آخرین اخبار

چرا گرایش به مشاغل خدماتی افزایش داشته است ؟

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در پاییز ١۴٠٢ طی روزهای اخیر از سوی مرکز آمار منتشر شد. طبق این گزارش بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١۴٠٢، بخش خدمات با ۵۲.۱ درصد بیش­ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با ٣۴.٢ درصد و کشاورزی با ١٣.۶ درصد در رده‌های بعد قرار دارند. این در حالی است که بخش خدمات در تابستان امسال با ۵۰.۵ درصد بیشترین سهم اشتغال را داشته و بخش‌ صنعت ۳۴ درصد و کشاورزی ۱۵.۵ درصد بوده است.

مقایسه آمار پاییز ۱۴۰۲ با نتایج فصل تابستان قابل تامل است و نشان می‌دهد بر تعداد شاغلان بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به تابستان ۱۴۰۲ افزوده و از تعداد شاغلان بخش کشاورزی کاسته شده است. به تعبیری این مقایسه از کوچ شاغلان کشاورزی به بخش‌های خدماتی حکایت دارد که می‌تواند ناشی از شروع فصل سرما، توقف تولید برخی محصولات کشاورزی، بروز خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی باشد و شاغلان این بخش را به سمت فعالیت‌های دیگر در حوزه‌های خدماتی یا صنعتی سوق داده است.

با گسترش تکنولوژی و ظهور فناوری‌های مدرن و جدید، سبک زندگی افراد و ماهیت بسیاری از مشاغل تغییر کرده است. به اعتقاد کارشناسان درحال حاضر بخش خدمات نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی از ظرفیت و پتانسیل بیشتری در حوزه اشتغال و جذب کارجویان به بازار کار برخوردار بوده و می‌توان یک بستر مناسب برای حضور در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی به شمار رود. از سوی دیگر افزایش جمعیت و نیاز به دریافت خدمات نیز در افزایش تمایل افراد به سمت مشاغل خدماتی تاثیرگذار بوده است.

در این باره علی اصلانی – کارشناس حوزه کار در گفت وگو با ایسنا، به توسعه مشاغل خدماتی در کشورهای دیگر اشاره کرده و می‌گوید: هم اکنون بخش اعظمی از مشاغل در کشورهای اروپایی متعلق به کسب و کارهای خدماتی است. مشاغل خدماتی از تنوع بسیاری برخوردار است و با دیجیتالی شدن بسیاری از امور رو به گسترش ست.

به گفته وی یکی از علل گسترش کسب و کارهای خدماتی، کاهش بروکراسی‌های زائد و ریسک ایجاد این مشاغل است و افراد می‌توانند با کمترین سرمایه و هزینه به سمت این شغل‌ها بروند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه کار، عمده کسب و کارهای خدماتی درآمدزاست و از فروش محصولات و صنایع دستی و مواد غذایی گرفته تا ارائه مشاوره‌های پزشکی و درمانی را در برمی‌گیرد.

اصلانی افزایش ظرفیت‌های اشتغال در حوزه خدمات را یادآور شده و می‌گوید: باید از این ظرفیت در حوزه فناوری اطلاعات و گردشگری استفاده شود و در جهت کاهش بیکاری فارغ التحصیلان و فراهم کردن بستر ورود آنها به رسته‌های خدماتی و سرمایه‌گذاری در این حوزه بیش از پیش اقدام کرد.

در طول سال‌های گذشته بخش عمده اشتغال کشور به سمت خدمات سوق یافته است، به نحوی که برابر آمارها بیش از ۵۰ درصد اشتغال کشور متعلق به بخش خدمات بوده و این امر به توسعه کسب وکارهای خدماتی انجامیده است.

کارشناسان معتقدند تغییر سبک زندگی، میل به داشتن رفاه و کسب درآمد، تحولات اقتصادی و نبود بروکراسی‌های زائد در ایجاد مشاغل خدماتی و گسترش بخش خدمات در اقتصاد اثرگذار بوده است./ایسنا

modir

Recent Posts

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

15 ساعت ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

15 ساعت ago

مهارت‌های زندگی برای آینده بهتر

به گزارش سرمایه فردا، آینده متعلق به کسانی است که مهارت‌های زندگی بیشتری یاد می‌گیرند…

15 ساعت ago

چند استراتژی برای کنترل تورم

کشورهایی که موفق به جدا کردن دولت از بانک مرکزی شده اند از چند چند…

15 ساعت ago

چالش اقتصاد ایران چیست؟

مهمترین چالش اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است. اکنون بخش بزرگی از سرمایه ها…

15 ساعت ago

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

19 ساعت ago