جامعه

چرا آموزش وپرورش جزو نهادهای اجتماعی نیست؟

به گزارش سرمایه فردا، بابک کاظمی: آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی در هر کشوری است که کلید توسعه پایدار است. اجرای «سند تحول بنیادین» زمانی محقق می شود که آموزش و پرورش اولویت اصلی دولت باشد. این امر از طریق سرمایه گذاری در آموزش و پرورش که منجر به توانمندسازی و توسعه نیروی انسانی می‌شود، محقق می گردد.

آموزش و پرورش یک نهاد «تربیت بنیان» است و چنانچه زیرساخت های ایجاد مدارس و معلمان «تربیت محور» فراهم نگردد. نیروی انسانی و مهمترین سرمایه­ های این مملکت که همانا کودکان هستند، مسیر توانمندسازی و توسعه را طی نخواهند کرد. علیرغم اهمیت آموزش و پرورش، متأسفانه این نهاد در ایران همواره مورد بی توجهی مسئولان بوده و از کمترین میزان سرمایه  گذاری برخوردار بوده است. نهاد آموزش و پرورش در ایران با چالش های عدیده ای روبه روست که ذیلا به یکی از این چالش ها همان وجود مدیران ناکارامد در بدنه ی اجرایی دستگاه تعلیم وتربیت است می پردازم.

وجود نیروی انسانی متخصص ومجرب در هر نهادی متضمن رشد و تعالی آن نهاد بوده اصلی پذیرفته شده است. این موضوع ازنظر علمی مورد انقان تمامی کشورهای دنیا با هر دین و مذهبی است. خصوصا نیروی انسانی که از آنها بعنوان مدیران اجرایی و سیاستگزاران سیستم یاد میشود.  به اصطلاع دیگر همان مدیران ستادی که با برنامه ریزی و تصمیم گیری برای آن نهادهای اجتماعی تصمیم سازی می کنند.

نقش نهادهای اجتماعی در توسعه

متاسفانه دستگاه تعلیم و تربیت در سالهای اخیر با چالش مدیران نارکارآمد مواجه شده است. مدیرانی که اغلب برنامه ی درست منطقی علمی برای این وزارتخانه طویل و عربض و ازطرفی مهم ندارند مدیران ناکارامد وزارت تعلیم وتربیت را با بی برنامگی یا روزمرگی مواجه کرده اند. نتایج کمی و کیفی آموزشی و پرورشی وزرات خانه در سالهای اخیر موید همین مطلب است در سال های اخیر مدیران نه براساس تخصص و شایستگی تعیین شده اند.  بلکه بر اساس نزدیکی به گر‌وه و گعده ی خاصی بر منصب سیاستگزاری رسیده اند.

جالب اینکه برخی از این مدیران حتی از بدنه خود دستگاه تعلیم و تربیت نیستند و عده ای هم با سوابق و سنوات بسبارپایین و بد‌ون درک کلاس درس و مدرسه به مناصب اجرایی رسیده اند. آنها درک درستی از دانش اموز، معلم و مدرسه ندارند و همین باعث شده که برنامه ریزی های این افراد هیچ سنخیتی با دانش اموزان و عامه معلمان ندارد.

راه حل این چالش و بحران این است که وزیر  در اسرع وقت بخاطر نجات دانش اموزان این کشور و توسعه همه جانبه کشور و همچنین تحقق درصدی از بندهای سند تحول بنیادبن مدیران کارآمد را جایگزین مدیران ناکارآمد در وزرات اموزش وپرورش و ادارت کل استانها نماید.  تبدیل کردن آن به نهادهای اجتماعی حضور با افراد متخصص مجرب و شایسته کمک می کند تا در دستگاه تعلیم و تربیت کشور دچارخسران شدید نشویم.

modir

Recent Posts

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تولید محصولات بهداشتی

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…

15 ساعت ago

مدیریت سیستمی از شغل تا برنامه ملی

مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامه‌های…

15 ساعت ago

تبعات فیلترینگ فضای مجازی

تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسب‌وکارهای ایرانی نشده،…

15 ساعت ago

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…

20 ساعت ago

قیمت حامل‌های انرژی در ۱۴۰۴

در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…

2 روز ago

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…

2 روز ago