به گزارش سرمایه فردا، با بسته شدن مناقصه وارداتی شرکت ملی کود هند (NFL)، بازار جهانی اوره با تمرکز بر این رویداد کلیدی در حال رصد تحولات است. سقف تقاضا برای این مناقصه تا یک میلیون تن تعیین شده که باید تا پایان اکتبر به هر دو ساحل هند تحویل داده شود.
تحلیلگران بازار پیشبینی میکنند که پایینترین پیشنهادها در این مناقصه کمتر از ۵۰۰ دلار CFR باشد، و سناریوهای ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار نیز مطرح شدهاند. با این حال، تأمین حجمهای بزرگ در این سطوح قیمتی با تردید جدی همراه است.
برآوردها نشان میدهد که NFL ممکن است در مجموع بین ۱.۳ تا ۱.۷ میلیون تن اوره تأمین کند. سهم خاورمیانه تا ۵۰۰ هزار تن، منابع دریای سیاه از جمله روسیه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن، و جنوب شرق آسیا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن خواهد بود. همچنین احتمال ورود محمولههایی از الجزایر و نیجریه نیز وجود دارد.
وضعیت چین همچنان مبهم است. گزارشهای محلی تاکنون ارسال مستقیم محموله به هند را تأیید نکردهاند، هرچند این وضعیت ممکن است در روزهای آینده تغییر کند. در صورت آزادسازی بخشی از سهمیه صادراتی چین، فشار بیشتری بر نرخهای FOB در خاورمیانه و شمال آفریقا وارد خواهد شد.
در داخل هند، محدودیت عرضه همچنان ادامه دارد. نرخ بهرهبرداری واحد RFCL از بیش از ۹۵ درصد در ابتدای سال به ۱۵ تا ۱۶ درصد در ماه مه کاهش یافت، در ژوئن به حدود ۴۶ درصد رسید و در ژوئیه نیز در همین سطح باقی ماند. تولید اوره هند در ماه آگوست بین ۲.۵۵ تا ۲.۶۸ میلیون تن برآورد شده، در حالی که فروش پیشبینیشده بین ۴.۸۵ تا ۵.۰۲ میلیون تن است. این شکاف، نیاز وارداتی ماه را به حدود ۱.۰ تا ۱.۲ میلیون تن افزایش داده است.
موجودی پایان آگوست بین ۲.۸ تا ۳.۲ میلیون تن تخمین زده شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۵۲ تا ۵۸ درصدی را نشان میدهد. واردکنندگان هندی در سه مناقصه قبلی برای حملهای آگوست تا نوامبر بیش از پنج میلیون تن رزرو کردهاند. مناقصه سپتامبر NFL نقش تعیینکنندهای در قیمتگذاری کوتاهمدت و پر کردن شکاف عرضه تا پیش از مناقصه احتمالی بعدی RCF خواهد داشت.
بر اساس آخرین دادهها، موجودی بنادر هند تا ۲۵ آگوست با رشد هفتگی ۵۲ درصدی به ۲۸۹ هزار تن رسیده و تاکنون ۳۸ کشتی در برابر مناقصه IPL نامزد شدهاند.
در افق کوتاهمدت، مسیر قیمت اوره به نتیجه مناقصه NFL و سیاست صادراتی چین وابسته خواهد بود. محدود ماندن دسترسی هند به محمولههای چینی، سهم خاورمیانه، دریای سیاه و جنوب شرق آسیا را پررنگتر میکند، اما فضای چانهزنی نزولی را نیز حفظ خواهد کرد.
در بازار برزیل، فراوانی سولفات آمونیوم ارزان و محدودیت انبار، مانع از رشد سریع تقاضا شده است. کاهش قیمتهای CFR تنها در صورتی میتواند محرک تقاضا باشد که به سطوح زیر ۴۰۰ دلار برسد.
در ایران نیز، تا زمان رفع محدودیتهای نقدینگی و فضای انبار، پیشنهادهای تخفیفی برای حمل فوری محتمل است. با جذب بخشی از محمولهها به مقصد هند، امکان تثبیت تدریجی کفهای ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار FOB وجود دارد.
مارکس با نگاهی متفاوت به ریسک، تحلیل و رفتار سرمایهگذاران، موفق شد در یکی از…
شاهرخ شجری، معاون اسبق برنامهریزی وزارت جهاد کشاورزی، در نامهای رسمی خطاب به معاون اول…
در پی مصوبه اخیر شورای عالی اداری درباره اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی، دو تن…
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی این منطقه در تقاطع کریدورهای بینالمللی،…
مجری طرح انتقال آب جایگزین سد طالقان با اشاره به پیشرفت ۹۳ درصدی پروژه، از…
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو تأکید کرد که مسیر ریلی سرخس–ماکو–ترکیه، بهعنوان تنها مسیر تمامریلی بدون…