آخرین اخبار

پروژه ریلی چشمه ثریا محور تجارت غرب و شرق

به گزارش سرمایه فردا، پروژه ریلی چشمه ثریا که جزو برنامه های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه قرار دارد. این طرح از آنجایی اهمیت دارد که میتواند منافع اقتصادی و سیاسی زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد. ترکیه در حال پیوستن به پیمان بریکس است به همین دلیل بهش زیادی از کالاهای این کشور به جای اینکه واردات بازار اروپا شود به کشورهای شرق آسیا سرازیر خواهد شد. چراکه اتحادیه اروپا در قبال این اقدام ترکیه موضع‌گیری کرده است.
همچنین پروژه ریلی چشمه ثریا از آن جهت برای منطقه شمال غرب ایران اهمیت دارد که هم اکنون ترکیه به دنبال اتصال به آسیانه میانه است. بنابراین توسعه حمل‌ونقل ریلی از مسیر چشمه ثریا تا ترکیه می تواند کریدور ریلی جدیدی را از چین تا اروپا امتداد دهد. از این رو با راه اندازی پروژه ریلی چشمه ثریا به ترکیه حداقل سهم مسافر قابل جذب از این مسیر برابر ۱۶۵۲ هزار نفر و سهم بار قابل جذب برابر ۶۷۹۰ هزار تن بار در سال از مسیر منطقه آزاد ماکو خواهد بود. اما با توسعه ترانزیت کالا از شرق آسیا تا غرب اروپا می‌تواند میزان کالای ترانزیتی از این مسیر را رونق ببخشد.

منافع پروژه ریلی چشمه ثریا

همچنین در شرایطی که روسیه امکان صادرات کالا به اروپا ندارد به دنبال افزایش تجارت با ترکیه، منطقه خاورمیانه، کشورهای شمال آفریقا و… است. بنابراین توسعه پروژه ریلی چشمه ثریا از ماکو به ترکیه کمک می کند تا زمینه انتقال کالاهای روسیه به سایر کشورهای خاورمیانه و حتی شمال آفریقا فراهم شود. از طرف دیگر در تجارت کنونی هزینه‌های حمل‌ونقل اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌است. در نتیجه با راه‌اندازی این کریدور ریلی هزینه‌های حمل به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
در سالهای گذشته یکی از محدودیت‌های جابه‌جایی بار بین ایران و ترکیه همواره مسائل گمرکی و حمل زمینی بوده‌است. بنابراین با توسعه حمل‌ونقل ریلی از چشمه ثریا تا ترکیه میزان توقف کالا در گمرکات کشور کاهش پیدا می‌کند و تجارت به صورت روتین انجام خواهد شد.
از طرف دیگر اجرای پروژه ریلی چشمه ثریا کمک می‌کند تا شرکت‌های تجاری و خدماتی جدیدی در منطقه شکل بگیرد. بنابراین چشمه ثریا عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود. به عبارت دیگر وقتی سرمایه‌گذاران دریابند که زیرساخت‌های حمل‌ونقل در منطقه آزاد ماکو برای صادرات کالا وجود دارد قطعا در برنامه‌ریزی خود این نکته را در اولویت قرار خواهند داد که حضور آنها در این منطقه می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای آنها به همراه داشته باشد.
رویکرد ترکیه به شرق تنها در توسعه تجارت نقش نخواهد داشت، بلکه در زمینه گردشگری نیز موثر واقع می‌شود. به ویژه اینکه منطقه آزاد ماکو در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در صنعت گردشگری داشته است. این سیاست در راستای جذب بخشی از گردشگران ایرانی اتفاق افتاده که در سال‌های اخیر عازم ترکیه شده‌اند‌. به طور قطع جابه‌جایی گردشگران از طریق قطار شرایطی را فراهم می کند تا آنها بخشی از برنامه‌ریزی تعطیلات خود را در ماکو بگذرانند.

modir

Recent Posts

پگاه تهران و چندشغله‌گی مدیریتی

سید جعفر میر، مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران، همزمان سهامدار شرکت فراسازان آویژه و…

2 دقیقه ago

پتروشیمی کارون در بحران مالی؛ رشد ۸۴ درصدی زیان خالص

پتروشیمی کارون، از شرکت‌های فعال در زنجیره تولید محصولات پتروشیمیایی، در سال ۱۴۰۴ با زیان…

6 دقیقه ago

تأمین مسکن جوانان در چرخه بی‌ثباتی

شرکت تأمین مسکن جوانان، از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، طی سه سال و دو…

9 دقیقه ago

افول سیمان مازندران

شرکت سیمان مازندران، از زیرمجموعه‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان به مدیریت مهدی تابش،…

15 دقیقه ago

زیان سازی صندوق بیمه کشاورزی

صندوق بیمه کشاورزی، از نهادهای کلیدی در حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی، در سال ۱۴۰۴…

18 دقیقه ago

خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در بحران مالی

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، از واحدهای فرعی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی،…

28 دقیقه ago