستی ارائه کرده، اما به دلیل تغییر دولت انتظار نمی‌رود که طرح خود را تا ابتدای سال ۲۰۲۵ منتشر کند.

نفرانس تنوع زیستی سازمان ملل متحد (biodiversity Cop16 ) قرار است از ۲۱ اکتبر تا ۱ نوامبر ۲۰۲۴ در کالی کلمبیا برگزار شود.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *