آخرین اخبار

هشدار در جاده‌های کشور

حمل و نقل باری و مسافری فرسوده ، حالا به بحرانی در سطح جاده های کشور تبدیل شده است.

همراه با آغاز فصل تابستان ،مسافرت های بین شهری نیز اوج می گیرد این در شرایطی است که   اتوبوس های بازمانده  از تردد  در کناره جاده ها و اتوبان ها و همچنین کامیون هایی که به دلیل فرسودگی حالا حادثه آفرین شدند ، مدت هاست که چشم ها را عادت داده است.

رهگذران در اتوبان های قم ،  کاشان بخصوص استان های جنوبی بارها شاهد اتوبوس های درمانده  و خرابی بودند که در کنار اتوبان و یا جاده ها از تردد بازماندند و مجبور به تخلیه مسافران خود شدند.

در همین حین روزی نیست که خبری از حادثه آفرینی خودروهای فرسوده سنگین همچون کامیون و کامیونت در جاده های کشور به گوش نرسد.

فرسودگی کلید واژه مشترک تمام اتوبوس های معیوب و خودروهای سنگین است .

طبق آمارهای موجود ۵۷ درصد اتوبوس های برون شهری فرسوده است این در شرایطی است که سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل کشور فعال بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار دستگاه کاهش یافت و در سال ۱۴۰۳ نیز تعداد دیگری بدون جایگزینی از رده خارج شدند و یا همچنان در حال تردد هستند.

طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت همچنین ۲۵۰ هزاردستگاه کامیون ، کامیونت و کشنده فرسوده در کشور تردد می کنند.

اما آمارهای تولید محصولات تجاری نیز چندان حرفی برای گفتن ندارند و نمی توان چندان امیدی به تولید کنندگان داخلی برای جایگزینی محصولات فرسوده داشت.

طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت تولید اتوبوس در سه ماهه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته با افت ۸ درصدی همراه بوده حال آنکه تولید کامیونت ، کامیون و کشنده نیز ۵۸ درصد افت کرده است.

هشدار در جاده‌های کشور برای پرهیز از امدادگران

دریافت هزینه های بالا و خارج از عرف برخی از امدادگران خودرو حالا از مافیای خرید و فروش اتوبان ها پرده برداشت.

گزارشی که اخیرا صدا و سیما تهیه کرده گویای این موضوع است که  اتوبان های کشور توسط عده ای تقسیم بندی و سپس برای فعالیت امدادگران با قیمت بالایی به فروش می رسد.

مثلا خط کرج تهران با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان به امدادگران فروخته می شود ، به این معنا که هیچ امدادگر دیگری بدون پرداخت پول حق خدمات دهی در این خط را ندارد.

برخی دیگر از اتوبان ها بنا بر تردد خودروها ، قیمت ها متفاوتی دارند به عنوان نمونه اتوبان قزوین آبیک با قیمت ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

افردای که خود رامالک اتوبان های کشور می خوانند ، برای برخی  اتوبان ها نرخ ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان را به امدادگران اعلام می کنند.

در این زمینه رییس انجمن امداد خودرویی با اطلاع از وجود چنین مافیای در اتوبان های کشور تاکید می کند که ابزاری برای برخورد  با تخلفات  را ندارد.در حال حاضر ۱۳ هزار امدادگر در کشور فعالیت می کنند.

بدین ترتیب قیمت بالای برخی از خودروهای امدادی در اتوبان های کشور را می توان به وقوع چنین تخلفی نسبت داد.

هشدار در جاده‌های کشور ناشی از کمین امدادگران الکی و حوادث خودروهای فرسوده است. این موضوع منجر به تلکه کردن راننده‌ها شده است./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

«زرافه‌ای که سفید بود» منتشر شد

به گزارش سرمایه فردا، به همت بخش کودک و نوجوان انتشارات «امیرکبیر»؛‌«زرافه‌ای که سفید بود»…

6 ساعت ago

چشم انداز توافق تجاری در ایران

چشم انداز توافق تجاری در ایران به پیچیدگی‌های شبکه بانکی و رشد فناوری‌های نوین مالی…

7 ساعت ago

بازار سهام در معاملات اخیر

بازار سهام در معاملات اخیر با تحرک نسبی در برخی نمادهای بورسی همراه شد، اما…

7 ساعت ago

انتشار گزارش‌های مالی و تأثیر آن بر تصمیمات سرمایه‌گذاران

با انتشار گزارش‌های مالی سالانه و عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی، سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی نمادهایی…

7 ساعت ago

بررسی عوامل نوسان‌ساز در بازار؛ تأثیر ناترازی انرژی و اختلالات تجاری

بازارهای مالی تحت تأثیر قطعی برق، اختلال در سامانه جامع تجارت و فضای مبهم مذاکرات…

7 ساعت ago

بحران انرژی و پیامدهای اقتصادی؛ تأثیرات رشد قیمت مصالح ساختمانی

با ادامه ناترازی برق و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، بازار ساخت‌وساز با چالش‌های جدیدی روبه‌رو…

7 ساعت ago