آخرین اخبار

مقایسه چین و آمریکا

به گزارش سرمایه فردا، مقایسه چین و آمریکا در هشت معیار قدرت امروزه توازن قدرت جهانی توسط نیروهای بسیاری از جمله قدرت اقتصادی، تجارت و پایگاه دفاعی و صنعتی یک کشور شکل می‌گیرد. در حالی که ایالات متحده و چین به عنوان دو قدرت بزرگ ایستاده‌اند، منابع قدرت آنها به طور قابل توجهی متفاوت است.
آمریکا در بازارهای سرمایه جایگاهی بی‌رقیب دارد و وضعیت ارز ذخیره‌ای آن نشانه‌ای از پیشی‌گرفتن به این زودی‌ها نشان نمی‌دهد. در همین حال، نفوذ چین در تجارت بین‌الملل به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری ۱۲۰ کشور در سراسر جهان است.
همچنین ایالات متحده و چین را در هشت معیار کلیدی قدرت، بر اساس تجزیه و تحلیل شاخص قدرت‌های بزرگ ری‌دالیو در سال ۲۰۲۴، مقایسه می کند. بر مبنای آن مقایسه چین و آمریکا در هشت معیار قدرت حکایت از این دارد که این دو کشور در آموزش، نوآوری، تجارت رقابت نزدیکی دارند. اما در توان نظامی و مراکز مالی چین عقب است.

مقایسه چین و آمریکا در بخش انرژی

ایالات متحده و چین در سال ۲۰۲۴ در هر معیار قدرت کشوری اندازه‌گیری شده است، همراه با امتیاز کلی قدرت آنها که نشان می‌دهد ایالات متحده (نمره قدرت کلی ۰.۸۹) به اختلاف نزدیک از چین (۰.۸۰ امتیاز قدرت کلی) پیشی می‌گیرد.
همچنین سهم کشورها در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع خورشیدی، بادی، برق آبی و سایر روش‌ها، نشان می‌دهد که چین، آمریکا، اروپا و هند، بازیگران اصلی می‌باشند.
هزینه‌های بالای تمام شده، مهمترین موضوع سد راه توسعه روند گذار انرژی در دنیا و علی‌رغم تعهدات سیاسی و چشم‌اندازهای کشورها می‌باشد و در این ارتباط چین سهم موثری در کاهش هزینه‌های تمام شده انرژی‌های تجدید‌پذیر و به ویژه در تولید انرژی خورشیدی داشته است.
این پیشرفت چین و سلطه‌ای که به تدریج در بازارهای انرژی‌های تجدیدپذیر شکل داده است، زنگ خطر را برای کشورهای غربی به منظور حمایت از تولید داخلی به صدا در آورده است. از طرف دیگر برای اولین بار در تاریخ تولید برق از محل انرژی تجدیدپذیر در آمریکا از زغال سنگ فراتر رفته و پس از گاز طبیعی که به شدت گران شده، انرژیهای تجدیدپذیر دومین منبع تامین برق آمریکا می باشند.

modir

Recent Posts

پیش بینی احتمال سقوط بیت‌کوین

رابرت کیوساکی اعلام کرده قیمت بیت کوین به ۵۰۰ هزار دلار می رسد اما پیتر…

8 ساعت ago

خسارات مالی تصادفات چقدر است؟

خسارات مالی تصادفات که به بیمه و سیستم سلامت تحمیل می شود بیش از ۱۳…

9 ساعت ago

تسهیلات بانکی کم بهره از اعتبارسنجی تا …

تسهیلات بانکی کم بهره می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی کشور منجر شود. بنابراین، تسهیل…

9 ساعت ago

درآمد شرکت های دانش بنیان ایرانی چقدر است؟

۹ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در ایران وجود دارد، درآمد شرکت های دانش…

10 ساعت ago

امنیت غذایی و حفظ حقوق مالکیت اراضی در زون جنگلی

حفظ حقوق مالکیت اراضی و املاک باید بر روی عبارت نسق زراعی تمرکز کرد که…

11 ساعت ago

جایگاه فرهنگی استاد شجریان

به گزارش سرمایه فردا، مواضع جدی انتقادی استاد شجریان نسبت به حکومت سهم اندکی در…

12 ساعت ago