خودرو و حمل و نقل

تحلیل وضعیت مالی و عملیاتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز در برنامه یکشنبه یک ناشر به بررسی آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این مجموعه پرداخت و گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان اصلی حمل‌ونقل دریایی کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در تجارت بین‌المللی دارد. این شرکت ۵۷ سال سابقه فعالیت دارد و از اردیبهشت سال ۱۳۸۷ وارد بورس تهران شده است. در شرایط کنونی یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت حمل‌ونقل دریایی محسوب می‌شود. با وجود چالش‌های بین‌المللی، این مجموعه توانسته است جایگاه خود را حفظ کرده و به رشد پایدار ادامه دهد. حضور در بورس اوراق بهادار، توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقل و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری، نشان‌دهنده مسیر روبه‌رشد این شرکت در سال‌های آینده است. امید است که با همکاری سهامداران و مسئولان، این مجموعه بتواند نقش خود را در اقتصاد ملی و بین‌المللی بیش از پیش تقویت کند.

محمد رضا مدرس خیابانی افزود: ارتباط مؤثر با رسانه‌ها و علاقه‌مندان بازار دریایی از اولویت‌های این شرکت است. این مجموعه در طول سال‌های فعالیت خود دستاوردهای مهمی داشته است، از جمله اعزام شناورهای حامل بنزین به ونزوئلا در سال ۱۳۹۹، که این اقدام پیام محبت‌آمیز مقام معظم رهبری را به همراه داشت و موجب گسترش تعاملات بین‌المللی شد.

سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سال جاری به عنوان سال سرمایه‌گذاری تعریف شده و امیدواریم با حمایت سهامداران و مسئولان، مجموعه کشتیرانی بیش از پیش در مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند. این شرکت به عنوان ستون فقرات حمل‌ونقل دریایی ایران، نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کرده و برنامه‌های متعددی برای بهبود عملکرد خود در سال‌های آتی در دستور کار دارد.

در ادامه ویتصریح کرد: بر اساس آمار موجود، صنعت حمل‌ونقل دریایی سهم قابل‌توجهی در تجارت جهانی دارد، به‌طوری که ۸۸ درصد حمل‌ونقل بار در دنیا از طریق مسیرهای دریایی انجام می‌شود. کشور ایران نیز با برخورداری از حدود ۶۰۰۰ کیلومتر سواحل دریایی، ظرفیت بالایی در این حوزه دارد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۲۵ سهم حمل‌ونقل دریایی ۸۶ درصد خواهد بود که نشان‌دهنده تداوم اهمیت این صنعت است.

عملکرد و جایگاه شرکت در بازار جهانی

مدرس خیابانی گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در رتبه هجدهم حمل‌ونقل کانتینری جهان قرار دارد و بیشترین درآمد خود را از این بخش کسب کرده است. در سال گذشته، این شرکت موفق به جابجایی حدود ۸۶۰ هزار TEU کانتینر شد که نسبت به سال قبل ۴.۳ درصد رشد داشته است. علاوه بر حمل‌ونقل دریایی، این مجموعه در حوزه ریلی و جاده‌ای نیز فعال بوده و نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه، تحریم‌های بین‌المللی یکی از چالش‌های اصلی صنعت حمل‌ونقل دریایی ایران بوده است. از سال ۱۳۸۵، تحریم‌هایی علیه شرکت کشتیرانی اعمال شده که در سال گذشته نیز اتحادیه اروپا و انگلیس محدودیت‌های جدیدی را اعمال کردند. این شرایط باعث شده که برخی بنادر بزرگ دنیا امکان پذیرش مستقیم کشتی‌های ایرانی را نداشته باشند، اما با وجود تمام این موانع، شرکت کشتیرانی همچنان توانسته بارهای مورد نظر را از اقصی نقاط دنیا جابجا کرده و خدمات خود را بدون وقفه ادامه دهد. در واقع با وجود محدودیت ها، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانسته است با استفاده از مسیرهای جایگزین، محدودیت‌های موجود را مدیریت کند. بارهای تجاری که باید به اروپا منتقل شوند، از طریق روش‌های غیرمستقیم جابجا می‌شوند و هیچ‌یک از محموله‌های مهم روی زمین باقی نمانده است.  همچنان به توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌های سرمایه‌گذاری ادامه داده است.

