ابوترابیفرد در ادامه، مفهوم جهاد را یکی از ارکان تحولآفرین در قرآن دانست و با اشاره به ۳۵ بار ذکر این واژه در کتاب آسمانی، آن را نماد تلاش هدفمند برای تحقق عدالت و دفاع از کرامت انسانی معرفی کرد. او با مرور تاریخ صدر اسلام، یادآور شد که مسلمانان در ۱۳ سال نخست در مکه اجازه جهاد نداشتند و تنها پس از هجرت به مدینه، نخستین آیات جهاد نازل شد—آیاتی که جهاد را نه بهعنوان جنگطلبی، بلکه بهعنوان دفاع مشروع در برابر ظلم تبیین میکنند.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به آیات ۳۹ و ۴۰ سوره حج، جهاد را واکنشی الهی به طغیان و تجاوز دانست و تأکید کرد که جامعه اسلامی باید در برابر افروختگان آتش جنگ، با قدرت و ایمان ایستادگی کند. او وضعیت امروز ملت فلسطین را مصداق آیه «الذین أخرجوا من دیارهم بغیر حق» دانست و گفت: مردم غزه به ناحق از خانههایشان رانده شدهاند و اکنون در برابر اردوگاه استکبار و کفر، نماد مقاومت و عدالتخواهیاند.
ابوترابیفرد با تأکید بر مسئولیت جهانی در برابر ظلم، گفت: قرآن همه انسانها، بهویژه مؤمنان، را به قیامی بر پایه عدالت دعوت کرده است. او با اشاره به آیه «لقد أرسلنا رسلنا و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان»، پیامبران را معلمان مدرسه عدالت دانست که مأمور تربیت انسانهاییاند که در برابر ظلم سکوت نمیکنند.
وی در ادامه، قدرت انسانهای عادل را راهی برای جلوگیری از جنگ معرفی کرد و گفت: اگر مسلمانان در جنگهای جهانی گذشته قدرتمند بودند، سرنوشت سرزمینهایشان دگرگون نمیشد. او تعادل قدرت را سنت قطعی الهی دانست که مانع فساد و انحصار قدرت میشود و افزود: امروز در محور مقاومت، از فلسطین تا یمن، شاهد تحقق این سنت الهی هستیم.
در بخش پایانی خطبهها، ابوترابیفرد به مناسبت سالروز شهادت یحیی سنوار، فرمانده مقاومت فلسطین، از او بهعنوان نماد فروپاشی اسطوره نظامی رژیم صهیونیستی یاد کرد. او عملیات «طوفان الاقصی» را نقطه عطفی در تاریخ مقاومت دانست که ساختارهای امنیتی دشمن را در هم شکست و مسیر نفوذ تا قلب سرزمینهای اشغالی را هموار کرد.
وی با اشاره به مذاکرات جاری در قاهره، گفت: رژیم صهیونیستی که روزی برای ترور فرماندهان مقاومت برنامهریزی میکرد، امروز ناگزیر به مذاکره با آنان شده است. او جنایات گسترده علیه مردم غزه را نسلکشی و نقض آشکار حقوق بشر خواند و افزود: با وجود این جنایات، مقاومت فلسطین توانست رژیم اشغالگر را به آتشبس و عقبنشینی وادار کند.
ابوترابیفرد به اعتراف رسانههای صهیونیستی درباره شکست راهبردی خود اشاره کرد و گفت: امروز جهان در برابر پایداری مردم فلسطین سر تعظیم فرود آورده است. او بحرانهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی را نشانهای از فروپاشی ساختاری دانست و افزود: بیاعتمادی عمومی، شکافهای داخلی و هزینههای سنگین جنگ، این رژیم را در مسیر بیثباتی قرار دادهاند.
در پایان، خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد که تصویر شهید سنوار، نمادی جهانی از مقاومت عاشورایی است و آزادسازی اسیران صهیونیستی تنها با اراده مقاومت ممکن شد—نمونهای روشن از قدرت ایمان، صبر و ایستادگی یک ملت در برابر ظلم.
در یکی از بیسابقهترین پیشنهادهای دیپلماتیک دهه اخیر، دولت ونزوئلا حاضر شد منابع راهبردی خود…
بازار خودرو ایران دیگر نه برای مصرفکننده جذاب است و نه برای سرمایهگذار. جهش قیمتها،…
در حالیکه بسیاری از کشورها هنوز بر تولید فیزیکی تمرکز دارند، ارزش برندهای جهانی از…
ورق st52 شادآباد یک نوع ورق خاص یا محصول مستقل کارخانهای محسوب نمی شود. بلکه…
در شرایطی که بازار جهانی مس در حال صعود است، فملی با افت تولید، تأخیر…
ماجرای ناپدید شدن آرش، جوان ۱۹ سالهای از رباطکریم، با یک عشق پرتنش آغاز شد…