به گزارش سرمایه فردا، هلدینگ ومعادن هر ساله پروژه های جدیدی را برای ارزش آفرینی در زنجیره اقتصادی معادن تعریف می کند یا با مشارکت در پروژه های مهم به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تولید است. بخشی از پروژه های این شرکت در راستای مسئولیت های اجتماعی، اشتغالزایی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار کشور است. هدف دیگر این هلدینگ از سرمایه گذاری مستقیم، کمک به چرخه اقتصادی کسب وکارهای مرتبط با معدن است.
این هلدینگ، تولید سالانه ۱۰ میلیون تن سنگ آهن، ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، ۵ میلیون تن گندله، ۳. ۲ میلیون تن آهن اسفنجی، ۲ میلیون تن شمش فولاد و ورق فولادی را در برنامه ها و چشم انداز خود قرار داده است. تحقق این میزان تولید محصول از حلقه های مختلف زنجیره فولاد، گامی اساسی برای دستیابی به اهداف کلان صنعت فولاد ایران و رسیدن به تولید سالانه ۵۰ میلیون تن فولاد است.
نکته قابل ذکر این که شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات پروژه های خود را تنها محدود به زنجیره فولاد نکرده است. این شرکت از اکتشاف تا حلقه پایانی تولید انواع فلزات،۸ پروژه را در دست اقدام دارد. برای نمونه طرح معدن مس جانجان با سرمایه ۴۰۰ میلیون یورو که در نهبندان سیستان و بلوچستان توسط ومعادن در حال اجرا است، به عنوان یک پروژه پیشران مشترک با سایر شرکتهای معدنی در دست اقدام است.
توسعه این معدن نه تنها اشتغالزایی ۵ هزار نفری و محرومیتزدایی در استان سیستان و بلوچستان را محقق می سازد بلکه به شکل گیری زنجیره پایین دستی می انجامد و نهایتا صادرات محصولات صنایع مسی به کشورهای همسایه را فراهم می کند.
این طرح، با ایجاد کارخانه فلوتاسیون ۱۳۰ هزار تنی کنسانتره مس و کارخانه لیچینگ ۳ هزار تنی تولید کاتد، درآمد سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار را برای این منطقه به دنبال خواهد داشت.
اهمیت اجرای این پروژه باعث شده تا مشارکت کنندگان به فکر تامین ماشینآلات مورد نیاز آن باشند. این اقدام افزایش ۲.۵ برابری میزان استخراج معدن را به همراه خواهد داشت. همچنین تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز، خواب سرمایه پروژه و زمان به ثمر رسیدن آن را کاهش خواهد داد . سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه ومعادن از این پروژه، استراتژی ارزشآفرین و مزیتساز این هلدینگ سرمایه گذاری را به نمایش می گذارد که در مسیر تحقق چشم انداز خود تمام جنبهها را از خودکفایی، افزایش ارزش افزوده، اشتغال، محرومیت زدایی و … را مورد توجه قرار می دهد.
کمبود برق یکی از مشکلات صنایع به طور عام و صنایع معدنی به طور خاص در سال های اخیر بوده به صورتی که آمارها از ناترازی ۲۲۲ هزار مگاواتی برق حکایت می کند. این امر، سهمیه بندی برق صنایع را در زمان پیک مصرف در پی داشته و سطح تولید شرکت های معدنی و صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است.
ومعادن به منظور جبران کمبود برق مورد نیاز کشور، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات را مورد بهره برداری قرار داد. ورود برق این نیروگاه به شبکه برق در یک اقدام جهادی، بخشی از ناترازیها را کاهش می دهد.
شایان ذکر است که ایران با امضای کنوانسیون سال ۲۰۱۵، تعهد و تمایل خود را در زمینه انرژی سبز را نشان داده است و احداث این نیروگاه جدید میتواند در راستای تحقق این هدف مهم و کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی قدم مثبتی به شمار آید.
این قدم نخست شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، در ایجاد زیرساخت های انرژی است. پیشبینیها نشان میدهد تا سال ۲۰۵۰، رشد قابل توجهی در مصرف انرژی در جهان و ایران به وقوع خواهد پیوست و مصرف برق نسبت به سطح کنونی، ۱۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
بر این اساس، ومعادن می تواند با استفاده از تجربه کسب شده در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان پروژه های مشابه دیگری تعریف کند. از سوی دیگر، مدیریت ارشد شرکت اعتقاد راسخی به صنعت سبز دارد و این امر نویدبخش آیندهای روشن در زمینه تامین برق صنایع و توسعه زیرساختهای انرژی کشور است.
اقدامات ومعادن در راستای افزایش حاشیه سود
بررسی ها حاکیست حدود ۲۰ درصد از قیمت تمام شده عرضه محصول در بازارهای خارجی به هزینه های حمل و نقل مربوط است.
این موضوع به تناسب مسافتی که کالا طی می کند در بازارهای داخلی نیز مصداق دارد. از این رو، شرکت توسعه معادن و فلزات با راهبرد افزایش حاشیه سود، پروژه های جدیدی را از طریق شرکت زیر مجموعه خود – هیمکو – در زنجیره کالا تعریف کرده است. یکی از این طرح ها احداث پایانه مکانیزه ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی در بندرشهید رجایی است.
اهمیت این طرح از آنجا نشات می گیرد که با تحقق طرح جامع فولاد کشور، مواد معدنی و محصولات فولادی حجم بالایی را در بخش حملونقل به خود اختصاص میدهند.
این درحالیست که ظرفیت حمله فله در حال حاضر تناسبی با نیازهای آینده کشور ندارد. بر این اساس، شرکت جاده ریل دریا (هیمکو) در جهت توسعه زیرساختهای لجستیک مورد نیاز حمل و نقل محصولات معدنی و صنایع معدنی پروژه های جدیدی را آغاز کرده است.
ذکر این نکته ضروریست که حمل بار فله مواد معدنی از طریق جاده، هزینههای حمل و نقل به بنادر کشور از جمله بندرعباس را تا دوبرابر نسبت به هزینههای ریلی افزایش داده است. با این شرایط، سرمایه گذاری شرکت برای تقویت زیرساخت های حمل فله، اقدامی آیندهنگرانه است.
مجموعه اقدامات شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات – ومعادن – به خوبی نشاندهنده عزم و تلاش مدیران این شرکت برای سرمایه گذاری هدفمند و موثر در توسعه و شکوفایی اقتصاد معادن و تکمیل زنجیره های ارزش بین دو بخش معدن و صنعت به عنوان دو بخش مهم و استراتژیک اقتصاد کشور است.
خسارت ناترازی انرژی در حال حاضر به واسطه سهمیه بندی برق و گاز برای صنایع…
وام مسکن ۸۰۰ میلیونی درحالی که بیش از ۵ ماه گذشته مصوب شده هنوز ابلاغ…
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: پیشتر به دلیل نبود قراردادهای استاندارد برای معاملات ملکی،…
وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…
اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…
انگیزههای مدیریت اخلاقی را میتوان: عدالت، انصاف و دیگر خواهی دانست. مدیریت اخلاقی اهداف سودآوری،…