کریدورهای حمل‌ونقل و توسعه منطقه‌ای

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی این مجموعه، توسعه کریدورهای حمل‌ونقل منطقه‌ای است. کریدور شمال-جنوب یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل دریایی محسوب می‌شود و ایران در تلاش است که نقش مؤثری در این مسیر ایفا کند. منطقه چابهار نیز به عنوان یکی از نقاط کلیدی توسعه این صنعت در نظر گرفته شده و برنامه‌هایی برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این منطقه در حال اجرا است.  برنامه‌های این منطقه شامل افزایش ظرفیت بندر و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تسهیل حمل‌ونقل کالاهای بین‌المللی است. از سوی دیگر، مسیرهای دریایی مانند کانال سوئز، پاناما و تنگه هرمز در خلیج فارس به‌عنوان نقاط کلیدی تجارت جهانی شناخته می‌شوند که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در برنامه‌ریزی‌های خود به این مسیرها توجه ویژه دارد.

سپس وی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در داخل کشور نقش کلیدی دارد، بلکه در سطح بین‌المللی نیز تأثیرگذار است. این مجموعه در حمل کالاهای اساسی و تأمین نیازهای بازار داخلی نقش محوری داشته و توانسته است سهم قابل‌توجهی از تجارت دریایی را به خود اختصاص دهد. طبق آمار، ۸۸ درصد حمل‌ونقل بار در دنیا از طریق مسیرهای دریایی انجام می‌شود و ایران با بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی خود، توانسته است از این ظرفیت برای تقویت تعاملات تجاری خود استفاده کند.

تحولات مالی و عملکرد عملیاتی

خیابانی گفت: در سال‌های اخیر، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری توانسته است میزان سودآوری خود را افزایش دهد. بر اساس گزارش‌های مالی منتشر‌شده، این مجموعه در سال گذشته موفق شد حدود ۱۹ میلیارد تومان سود کسب کند که در مقایسه با سال قبل رشد قابل‌توجهی داشته است. روند صعودی درآمد نشان‌دهنده مدیریت کارآمد و بهره‌گیری مناسب از فرصت‌های بازار است.

همچنین افزود: علاوه بر این، میزان حمل‌ونقل کانتینری نیز افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۱، حدود ۶ هزار کانتینر در بندر چابهار جابجا شد، اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۹ هزار کانتینر رسید که بیانگر رشد قابل‌ملاحظه در عملکرد عملیاتی شرکت است. این پیشرفت به دلیل توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و افزایش ظرفیت ناوگان دریایی بوده است.

چالش‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی

در ادامه مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت:یکی از موانع اصلی در مسیر رشد صنعت حمل‌ونقل دریایی ایران، تحریم‌های بین‌المللی است. این محدودیت‌ها از سال ۱۳۸۵ علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعمال شده و در سال‌های اخیر، برخی کشورهای اروپایی نیز محدودیت‌های جدیدی را اجرایی کرده‌اند. این شرایط باعث شده که برخی بنادر بزرگ دنیا امکان پذیرش مستقیم کشتی‌های ایرانی را نداشته باشند و بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بین‌المللی ارتباطات خود را با این مجموعه قطع کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل کانتینری، توسعه مسیرهای بین‌المللی و برنامه‌ریزی دقیق برای مقابله با چالش‌های موجود، از جمله اقداماتی هستند که این مجموعه برای تضمین رشد پایدار دنبال می‌کند. امید است که با همکاری سهامداران و حمایت مسئولان، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بتواند همچنان به نقش محوری خود در اقتصاد ملی و تجارت جهانی ادامه دهد.

modir

Recent Posts

نقش روابط عمومی در ارتباطات مؤثر میان شهروندان و مدیریت شهری

سخنگو و مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت:  ارتباطات مؤثر میان شهروندان و…

9 ساعت ago

نظم بازار، سرنوشت اقتصاد را رقم می‌زند

برخلاف تصورات رایج، موفقیت اقتصادی کشورها نه به جمعیت کم وابسته است و نه به…

1 روز ago

شهرداری تهران با تحولات گسترده‌ای همراه خواهد شد؟

شهردار تهران با اشاره به اینکه تبدیل مدیریت شهری تهران از یک نهاد خدماتی به…

1 روز ago

بازار فروش دستگاه تصفیه آب خانگی تصفیه آسا

اهمیت استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب خانگی روز به روز بیشتر می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند…

1 روز ago

مدیریت افراد غیرمنطقی در سازمان‌ها

درک و مدیریت افراد غیرمنطقی نه‌تنها نیازمند مهارت و تجربه است، بلکه اتخاذ رویکردهای هوشمندانه…

2 روز ago

رسمی‌سازی مالکیت زیر تیغ قانون: نقدی بر رسمی‌سازی حقوق مالکیت

رسمی‌سازی مالکیت به‌عنوان ابزاری برای تثبیت حقوق افراد، در ظاهر گامی در جهت عدالت اجتماعی…

2 روز ago