آخرین اخبار

چرا معاملات بورس تهران فرسایشی شد

آنطور که به نظر می‌‌‌آید، حمایت‌های کلامی که بتواند جلوی ریزش بی‌وقفه بورس را بگیرد و فعالان بازار را خرسند سازد، اثر خود را از دست داده است.

اما در روزهای اخیر بازار در خصوص رشد نرخ دلار نیمایی خوش‌بین بوده است. البته تحقق و عدم‌تحقق چنین تصوری صرفا با گذر زمان مشخص خواهد شد.

در روز گذشته محمد مخبر، سرپرست فعلی ریاست‌جمهوری قانون برنامه ۵ساله هفتم را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

برخی از فعالان بورسی معتقدند ابلاغ برنامه هفتم در‌حالی‌که رئیس‌جمهور جدید هنوز بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه نزده است، می‌تواند با خط مشی تفکرات دولت جدید در تضاد باشد. حتی برخی از بورسی‌ها این امر را عامل عقبگرد بورس در روز دوشنبه مطرح کردند.

آنچه در عملکرد دو روز گذشته بازار سهام مشاهده شده عدم‌‌اعتماد به بازار است. اگرچه بورس در واکنش به انتخاب مسعود پزشکیان تنور معاملات را داغ دید، اما این بازار هنوز از یاد نبرده که بسیاری از وعده‌های بورسی سیاستگذاران قبلی رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

ریزش بازار سهام هم در بخش بورس و هم فرابورس

بازار سهام هم در بخش بورس و هم فرابورس چند ماه درگیر ریزش و نوسانات فرسایشی بود. اکنون تحلیلگران می‌گویند با توجه به اینکه گشایشی در زمینه روابط سیاست خارجی کشور ایجاد نشده است؛ این موضوع سبب می‌شود لزوم احتیاط در ورود پول، بیشتر از قبل احساس شود.

طی ماه‌های اخیر، بورس تهران ابرنوسان‌های شدیدی را به خود دیده است.امروز بازار سهام شاهد اصلاح قیمت‌ها و افت ۱۹/ ۰درصدی شاخص کل بود.

با عبور دماسنج تالار شیشه‌ای از مرز ۲٫۲میلیون واحد در روز یکشنبه به نظر می‌رسید ؛ورق بورس برگشته است.در این زمان همه عوامل مبهم اقتصادی و سیاسی دست به دست هم دادند تا سهام با اصلاحی فرسایشی همراه شوند. 

به ویژه اینکه اهالی بازار سرمایه طی ماه‌هی قبل بارها با اخبار، شایعات، تغییر قوانین و دستورالعمل‌هایی که محدودیت‌ها را افزایش می‌داد، مواجه بودند.

البته پس از صعود بی‌وقفه و هیجانی قیمت‌ها در دو روز ابتدای هفته برخی از کارشناسان معتقدند؛فشار سنگین فروش تا حدودی امری طبیعی است.اما قرار گرفتن شاخص کل در ارتفاع ۲میلیون و ۲۱۷ هزار واحد در این مقطع برای بورس‌بازان چندان رضایت بخش نیست.

بازار ارز برای فروش به بازارهجوم آوردند

امروز در بازار ارز،برخی از فعالان این بازار برای فروش به بازارهجوم آوردند؛ به این ترتیب می‌توان بیان کرد که همه بازارها به دلیل شرایط نامشخص حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور که به نوعی عاری از هر گونه ثبات و پایداری است ،در بلاتکلیفی محض بسر می‌برند.

روز سه شنبه برای بورس‌بازان روز بدی بود.همه شاخص‌های سهامی در این روز ریختند و خروج پول نیز مجددا بازار را ناامید کرد. در یک روز گرم تابستانی،بورس تهران با یخبندان معاملات مواجه بود.در این روز مبلغی به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۱ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان قرار گرفت.

معاملات بورس تهران فرسایشی شد. زیرا هنوز تکلیف سیاستگذاری های اقتصادی همچون نرخ سود بانکی، میزان انتشار اوراق و… مشخص نیست./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

12 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

14 ساعت ago