آخرین اخبار

واکنش اسرائیل به ایران چه زمانی است

به گزارش سرمایه فردا، چشم دوختن ایرانیان به تصمیمات بیگانگان که بی پرده پوشی تاثیری کلان بر چگونگی زندگی آنها دارد. در کلیتش ناشی از چیست؟ چرا مردم بیشتر به چگونگی تصمیمات غیر و بیگانه دل بسته و در این زمینه پرسشگرند؟ چرا آنان واکنش اسرائیل به ایران را مهم تلقی می کنند. درحالی که اگر اسرائیل می‌توانست ضربه شدیدی به ایران وارد کند تاکنون این اقدام را انجام داده بود.
طی سالیان دراز و درک و لمس توان و رویکرد جمهوری اسلامی، برای بخش بزرگی از ملت روشن شده است که خواه و ناحواه، تا حدود زیادی سرنوشت ایران به بیرون گره خورده و گریزی از آن نیست. یعنی به هر روی طی این مدت، نقش و توانایی ایران در ترسیم چشم اندازهای حال و آینده منطقه، سیری صعودی یافته است.
این در حالی است که در همین دوران معاصر، دیگران چشم‌براه تصمیمات و  رویکرد ملت-دولت ایران در قبال سرنوشت منطقه و بلکه جهان بودند. نقش سرنوشت ساز مداخلات ایران در نفت و اوپک، بلوچستان پاکستان، فلسطین، عراق، لبنان، یمن و…
دغدغه امروزه روز بیشتر ایرانیان به چگونگی تصمیم سازی های دولت های دیگر وابسته است. از چگونگی واکنش اسرائیل به ایران گرفته، تا زدایش تحریم ها و مناسبات با ایالات متحده، به گمانتان آیا زمان آن نیست که قدرت ملی در منطقه افزایش یابد.
با افول قدرت ملی و نبود و کمبود پشتیبانان بزرگ‌‌‌، مسلم است که سیر از فاعلیت به انفعال گرایی ملت_دولت، محتوم و رو به رشد خواهد بود. در چنین شرایطی، نقش و کارکرد دولت در رقم زدن مقدرات کشور و ملت کاسته شده و چشم ها به تحولات بیرون از مرزها دوخته خواهد شد.

رابطه واکنش اسرائیل به ایران با تضعیف حزب‌الله

واکنش اسرائیل به ایران حتمی است. زمان آن نیز به زمان تضعیف توان‌ تهاجمی حزب الله بر می گردد. همان گونه که هجوم‌ تمام عیار و پیچیده اسراییل به حزب الله، پس از تضعیف نسبی حماس صورت گرفت. هم چنین زمان واکنش اسرائیل، در گرو دستیابی به گونه ای توافق محتوم با ایالات متحده است. زمان واکنش قطعا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود. چراکه بایدن میخواهد این موضوع به دولت بعدی کشیده نشود.
به اغلب احتمال تا هفته دیگر می تواند انجام‌ شود؛ آغاز این واکنش بی گمان، می تواند نشانگر برآورد ارتش اسراییل از تضعیف توان تهاجمی حزب الله باشد.‌ در غیر این صورت واکنش به تأخیر خواهد افتاد.

حمله به تاسیسات اتمی؟

حمله سنگین اسراییل به ایران احتمال بلوفی بیش نیست. اسرائیل توانایی محو تاسیسات هسته ای ایران را ندارد. به چند دلیل تاکتیکی. نخست آن اسرائیل برای چنین ماموریتی نیازمند دریافت بمب های ۴-۵ تنی از پنتاگون‌است. دوم‌ برای تحقق چنین ماموریتی نیازمند دستکم‌ ۱۲۰ بمب افکن طراز B.2 و یا بمب افکن های کارآمد مشابه است. سوم‌ آن که این تاسیسات باید در چندین نوبت هدف قرار گیرند. با این همه احتمال نابودی آنها با این شیوه بعید است. چهارم و کوتاه این که برای محو آنها باید سال ها در ایران ماند و از زمین و نزدیک و به مرور آنها را محو کرد.

در عین حال از منظر استراتژیک حملات چنین گسترده فرضی، یعنی مهیا شدن جمهوری اسلامی برای تعجیل در پیوستن به باشگاه هسته ای.

modir

Recent Posts

پیش بینی احتمال سقوط بیت‌کوین

رابرت کیوساکی اعلام کرده قیمت بیت کوین به ۵۰۰ هزار دلار می رسد اما پیتر…

6 ساعت ago

خسارات مالی تصادفات چقدر است؟

خسارات مالی تصادفات که به بیمه و سیستم سلامت تحمیل می شود بیش از ۱۳…

7 ساعت ago

تسهیلات بانکی کم بهره از اعتبارسنجی تا …

تسهیلات بانکی کم بهره می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی کشور منجر شود. بنابراین، تسهیل…

7 ساعت ago

درآمد شرکت های دانش بنیان ایرانی چقدر است؟

۹ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در ایران وجود دارد، درآمد شرکت های دانش…

8 ساعت ago

امنیت غذایی و حفظ حقوق مالکیت اراضی در زون جنگلی

حفظ حقوق مالکیت اراضی و املاک باید بر روی عبارت نسق زراعی تمرکز کرد که…

10 ساعت ago

جایگاه فرهنگی استاد شجریان

به گزارش سرمایه فردا، مواضع جدی انتقادی استاد شجریان نسبت به حکومت سهم اندکی در…

10 ساعت ago