به گزارش سرمایه فردا، وزیر صنعت دولت چهاردهم حساسیت برانگیز شده است، چراکه وزرای قبلی نتوانستند مشکل بازار خودرو را برطرف کنند.
وزیر صمت دولت چهاردهم باید برای رأی اعتماد به مجلس معرفی شود. در سالهای اخیر مهمترین دغدغه کشور در بخش تولید حرکت در مسیر صادرات بوده است. اما دستاوردهای چندانی محقق نشده است. زیرا وزرای قبلی نتوانسته تولیدکنندگان را به سمت رقابتپذیری سوق دهد. برخی کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل تحقق چشم انداز تولید صادراتی ضعف وزرا و نداشتن برنامه راهبردی بوده است.
از آنجایی که در حال حاضر دولت چهاردهم باید وزیر آینده صنعت را معرفی کندو از طرف دیگر کارگروهی در ستاد راهبردی انتقال دولت سیزدهم برای شناسایی گزینههای اصلح تشکیل شده است. در این گزارش در گفتگو با سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دوازدهم درباره ویژگیهای وزیر صنعت دولت چهاردهم صحبت کردیم.
به گفته او وزیر صنعت دولت چهاردهم باید ۵ برنامه راهبردی داشته باشد. سعید باستانی سخنگوی سابق کمیسیون صنعت با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صنعت در چند دهه اخیر طول عمر کم فعالیت وزرا بوده است، گفت: وزرای صنعت در دولتهای قبل حدود دو سال بیشتر در این سمت نبودند. از طرف دیگر وزرای سابق اولویت بندی نداشته اند. در واقع درگیر مسائل روزمره می شدند. به همین دلیل در این دوره قرار باشد در وزیر صنعت تغییر ایجاد کند باید روی مسائل اصلی متمرکز شود.
او با تاکید بر اینکه نخستین اولویت برای وزیر صنعت باید اصلاح ساختار وزارتخانه باشد، افزود: در گام نخست باید ادغام وزارت صنعت و وزارت بازرگانی به درستی انجام شود. در شرایط کنونی این دو وزارتخانه در کنار هم چیده شدهاند اند و ادغام نشده اند. دومین گام این است که انواع اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و… هویت بخشی شوند. همچنین امور مربوط به هر صنف به انها واگذار شود و وزارتخانه نقش رگولاتوری و نظارت داشته باشد.
باستانی با تاکید بر اینکه سومین گام تغییر بازار خودرو است، گفت: دولت باید عاملیت خود در خودروسازان را واگذار کند. به همین دلیل یا باید سهام خودروسازان را واگذار کند یا نقش خود را به اندازه سهامی که دارد محدود کند. به عبارت دیگر در انتخاب مدیران خودروسازان دخالت نکند.
این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه گام چهارم فعالسازی پیشران های صنعتی است، تصریح کرد: در کشور ما در حوزه لوازم خانگی، تولید موتور سیکلت و … تعداد زیادی شرکت وجود دارد، اما محصول زیادی تولید نمی کنند. به همین دلیل هزینه سربار بسیار بالاست. این موضوع درباره سایر تولیدات نیز وجود دارد. برای نمونه در صنعت فولاد یک شرکت چینی ۲۰ میلیون تن فولاد تولید می کند. در حالی که در ایران دهها شرکت به اندازه یک شرکت چینی فولاد تولید نمی کنند. به همین دلیل باید پیشران های صنعتی تعریف شوند.
همچنین باستانی با تاکید بر اینکه گام پنجم تعریف مدل تامین مالی برای توسعه زیرساخت های صنعتی و معدنی است، اظهار کرد: اگر منابع برای ایجاد زیرساختها به صورت پایدار تعریف شود. این منابع در میان مدت منجر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال میشود. به عبارت دیگر ارزش افزوده آن به کشور برمیگردد. بنابراین اگر در دولت چهاردهم این ۵ مورد در ۲ سال اول وزارت صنعت اجرا شود. به طور قطع تحول جدی در صنعت کشور رخ خواهد داد.
در یک هفته اخیر گمانهزنیها زیادی درباره وزیر دولت چهاردهم مطرح شده است. پزشکیان رییسجمهور منتخب در مناظرههای خود اعلام کرده از متخصصان و افرادی که برنامه داشته باشند برای وزارت دعوت خواهد کرد. به همین دلیل هر متخصص حوزه صنعتی می تواند یکی از گزینههایی وزارت باشد. این روزها نام سعید باستانی نیز در بین نامزدهای ساختمان خیابان سمیه مطرح است.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا