به گزارش سرمایه فردا، بهزادانگورج: در تامل بر سخنان معاون اول دولت چهاردهم در آیین تکریم و معارفه که به رد پیشنهاد ادغام تصریح داشتند؛ این پرسش قابل طرح و بررسی است که ماموریت سازمان محیط زیست چیست و چرا برخی کنشگران اجتماعی معطوف به این است که سازمان مزبور را یک دستگاه نظارتی معرفی کنند. در حالیکه دستگاه های اجرایی با ماموریت حاکمیتی متعددند و با وصف تکلیفات قانونی اجرایی قابل تعقیب در ترک فعل، عموما نظارتی هستند. حتی در مورد نظارت اگر مرتکب ترک فعل شوند، باید پاسخگو باشند.
حفاظت از حیات وحش طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
حفاظت از تالاب ها طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد. جلوگیری از آلودگی رودخانه ها طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد. کنترل پسماندها طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
ماموریت سازمان محیط زیست تنوع زیستی و ذخائر ژنتیکی طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد. حفاظت از ایمنی زیستی طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
حفاظت از مناطق چهارگانه طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
حفاظت از حیات وحش طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
حفاظت از محیط زیست یک تکلیف عمومی است و احصاء اینگونه موارد اجرایی در قوانین مختلف متنوع و متعددند. اما از حیث نظارتی تکالیفی در قانون هوای پاک مقرر شده است که عموما مبین جایگاه نظارتی این سازمان است.
به هر حال در دستگاه های اجرایی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری باید به تفریق امور حاکمیتی از امور تصدیگری پرداخت. سازمان مزبور یکی از دستگاه های اجرایی ماده ۵ این قانون است که متاسفانه در هیات دولت بدون حق رای حضور دارد و یکی از ضعف های ساختاری این تشکیلاتِ عهده دار تکالیف قانونی در حفظ محیط زیست است.
انتظار این است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکدستگاه اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در هیات وزیران دارای حق رای باشد.
تجربه اجرایی نشان از آن دارد که معاونت ها در ساختار تشکیلاتی دولت باید در راستای نیل به هدفگذاری ها و جایگاه نظارتی بر دستگاه های اجرایی داشته باشند. از این رو مباحث مرتبط با بحث ادغامِ هر از گاه را باید باقتضا و مصلحت با محوریت انتزاع وظایف اجرایی به یک دستگاه اجرایی دنبال شود. سازمان حفاظت محیط زیست با وظایف و ماموریت های متنوع یک دستگاه اجرایی است.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…