آخرین اخبار

منابع عمومی بودجه کجا می‌رود

به گزارش سرمایه فردا، بررسی‌های مرکز داده‌های باز ایران نشان می‌دهد، از ابتدای سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۳ در مجموع نزدیک ۳۲۴ میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه شامل پول نفت و مالیات در اختیار ستاد راهیان نور قرار گرفته است. اگر ارزش بودجه هر سال را بر اساس تورم محاسبه کنیم، ارزش کل بودجه راهیان نور در ۸ سال گذشته به بیش از ۱۵۳۳ میلیارد تومان در بهار ۱۴۰۳ می‌رسد، رقمی که معادل دستمزد روزانه ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار کارگر در سال ۱۴۰۳ است که بر اساس مصوبه شورای عالی کار ۲۳۸ هزار و ۸۷۲ تومان تعیین شده است.
این البته همه منابع مالی راهیان نور نیست، در بخش‌های دیگر منابع عمومی بودجه برای این مراسم در نظر گرفته می‌شود. به عنوان نمونه در بودجه سال ۱۴۰۳ در جدول شماره ۱۲، مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان برای برگزاری اردوهای راهیان نور در اختیار بسیج دانشجویی و بسیج دانش‌آموزی قرار داده شده است. یا در سال ۱۳۹۹ از منابع متفرقه بیش از ۲۵ میلیارد تومان بودجه اضافه برای راهیان نور در نظر گرفته شده است.

تبعات کمبود دولت در منابع عمومی بودجه

در حال حاضر دولت با کسری بودجه حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است. این مسأله منجر میشود که دولت باید درباره یکسری هزینه‌های منابع عمومی بودجه بازنگری کند. در غیر اینصورت مجبور به استقراض از نظام بانکی خواهد شد. تبعات استقراض از سیستم بانکی نیز نمایان است. از یک سو منجر به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی در اقتصاد میشود. از سوی دیگر نظام پولی کشور نابسامان میشود. به طوری که طبق گزارش بانک مرکزی در حال حاضر حدود ۱۰ بانک کشور ناترازی دارند. به همین دلیل همواره تلاش کرده‌اند با اضافه برداشت ناترازی خود را جبران کنند.
از طرف دیگر این بانکها تکالیف مربوط به تسهیلات را اجرایی نکرده‌اند. در نتیجه اقتصاد ایران با چالش‌های زیادی مواجه شده است.
بنابراین در مقطع کنونی دولت باید در بخش منابع عمومی بودجه اصول هزینه کرد را رعایت کند تا حداکثر کنترل را برای مهار نقدینگی داشته باشد. از طرف دیگر این کسری در منابع عمومی بودجه همواره چالش‌های را برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و طرح یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایجاد کرده است.

modir

Recent Posts

درآمد شرکت های دانش بنیان ایرانی چقدر است؟

۹ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در ایران وجود دارد، درآمد شرکت های دانش…

4 ساعت ago

امنیت غذایی و حفظ حقوق مالکیت اراضی در زون جنگلی

حفظ حقوق مالکیت اراضی و املاک باید بر روی عبارت نسق زراعی تمرکز کرد که…

6 ساعت ago

جایگاه فرهنگی استاد شجریان

به گزارش سرمایه فردا، مواضع جدی انتقادی استاد شجریان نسبت به حکومت سهم اندکی در…

6 ساعت ago

تغییرات جمعیت حیات‌وحش جهان

جمعیت حیات‌وحش جهان طی ۵۰ سال به طور متوسط ۷۳ درصد کاهش یافته است، چون…

6 ساعت ago

اقدامات صهیونیستها ادامه سیاست غصب سرزمین فلسطین

اقدامات صهیونیستها ادامه سیاست غصب سرزمین فلسطین است که از از فردای تشکیل حکومت صهیونیستی…

6 ساعت ago

جنگ اسرائیل در لبنان تمام می شود؟

جنگ اسرائیل بیش از یک‌سال است ادامه دارد. دامنه هایش به یمن، ایران،کرانه باختری و…

6 ساعت ago