Categories: آخرین اخبار

چرا دولت قانون واردات خودروهای دست دوم را ابلاغ نکرده است؟

به گزارش سرمایه فردا، عباس قاری: آیین نامه واردات خودرو در ۴ شهریورماه سال ۱۴۰۱ برای خودروهای خارجی، ابلاغ شده اما بعد از یک پاس کاری طولانی بین مسئولان و دستگاه های مختلف زیر دست مخبر معاون اول رئیس جمهور گیر کرده است در حالی که خود او بارها بر ساماندهی بازار خودرو از طریق واردات تاکید کرده است.

با توجه به اینکه مساله تامین خودرو نیاز کشور در کوتاه مدت از طریق تولید داخلی ممکن نیست، واردات خودرو دست دوم باید در دستور کار وزارت صمت قرار گیرد‌ و از آنجایی که یک تکلیف قانونی هم است به همین دلیل در هیات دولت جزئیات اجرایی آن همچون مساله آلایندگی، میزان مصرف سوخت، خدمات پس از فروش، احراز سن خودرو، داشتن نمایندگی در داخل کشور بررسی شده و الان آماده اجرایی شدن است و حالا سوال مردم از دولت این است که مشکل کجاست؟ چراکه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» را که در جلسه علنی ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۴ تیر ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان رسید و برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور ابلاغ کرد.

در واقع اگر این قانون تزئینی و برای دلخوشی بوده چرا تمام مراحل را طی کرده است؟طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده گزارش عملکرد ماده ۱۱ را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال کند اما الان خبرها حکایت از این دارد که این تکلیف معاون اول رئیس جمهوری این دستور العمل را ابلاغ نکرده و فعلا این قانون بلاتکلیف مانده در حالی که تمام جزئیات اجرایی آن مشخص است.یکی از مسائلی که در آیین نامه برای نخستین بار آورده شده این است که با توجه به این در مصوبه تاکید شده اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند نحوه تامین ارز مورد نیاز باید منشأ خارجی داشته باشد. همچنین در این مصوبه در راستای حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مورد تاکید قرار گرفته و باید به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود، بنابراین واردات خودرو خللی برای تولید به وجود نمی آورد.

از طرف دیگر موافقان، این اقدام را گام مثبتی برای کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار می‌دانند و معتقدند، انتشار خبر قانونی شدن واردات خودرو تا این لحظه، موجب کاهش قیمت ۵۰۰ میلیونی تا یک میلیاردی تعدادی از خودروهای خارجی در بازار شده است، اما بازهم مانع از اجرای آن شده اند.با توجه به اینکه آیین نامه واردات خودرو در ۴ شهریورماه سال ۱۴۰۱ برای خودروهای خارجی و به شرط عرضه در بورس کالا، ابلاغ شده جلوگیری از اجرای آن خسارتی را به کشور در نتیجه انحصار و دلالی در بازار ایجاد کرده است در حالی که بهانه برخی مسئولان همچنان تامین ارز با وجود اینکه ارز واردات خودروهای کارکرده به عهده شخص واردکننده گذشته است و حتی امکان انتقال ارز ایرانی های خارج از کشور را تامین می کند.
بنابراین باید دید آیا مخبر از بازار خودرو بی خبر است یا فشار دلال ها و انحصار طلبان مانع از ابلاغ اجرایی واردات خودرو های دست دوم شده است.

modir

Recent Posts

رشد چشمگیر سود مپنا در سال ۱۴۰۳؛ واقعیت پشت پرده چیست؟

گزارش مالی تلفیقی سال ۱۴۰۳ شرکت مپنا در سامانه کدال منتشر شد و در نگاه…

2 ساعت ago

پشت پرده اتهام احتکار به برنج طبیعت

طبیعت در چند وقت اخیر خریدها را با نرخ 80 هزار تومان تا 250 هزار…

2 ساعت ago

شهرداری تهران از خدمات اجتماعی و فرهنگی در کنار زائران اربعین

در آستانه اربعین حسینی، شهرداری تهران با حضور فعال در مرزهای کشور و شهرهای زیارتی…

3 ساعت ago

آیا خرید خودرو چینی بهتر است؟

خرید خودرو چینی در ایران رونق گرفته است اما هنوز برخی خانواده‌ها نسبت به این…

17 ساعت ago

تحلیل روند بازار؛ سلاح پنهان فعال اقتصادی در عصر آشوب‌های ژئوپلیتیکی

در دنیایی که اخبار و تحولات سیاسی با سرعتی سرسام‌آور بازارها را تحت تأثیر قرار…

18 ساعت ago

بررسی تحول در مدل‌های فروش پتروشیمی ایران: از FOB سنتی تا پذیرش ریسک در CFR

با تشدید تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های بیمه‌ای، شرکت‌های پتروشیمی ایران ناچار به بازنگری در استراتژی‌های…

18 ساعت ago