آخرین اخبار

کاهش نرخ ارز در بازار آزاد پایان یافت ؟

روند کاهشی نرخ ارز در بازار غیر رسمی که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده بود، در روزهای اخیر به اتمام رسید.

در راستای این روند کاهشی بود که نرخ دلار به سطوح قیمتی کانال ۵۷ هزار تومانی رسید.

تحلیلگران معتقد بودند که کانال ۵۷ هزار تومانی بازه مورد رضایت بازار نیست. در ۲ روز گذشته افت قیمت به نقطه پایان خود رسید و پس از آن روند بازار افزایشی شد و نرخ دلار آزاد به پله های ابتدایی کانال ۵۸ هزار تومانی رسید.

روز گذشته نیز نرخ اسکناس آمریکایی بدون تغییر محسوس در محدوده قیمت روز شنبه درجا زد. برخی از کارشناسان ارزی بازار تهران براین باورند که نرخ دلار تمایلی به حضور در کانال های پایین تر ندارد.

ادامه کاهش نرخ ارز تحت تاثیر چیست ؟

به عقیده این افراد تا زمان انتشار یک خبر مثبت جریان‌ساز همانند از سر‌گیری رسمی مذاکرات هسته ای با غرب و یا انعقاد قرارداد های سیاسی- اقتصادی جدید شرایط برای افت بیشتر نرخ ارز وجود ندارد.

این افراد ضمن اشاره بر شاخص بازدهی منفی دلار از ابتدای سال معتقدند که تداوم وضعیت بازار در شرایط بازدهی منفی مستلزم نیروهای کاهشی اقتصادی قوی است در غیر این صورت با افزایش حمایت های بازارساز از نرخ ارز، فشار بر روی بازار ارز افزایش یافته و کنترل نوسانات پس از آن سخت تر می شود.

البته شایان ذکر است که در روزهای اخیر اخباری در رابطه با مذاکرات با غرب منتشر شده است. نجفی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، در روزهای اخیر از تداوم مذاکرات سخن به میان‌اورد.

در نتیجه می توان گفت احتمال انتشار اخبار ذکر شده در ماه های آتی وجود دارد.

تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت کامودیتی‌ها

کامودیتی‌‌‌ها پس از سه روز کاهش قیمت، در روز چهارشنبه با نوسان مثبت همراه بودند.

بر این اساس تا ساعت ۱۶:۰۰روز چهارشنبه، هر بشکه نفت برنت و wti به‌‌‌ترتیب با رشد ۰.۹۱ و ۱.۰۹درصد در سطح ۸۱.۷۵ و ۷۷.۸دلار مورد معامله قرار گرفتند.

اونس طلا یکپارچه و همگام با نفت صعود کرد و تا ساعت ۱۷ به وقت تهران با افزایش ۰.۳۹درصدی در سطح ۲هزار و ۴۱۹دلار قرار گرفت.

انتظار می‌رود در روز چهارشنبه بانک مرکزی کانادا نرخ بهره‌‌‌ را ۲۵ نقطه پایه کاهش دهد چرا که تورم همچنان در حال کاهش بوده و بازار کار هم ضعیف است.

کاهش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا ممکن است به افزایش بیشتر شرط‌‌‌بندی برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو کمک کند. جفت ارز یورودلار  (EURUSD )محدوده اخیر خود را شکست و پایین آمد و به‌‌‌دنبال این اتفاق بازار فارکس نیز در روز سه‌‌‌شنبه کمی متزلزل شد زیرا به نظر می‌رسد دلار همچنان تحت‌‌‌تاثیر پیروزی ترامپ است.

کاهشی که دلار در اثر گزارش ضعیف CPI ژوئن داشته است، ریکاوری شده و ین، فرانک سوئیس و پوند به‌‌‌عنوان چند برنده اصلی این موضوع بوده‌‌‌اند.

ارز کشورهای اسکاندیناوی ۲.۳تا ۳درصد در برابر دلار ضعیف‌‌‌تر از زمان سوءقصد به دونالد ترامپ در ۱۳ژوئیه شده‌‌‌ و این به‌رغم برخی اخبار مثبت ارزی مانند CPI غیرقابل تجارت در نیوزیلند و تعداد بالای اشتغال در استرالیاست. 

کاهش نرخ ارز در بازار آزاد بعد از انتخابات تا کف ۵۷ هزار تومان رسید. اما در شرایط کنونی دوباره به محدوده ۵۹ هزار رسیده است./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

12 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

12 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago