آخرین اخبار

پیش بینی قیمت دلار در دولت پزشکیان

یکی از مهمترین راهکارهای پیش‌بینی سیاست‌های رییس‌جمهور بررسی وعده‌های او در مناظره هاست. به همین دلیل برای پیش بینی قیمت دلار در دولت پزشکیان مناظره او را بازخوانی می کنیم. دومین و آخرین دیدار دو کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری برای  تصاحب صندلی اول پاستور در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در شبکه یک صداوسیما با «موضوع اقتصادی » برگزار شد.

شاید بتوان گفت که مهمترین نکته مناظره این بود که در شب دوم خبری از « احسنت گفتن به هم » و «درست است»  نبود و از همان ابتدا این دو نامزد با « سند رو کردن»  شمشیر را از رو بستند.

جلیلی که در مناظره اول، کوشیده بود اخلاقی ظاهر شود در مناظره دوم علیرغم اینکه سعی داشت مقتدرانه باشد، بیشتر عصبی بود و بعضا صدایش می‌لرزید و بیشتر اوقات را به فریاد زدن و پریدن وسط سخن پزشکیان قصد داشت کنترل مناظره را دست بگیرد.

بحث «FATF » و «قفس» همچنان یکی از موضوعات داغ مناظره پزشکیان بود. او بر توسعه روابط بین المللی تاکید داشت. تحقق این مسأله به معنی کاهش تحریم‌های بین المللی است.

اگر تحریم‌ها رفع شود قیمت دلار در ایران چند میشود

در حال حاضر قیمت دلار به دلیل محدودیت تحریم‌ها ۶۰ هزار تومان است. البته برخی قیمت واقعی دلار را ۷۰ هزار تومان اعلام می کنند که از طریق محاسبه تراز تجاری بدست می آید. بنابراین اگر تحریم‌ها رفع شود قیمت دلار در ایران ۶۰ هزار تومان حفظ می‌شود.

جلیلی ابتدای مناظره به واژه «قفس» که در مناظره اول  از سوی پزشکیان و با اشاره به کاهش ارتباطات بین‌المللی مطرح شده بود اعتراض کرد. 

جلیلی گفت: « شما کشور را قفس می‌نامید؛ یعنی چی قفس؟ کشوری که این همه فرصت دارد را قفس می نامید.»

پزشکیان خطاب به او گفت:« یعنی با تحریم شما پرواز می‌کنید؟»

واکنش پزشکیان به افزایش نرخ دلار

شاید اوج مناظره آنجا بود که پزشکیان گفت: «۶۰درصد مردم رای ندادند، یعنی هر دوی ما را قبول ندارند.» به طور قطع پزشکیان با رویکردی که در قبال تورم دلار گرفته نمی تواند به این راحتی مجوز افزایش قیمت دلار را بدهد.

همچنین اشتباه جلیلی درباره قیمت دلار هم  یکی  از سوژه‌های مناظره دیشب بود. او خطاب به پزشکیان گفت: « شما امتیاز دادید و دلار ۳۰ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید.»

جدال جلیلی و پزشکیان از آنجایی بالا گرفت که جلیلی گفت: «دولت شهید رئیسی، تورم را در ۶۰ درصد از دولت روحانی تحویل گرفت و امروز به ۴۰ درصد رسانده است.»

واکنش به تورم بالا

البته موضوع تورم ۶۰ درصدی در حالی مطرح شد که برخی کاربران در فضای مجازی به صحبت‌های شهید رئیسی در روز تنفیذ اشاره کردند که گفته بود نرخ تورم در ابتدای دولت شهید اندکی بیشتر از ۴۴ درصد بوده است.

همچنین براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ریاست جمهوری روحانی در تیر ۱۴۰۰ با نرخ نقطه‌ای ۴۴.۳ درصد به پایان رسید. تورم سالانه نیز در تیر همان سال ۴۴.۷ درصد برآورد شده است.

برخی از کاربران فضای مجازی در واکنش به مناظره نوشته بودند: «انگار مناظره میان شهید رییسی و روحانی است، بس که هر دو نفر نماینده تفکرات دیگران هستند!»

پیش بینی قیمت دلار

خلاصه در مناظره آخر، دو طرف تا توانستند از خجالت هم درآمدند و آخر سر هم  برخلاف مناظره اول که با روبوسی به پایان رسیده بود؛ بدون این که با هم دست بدهند، سالن مناظره را ترک کردند.

در حال حاضر پزشکیان و جلیلی در دو جهت مخالف قرار گرفته اند. هرچند جلیلی وعده کاهش قیمت دلار داده است. اما سیاست‌ها حکایت از این دارد که پیش بینی قیمت دلار در دولت پزشکیان تثبیت نرخ است. اما در دولت جلیلی احتمال افزایش قیمت دلار وجود دارد.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago