آخرین اخبار

گسل‌ها و پلاک‌های روی گسل‌ها مشخص است

محمدمهدی حیدری در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارهای ما در مرکز تحقیقات، تدوین مقررات است، گفت: موضوع دیگر، ارائه خدمات فنی مهندسی به شرکت‌ها در قالب پروژه‌های تحقیقاتی و مشاوره است. کار سوم، موضوع آموزش است که خروجی همان فعالیت‌های تحقیقی است و برای جامعه مهندسان تدوین می‌شود. همچنین اعطای نظریه یا تاییدیه فنی به محصولات فناور یا شرکت‌های دانش‌بنیان جزو وظایف ماست.

وی درباره اقدامات مرکز در حوزه نهضت ملی مسکن توضیح داد: در مرکز تحقیقات وجوه مختلفی در این خصوص در حال برنامه‌ریزی است. اولین موضوع، کیفیت ساختگاهی است که قرار است نهضت ملی آنجا از نظر ایمنی راه‌اندازی شود درباره تقطیع حریم گسل‌ها و فرونشست.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: از این رو ۱۴۰ نقطه در کشور از نظر فرونشست استعلام شده که چند مورد از جمله الحاق اراضی به مرودشت بر اساس یک سری الزامات مجوز بارگذاری را صادر کرده‌ایم.  همچنین شش کلانشهر را در حوزه تقطیع حریم گسل‌ها بررسی کردیم و چهار شهر دیگر در حال انجام است و  ۲۱ شهر دیگر را به‌تازگی آغاز کردیم. مجموعه وزارت راه و شهرسازی باید در خصوص مدیریت بحران اقدامانی انجام دهد.

حیدری با بیان اینکه مباحث دیگر، فناوری‌های ساخت نوین است، افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز تحقیقات بحث فناوری‌های نوین ساخت در نهضت ملی مسکن است. در این بخش تکلیف قانونی داریم الزامات ساخت و فناوری‌های نوین مسکن از منظر لرزه‌خیزی، انرژی، حریق و… و. بررسی کرده و نظریه فنی را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه در تهران گسل‌های بزرگ کهریزک، ری و شمال تهران را داریم، گفت: در شورای عالی شهرسازی در خصوص مبنای تفصیلی شهرها عنوان کرده که در حریم گسل، ساختمان‌های مهم و حساس نباید ساخته شود. اما اگر بیمارستانی در این محدوده ساخته شده باشد، نمی‌توان آن‌ها را تخریب کرد و اقدام لازم، پایدارسازی آن‌هاست.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: آمار دقیقی از اینکه چه تعداد بیمارستان در محدوده گسل است، نداریم اما گسل‌ها و پلاک‌های روی این گسل‌ها مشخص است. البته از نظر مدیریت بحران، پایدارسازی و مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها اهمیت دارد.

حیدری درباره گسل‌های محدوده فرودگاهی بیان کرد: در ۱۱ فرودگاه مطالعات خطرات فرونشست را انجام دادیم و در فرودگاه خطراتی را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی را ابلاغ کردیم که این اصلاحات انجام شد. در فرودگاه همین کار انجام شده و اقدامات فنی در این رابطه اتفاق افتاد.

modir

Recent Posts

پس‌انداز و شناخت بازارهای اقتصادی؛ راهی مطمئن برای ساختن آینده ؟

پس‌انداز و مدیریت مالی، اولین قدم برای خروج از چرخه فقر و ورود به مسیر…

4 ساعت ago

تبعات انباشت کالاها در بنادر

با توجه به انباشت کالاها در بنادر، زمان‌بر بودن ترخیص و تعدد سازمان‌های دخیل، ضروری…

4 ساعت ago

توافق موقت هسته‌ای در مسیر واقعیت یا خوش‌بینی قرار دارد؟

ایران تلاش کرده با پیشنهادهای اقتصادی، زمینه پذیرش برخی شروط را فراهم کند، اما در…

5 ساعت ago

احتمال تداوم رکود اقتصادی چقدر است؟

بررسی آمارها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در حال ورود به دوره‌ای پرتلاطم است که…

6 ساعت ago

پروژه های نهضت ملی مسکن همچنان روی زمین مانده اند!

پروژه های نهضت ملی مسکن پس از گذشت چند سال، با چالش‌های متعددی نظیر تأخیر…

9 ساعت ago

چالش‌ها و راهکارهای توسعه صادرات ایران؛ از خام‌فروشی تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی

صادرات ایران در مسیر رشد با چالش‌های اساسی روبه‌رو است؛ از خام‌فروشی منابع طبیعی گرفته…

9 ساعت ago