آخرین اخبار

هشدار در جاده‌های کشور

حمل و نقل باری و مسافری فرسوده ، حالا به بحرانی در سطح جاده های کشور تبدیل شده است.

همراه با آغاز فصل تابستان ،مسافرت های بین شهری نیز اوج می گیرد این در شرایطی است که   اتوبوس های بازمانده  از تردد  در کناره جاده ها و اتوبان ها و همچنین کامیون هایی که به دلیل فرسودگی حالا حادثه آفرین شدند ، مدت هاست که چشم ها را عادت داده است.

رهگذران در اتوبان های قم ،  کاشان بخصوص استان های جنوبی بارها شاهد اتوبوس های درمانده  و خرابی بودند که در کنار اتوبان و یا جاده ها از تردد بازماندند و مجبور به تخلیه مسافران خود شدند.

در همین حین روزی نیست که خبری از حادثه آفرینی خودروهای فرسوده سنگین همچون کامیون و کامیونت در جاده های کشور به گوش نرسد.

فرسودگی کلید واژه مشترک تمام اتوبوس های معیوب و خودروهای سنگین است .

طبق آمارهای موجود ۵۷ درصد اتوبوس های برون شهری فرسوده است این در شرایطی است که سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل کشور فعال بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار دستگاه کاهش یافت و در سال ۱۴۰۳ نیز تعداد دیگری بدون جایگزینی از رده خارج شدند و یا همچنان در حال تردد هستند.

طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت همچنین ۲۵۰ هزاردستگاه کامیون ، کامیونت و کشنده فرسوده در کشور تردد می کنند.

اما آمارهای تولید محصولات تجاری نیز چندان حرفی برای گفتن ندارند و نمی توان چندان امیدی به تولید کنندگان داخلی برای جایگزینی محصولات فرسوده داشت.

طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت تولید اتوبوس در سه ماهه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته با افت ۸ درصدی همراه بوده حال آنکه تولید کامیونت ، کامیون و کشنده نیز ۵۸ درصد افت کرده است.

هشدار در جاده‌های کشور برای پرهیز از امدادگران

دریافت هزینه های بالا و خارج از عرف برخی از امدادگران خودرو حالا از مافیای خرید و فروش اتوبان ها پرده برداشت.

گزارشی که اخیرا صدا و سیما تهیه کرده گویای این موضوع است که  اتوبان های کشور توسط عده ای تقسیم بندی و سپس برای فعالیت امدادگران با قیمت بالایی به فروش می رسد.

مثلا خط کرج تهران با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان به امدادگران فروخته می شود ، به این معنا که هیچ امدادگر دیگری بدون پرداخت پول حق خدمات دهی در این خط را ندارد.

برخی دیگر از اتوبان ها بنا بر تردد خودروها ، قیمت ها متفاوتی دارند به عنوان نمونه اتوبان قزوین آبیک با قیمت ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

افردای که خود رامالک اتوبان های کشور می خوانند ، برای برخی  اتوبان ها نرخ ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان را به امدادگران اعلام می کنند.

در این زمینه رییس انجمن امداد خودرویی با اطلاع از وجود چنین مافیای در اتوبان های کشور تاکید می کند که ابزاری برای برخورد  با تخلفات  را ندارد.در حال حاضر ۱۳ هزار امدادگر در کشور فعالیت می کنند.

بدین ترتیب قیمت بالای برخی از خودروهای امدادی در اتوبان های کشور را می توان به وقوع چنین تخلفی نسبت داد.

هشدار در جاده‌های کشور ناشی از کمین امدادگران الکی و حوادث خودروهای فرسوده است. این موضوع منجر به تلکه کردن راننده‌ها شده است./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

پروفسور محمد شریف ملک‌زاده: پیشگام مدیریت و گردشگری

پروفسور محمد شریف ملک‌زاده، پدر علم نوین مدیریت گردشگری و بنیان‌گذار نظریه MFT (گردشگری با…

5 ساعت ago

تبریز در مسیر تبدیل شدن به پایتخت اقتصادی کشور

تبریز به دلیل موقعیت راهبردی و ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی، نقش حیاتی در اقتصاد ایران…

6 ساعت ago

شفافیت و رقابت در بورس انرژی واقعی است؟

در این گفتگو، حمیدرضا باقری، معاون بازار برق بورس، روند معاملات و چگونگی تطابق قیمت‌ها…

6 ساعت ago

جزئیات افزایش سرمایه بانک ملت

بانک ملت در مجمع فوق‌العاده خود تصمیم به افزایش سرمایه از محل منابع داخلی گرفت…

6 ساعت ago

استراتژی معاملات بورس برای سود بردن

استراتژی معاملات بورس برای سود بردن در مقطع کنونی رعایت حد ضرر و همچنین خرج…

11 ساعت ago

بازدید رییس‌جمهور از غرفه شرکت نفت سپاهان

در روز نخست سومین نمایشگاه بین المللی تجارت با اوراسیا، مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی…

20 ساعت ago