مناطق آزاد

منطقه آزاد انزلی در مسیر اتصال به کریدورهای تجاری

به گزارش سرمایه فردا، حمل‌ونقل دریایی به‌عنوان ارزان‌ترین و کارآمدترین شیوه جابه‌جایی کالا، نقش حیاتی در تجارت جهانی و توسعه اقتصادی کشورها دارد. با توجه به اینکه بندر کاسپین با موقعیت ژئوپلیتیکی منحصر‌به‌فرد، ظرفیت قابل‌توجهی برای ترانزیت کالاهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد یکی از کلیدی‌ترین مراکز ترانزیت کالا در منطقه شمال ایران است. این بندر در فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی مانند کریدور شمال-جنوب، کریدور شرق-غرب و مسیر تجاری جدید میان ایران و چین نقش کلیدی دارد.

از طرف دیگر حمل‌ونقل دریایی هزینه پایین تری نسبت به سایر شکل های حمل و نقل دارد به همین دلیل، جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کرده است، بنابراین منطقه آزاد انزلی با داشتن دو بندر استراتژیک انزلی و کاسپین، نقش برجسته‌ای در مبادلات تجاری منطقه‌ای ایفا می‌کند.

اما چرا بندر کاسپین، در حال تبدیل‌شدن به قطب جدید حمل‌ونقل و ترانزیت کالا در شمال ایران است؟ این بندر، با برخورداری از امکانات گسترده‌ای شامل انبارها، برج مراقبت، محوطه‌های نگهداری کالاهای فله‌ای مایع و خشک، منطقه کانتینری، ترمینال مسافری و زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، ظرفیت بالایی برای پذیرش و انتقال کالاها دارد. درواقع با افزایش تعاملات تجاری میان ایران و روسیه، توسعه بندر کاسپین که ظرفیت ۲۲ پست اسکه را دارد می‌تواند جایگاه ایران را در زنجیره تأمین جهانی به شکل قابل‌توجهی ارتقا دهد. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفته است به زودی تعداد پست های اسکه فعال این منطقه از ۶ مورد به ۱۲ مورد خواهد رسید.

افزایش تعاملات تجاری میان ایران و کشورهای حوزه CIS

با توجه به اینکه بندر کاسپین، پسکرانه وسیعی دارد برای افزایش تعاملات تجاری میان ایران و کشورهای حوزه CIS ظرفیت بالایی دارد. همچنین به راحتی می تواند به شبکه حمل‌ونقل ریلی، متصل شود و از این ظریق تحول بزرگی در ترانزیت کالا در ایران ایجاد کند. در واقع مجتمع بندری کاسپین، در فاز اول به ۲ میلیون تن خواهد رسید و در صورت تکمیل سایر فازها، این ظرفیت به ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

اجرای طرح «یک کمربند، یک جاده»، به‌دنبال توسعه مسیرهای ترانزیتی جایگزین برای اتصال به اروپا است. بندر کاسپین، به‌عنوان نقطه کلیدی در کریدور چین-قزاقستان-ایران، با کاهش مسافت، زمان و هزینه‌های حمل‌ونقل، گزینه‌ای به‌صرفه‌تر نسبت به سایر مسیرهای ترانزیتی محسوب می‌شود. هرچند فعالیت‌های ترانزیتی از مسیر چین-قزاقستان-ایران چند وقتی متوقف مانده است اما دوباره در حال فعال شدن است و این مساله می تواند به تقویت تجارت کالا از سایر کشورها به این بندر موثر باشد.

بندر کاسپین با قرارگیری در مسیر کریدور شمال-جنوب، می تواند سالانه بیش از یک ۵۰ میلیون تن کالا را ترانزیت ‌کند که این حجم قابل‌توجه از ترانزیت کالا که تنها ۵ درصد از حجم کالای مورد ترانزیت از شریق به غرب است می تواند درآمدهای ارزی ایران را افزایش دهد و به ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد اوراسیا موثر باشد.

این بندر، قابلیت تبدیل‌شدن به یک نقطه تجاری استراتژیک، را دارد. با این حال، تحقق این هدف نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌ها، اتصال ریلی، توسعه پارک‌های لجستیکی و افزایش تعاملات تجاری بین‌المللی است. تنها از این طریق سهم ایران در تجارت کشورهای حوزه اورآسیا افزایش خواهد یافت. با توجه به رشد روزافزون نقش لجستیکی و ترانزیتی ایران با کشورهای منطقه اورآسیا، توسعه بندر کاسپین می‌تواند به یکی از اهداف کلیدی اقتصاد کشور تبدیل شود.

ایجاد منطقه آزاد انزلی با هدف تقویت تجارت

بنابراین از آنجایی که منطقه آزاد انزلی با هدف تقویت تجارت، جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، و توسعه صادرات ایجاد شده است این بندر می تواند در تحقق این اهداف موثر باشد. پیوستن ایران به اتحادیه گمرکی اوراسیا و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با روسیه و هند، مسیر جدیدی را برای افزایش مراودات تجاری از طریق کریدور شمال-جنوب ایجاد کرده است.

بندر کاسپین، به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر ایران در دریای خزر، توانسته جایگاه خود را در تجارت منطقه‌ای تثبیت کند زیرا با داشتن زیرساخت‌های حمل‌ونقل پیشرفته و تمرکز بر حمل‌ونقل کانتینری، می تواند حجم بالای کشتی‌های کانتینربر را جذب کند و در کریدور چین-ایران-اروپا نقش‌آفرین باشد.

با توجه به سیاست‌های حمایتی سازمان منطقه آزاد انزلی و افزایش همکاری‌های تجاری بین‌المللی، بندر کاسپین به یک قطب صادراتی و ترانزیتی در منطقه تبدیل شده است که زمینه‌ساز رشد تجارت بین‌المللی ایران در دو مسیر کلیدی ترانزیتی خواهد بود. توسعه این بندر، نه‌تنها صادرات کشور را تقویت می‌کند، بلکه جایگاه ایران را در

modir

Recent Posts

امنیت و قدرت؛ عوامل تعیین‌کننده مسیر آینده ایران در فضای بین‌المللی

در جهانی که رقابت‌های سیاسی و امنیتی نقش مهمی در توسعه کشورها دارد، ایران با…

7 ساعت ago

هاب ترانزیتی جنوب به شمال از منطقه آزاد قشم می‌گذرد؟

سرمایه‌گذاری در توسعه کریدورهای ریلی و پایانه‌های بندری منطقه آزاد قشم می‌تواند علاوه بر افزایش…

10 ساعت ago

آلارا چپترز چگونه در صنعت مد موفق شد

توسعه متاورس و فضای دیجیتال روش‌های جدیدی برای تعامل میان برندها و مشتریان ایجاد خواهد…

10 ساعت ago

قیمت طلا افزایش می‌یابد ؟

در صورتی که روند اعمال تعرفه‌ها متوقف شود، طلا احتمالاً با یک سقوط شدید مواجه…

10 ساعت ago

بازار ارز و سکه تحت تأثیر اخبار سیاسی؛ نوسانات شدید و واکنش معامله‌گران

بازار ارز و سکه امروز در واکنش به اخبار متناقض سیاسی و اقتصادی، نوسانات شدیدی…

13 ساعت ago

ثبات نرخ بهره و سیاست‌های تجاری ترامپ؛ پیامدهای اقتصادی تصمیمات جدید فدرال رزرو

تثبیت نرخ بهره در محدوده ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد، فدرال رزرو تأکید کرده که تا…

13 ساعت ago