پیش بینی تحلیل گران از قیمت دلار در بهار ۱۴۰۳
پیش بینی تحلیل گران از قیمت دلار در بهار ۱۴۰۳

کیمیا نعمت اله: در حالی که مسئولان وعده کاهش قیمت دلار تا ۵۰ هزار تومان داده اند. کارشناسان معتقدند که نرخ ارز تا ۶۰ هزار تومان بیشتر کاهش نمی یابد.البته بانک مرکزی برای کاهش قیمت ارز اقدام به تزریق درهم کرده است.

به گزارش سرمایه فردا، بسیاری از دولتمردان وعده داده اند که قیمت دلار اکنون در روند اصلاح قرار دارد و طی هفته‌های آتی با افت پلکانی به پله‌های پایینی یعنی کانال ۵۰ هزار تومان برمی‌گردد. البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی این موضوع را رد می کنند. زیرا در روزهای گذشته وقتی قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان رسید دوباره بعد از یک واکنش به سمت بالا حرکت کرد. حالا باید دید که در برخورد مجدد با قیمت ۶۰ هزار تومان می تواند این کانال را به سمت پایین بشکند یا خیر.
محمود مرادی تحلیل گر اقتصادی در رابطه با اینکه دلار در اردیبهشت ۱۴۰۳ چه میزان می تواند پایین بیاید بیان کرد: کف قیمت دلار ۶۰ و ۶۱ تومان است و اگر از این قیمت بیشتر کاهش پیدا کند ثباتی ندارد. همچنین افزود: نرخ واقعی ارز ۷۵ تا ۷۸ هزار تومان است و قیمت ۶۰ هزار تومان درحال حاضر زیر ارزش واقعی است.

عامل اثرگذار در بازار ارز

برخی کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که شرایط اقتصادی نسبت به چندین ماه قبل تغییری نداشته که باعث افزایش نرخ ارز شود. چراکه متغیرهای اقتصادی تحت کنترل سیاست‌های دولت است.

هم‌اکنون تنها عامل اثرگذار بر بازار انتظارات تورمی است. زیرا در حالی سال جدید را آغاز کرده ایم که کشورهای غربی تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرده اند. از طرف دیگر قیمت نفت در بازار جهانی به زیر ۸۸ دلار رسیده است که می تواند به شدت درآمد ارزی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
همچنین در رابطه با کاهش قیمت دلار سید روح اله لطیفی، فعال اقتصادی و سخنگوی کمیسیون توسعه و تجارت در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز در هفته های اخیر به خبرهای منفی شبکه های اجتماعی و سفته بازان بازار ارز بر می گردد. همچنین افزود: سفته بازان سعی در ملتهب کردن بازار ارز داشتند. اما بانک مرکزی به بازار ارز ورود پیدا کرد و توانست بازار را کنترل کند.

اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز

درحال حاضر با وجود اینکه مسئولان وعده کاهش ارزش دلار را داده اند، اما در میدان فردوسی فروشنده چندانی وجود ندارد. از طرف دیگر صرافی ها همچنان نرخ ارز را بالا اعلام می کنند که تفاوت چندانی با فروش دلال های چهارراه استانبول ندارند. به همین دلیل بسیاری از فعالان بازار چشم به عرضه بانک مرکزی دوخته اند. یکی از اقدامات بانک مرکزی در روزهای اخیر تزریق درهم به بازار بوده است.

باتوجه به همبستگی بالای نرخ درهم و دلار در صورتی که عرضه درهم همچنان ادامه داشته باشد احتمال کاهش قیمت دلار نیز وجود دارد. از طرف دیگر سفر رییس کل بانک مرکزی به عربستان این استدلال را تقویت می کند که دولت به دنبال افزایش عرضه دلار یا ارز جایگزین به بازار است.

یکی دیگر از عواملی که احتمال روند نزولی قیمت ارز را تایید می کند افزایش جزیی قیمت دلار در سامانه نیما بوده است. حدودا قیمت ارز در سامانه نیما ۴۳ هزار تومان است. برخی کارشناسان تارگت ۵۸ هزارتومان را برای ارز سامانه نیما داده اند.

حالا باید دید که دولت می تواند ارز نیما را در همین محدوده کنترل کند و نرخ دلار بازار آزاد را به کانال ۵۰ هزارتومان برگرداند، یا اینکه کاهش قیمت ارز در حد یک رویا باقی می ماند.