آخرین اخبار

معاملات بورس تهران درگیر چه ابهامات سیاسی است ؟

با عدم‌تاثیرپذیری از نرخ دلار نیماییدر روزهای اخیر قیمت دلار حواله صعودی بوده‌است، اما بورس تهران از این مورد اثر مثبتی نپذیرفته است.

تنها روز مثبت بازار سهام در هفته‌ای که سپری شد، به‌خاطر اخباری بود که درخصوص لغو نرخ خوراک ۷‌هزار‌تومانی بهار سال‌گذشته منتشر و سبب شد تا در روز سه‌‌‌‌‌شنبه بازار در مدار مثبت قرار بگیرد.

با وجود اینکه نرخ دلار نیما به مرز ۴۴‌هزار‌تومان رسیده‌ و نرخ دلار نیمایی نسبت به اردیبهشت ماه امسال ۷‌درصد رشد داشته‌است، اما بازار سهام به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

افزایش نرخ دلار در سامانه نیما با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد همراه شده، به این‌ترتیب فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما در روزهای اخیر تا حدود ۳۰‌درصد کاهش‌ یافته‌است، فاصله این دو نرخ در فروردین ماه امسال به ۶۰‌درصد هم رسیده بود.

با توجه به اینکه عمده شرکت‌های صادرکننده فعال در بازار سرمایه درآمدهای ارزی خود را با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌کنند، تعدیل مثبت این نرخ می‌تواند بر بازار سرمایه موثر باشد.

تاثیر نرخ نیما بر معاملات بورس تهران

کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند؛ بورسی که پزشکیان در حال تحویل گرفتن آن است از جنبه‌های ذاتی خود در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

کاهش سود خالص شرکت‌های بورسی حتی به یک‌سوم، موضوع چالشی است که گریبان سهامداران را در طول سال‌های گذشته گرفته و باعث جاماندگی شدید سهام نسبت به سایر دارایی‌ها و تورم در ایران شده‌است.

از این‌رو وضعیت بازار نیازمند اقدامات عاجل در کوتاه و میان‌مدت است تا بتواند وضعیت تولید و سرمایه‌گذاری را به وضع نسبتا متعادلی برگرداند و از شرایط حاد خودش دور کند.

از سوی دیگر فرصتی در اختیار رئیس دولت چهاردهم و تیم همراه اوست که می‌توانند از آن استفاده کنند و بازار را از کف‌های قیمتی به سمت بالا حرکت دهند.

معاملات بورس تهران از رکود خارج می‌شود

نگاهی به تغییرات بازار سهام در هفته جاری نشان می دهد؛طی نخستین روزهای مردادماه در این بازار اتفاق جذابی رخ نداده است. در روزهای اخیر قیمت دلار حواله صعودی بوده‌است،اما بورس تهران از این مورد اثر مثبتی نپذیرفته است .دلار نیما امروز ۴۴هزار تومان را رد کرد.

شاخص کل همچنان زیر کانال ۲٫۲میلیون واحد قرار دارد و حتی نتوانسته فعالان اقتصادی را مجاب به وارد کردن دارای‌های ریالی خود به این بازار کند.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد؛میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام طی یک هفته اخیر بالغ بر ۲هزار و ۱۲۶میلیارد تومان بوده است.

این میزان داد و ستد سهام در مقایسه با دوره‌های اوج بازار (اوایل فرودین‌ماه) کاهنده بوده است.کارشناسان بورسی معتقدند تا زمانی که این سنجه آماری به سطح ۶ هزار میلیارد تومان نرسد؛بورس از بحران کنونی عبور نخواهد کرد.

همان‌طور که اشاره شد؛جریان معاملات روزهای اخیر،حکایت از غلبه احتیاط میان معامله‌گران بازار دارد.نگاهی به روند معاملات روزانه بورس تهران گواهی بر این مدعا است.به‌طوری که عمدتا با ریزش و خروج پول در مسیر نزولی همراه بوده است.

در تشریح ابهامات فعلی بازار می‌توان به ریسک‌های موجود در وضعیت سیاست خارجی کشور و همچنین سیاست‌های آتی دولت اشاره کرد.

سهامداران در مورد اصلاح ادامه‌دار بورس ابراز نگرانی می‌کنند. زیرا از ابتدای سال شاخص کل نتوانسته عملکرد قابل قبولی را به نمایش بگذارد.

معاملات بورس تهران درگیر ابهامات سیاست‌گذاری در زمینه روابط خارجی است. به همین دلیل بازار نسبت به تغییرات نرخ ارز واکنش چندانی نداشته است./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

12 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

12 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago