آخرین اخبار

ماموریت سازمان محیط زیست چیست

به گزارش سرمایه فردا، بهزادانگورج: در تامل بر سخنان معاون اول دولت چهاردهم در آیین تکریم و معارفه که به رد پیشنهاد ادغام تصریح داشتند؛ این پرسش قابل طرح و بررسی است که ماموریت سازمان محیط زیست چیست و چرا برخی کنشگران اجتماعی معطوف به این است که سازمان مزبور را یک دستگاه نظارتی معرفی کنند. در حالیکه دستگاه های اجرایی با ماموریت حاکمیتی متعددند و با وصف تکلیفات قانونی اجرایی قابل تعقیب در ترک فعل، عموما نظارتی هستند. حتی در مورد نظارت اگر مرتکب ترک فعل شوند، باید پاسخگو باشند.

ماموریت سازمان محیط زیست یک تکلیف قانونی است

حفاظت از حیات وحش طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
حفاظت از تالاب ها طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد. جلوگیری از آلودگی رودخانه ها طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد. کنترل پسماندها طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
ماموریت سازمان محیط زیست تنوع زیستی و ذخائر ژنتیکی طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد. حفاظت از ایمنی زیستی طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
حفاظت از مناطق چهارگانه طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
حفاظت از حیات وحش طبق قوانین جاری یک تکلیف قانونی مشخص است که در عهده تکلیف یکدستگاه اجرایی مشخص قرار داده شد.
حفاظت از محیط زیست یک تکلیف عمومی است و احصاء اینگونه موارد اجرایی در قوانین مختلف متنوع و متعددند. اما از حیث نظارتی تکالیفی در قانون هوای پاک مقرر شده است که عموما مبین جایگاه نظارتی این سازمان است.

تکالیف قانونی در حفظ محیط زیست

به هر حال در دستگاه های اجرایی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری باید به تفریق امور حاکمیتی از امور تصدیگری پرداخت. سازمان مزبور یکی از دستگاه های اجرایی ماده ۵ این قانون است که متاسفانه در هیات دولت بدون حق رای حضور دارد و یکی از ضعف های ساختاری این تشکیلاتِ عهده دار تکالیف قانونی در حفظ محیط زیست است.
انتظار این است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکدستگاه اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در هیات وزیران دارای حق رای باشد.
تجربه اجرایی نشان از آن دارد که معاونت ها در ساختار تشکیلاتی دولت باید در راستای نیل به هدفگذاری ها و جایگاه نظارتی بر دستگاه های اجرایی داشته باشند. از این رو مباحث مرتبط با بحث ادغامِ هر از گاه را باید باقتضا و مصلحت با محوریت انتزاع وظایف اجرایی به یک دستگاه اجرایی دنبال شود. سازمان حفاظت محیط زیست با وظایف و ماموریت های متنوع یک دستگاه اجرایی است.

modir

Recent Posts

دلایل ضعف فرهنگ مدیریت در ایران

از مشکلات اصلی فرهنگ مدیریت در ایران، رابطه‌محوری به جای شایسته‌سالاری و فساد از منابع…

4 ساعت ago

حمله اسرائیل به ایران

به گزارش سرمایه فردا، بعید است حمله اسرائیل به ایران سنگین باشد. به همین دلیل…

4 ساعت ago

ثروتمندترین کشور جهان

ثروتمندترین کشور جهان در حال حاضر لوکزامبورگ و بعد منطقه اداری چین و ماکو و…

4 ساعت ago

حمله اسرائیل نمایشی است؟

حمله اسرائیل در حال حاضر به نظر می رسد که نمایشی باشد. چراکه پیش از…

4 ساعت ago

تفاوت برندینگ و مارکتینگ

برندینگ و مارکتینگ دو مفهوم کلیدی در کسب‌وکار هستند اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند.…

5 ساعت ago

رکود بازار مسکن تشدید شد

رکود بازار مسکن به دلیل گرانی تسهیلات مسکن و همچنین رونق بازارهای موازی تشدید شده…

5 ساعت ago