به گزارش سرمایه فردا، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: خودرو احتمالا سال آینده از نظر ریالی افزایش نرخ داشته باشند اما از نظر دلاری قیمت ها نزولی است. به همین دلیل بازار در یک وضعیت تعادل نسبی پیش خواهد رفت.
علی خسروانی نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اظهار کرد: عمده افزایش قیمت خودرو در سالهای اخیر به دلیل رشد تقاضا در نتیجه تلاش مردم برای حفظ سرمایه خودشان در مقابل تورم بوده است.
وی افزود : از طرف دیگر در مقطع کنونی از نظر سیاسی کشور در دو مسیر توافق یا تنش قرار دارد. به همین دلیل سرمایه گذاران برای خرید خودرو احتیاط دارند. همچنین با توجه به اینکه تعرفه خودرو بر مبنای کلاس خودرو، حجم موتور خودرو، هیبریدی یا بنزینی بودن و …. تعیین میشود. به طور قطع تغییر تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ می تواند روی قیمت خودرو شرکت ها تاثیر بگذارد اما در بازار ممکن است تغییری ایجاد نکند، زیرا هم اکنون قیمت بازار حباب دارد و با قیمت کارخانه فاصله دارد. از طرف دیگر افزایش عرضه خودرو می تواند باعث شود که قیمت در بازار آزاد کاهش یابد یا تثبیت شود.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد: خودروهای جانبازی هم اکنون عملیاتی شده است. از طرف دیگر ارز تخصیصی برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ یک میلیارد یورو بود که برای سال آینده ۲ میلیارد یورو پیش بینی شده که دو برابر امسال است. این موصوع منجر به افزایش عرضه خودرو در بازار می شود. همچنین واردات خودروهای دست دوم احتمالا سال آینده اجرا خواهد شد همه این عوامل میتواند در تعدیل قیمت خودرو در بازار موثر باشند.
خسروانی ادامه داد: قیمت خودرو در ۱۴۰۴ به لحاظ ریالی احتمالا کمی گران می شود اما از نظر دلاری ارزان می شود. به عبارت دیگر وقتی دلار ۶۰ هزار تومان بود خودرو یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی می شد ۳۰ هزار دلار و حالا که قیمت دلار به ۹۰ هزار تومان رسیده است همان خودرو به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده که ارزش دلاری آن ۲۳ هزار دلار شده است. به همین دلیل سرمایه گذاران رقبت چندانی برای خرید خودرو ندارند، زیرا آنها تصور می کنند که اگر دلار بخرند سود بیشتری خواهند برد.
وی گفت: در حال حاضر دولت پاسخ مشخصی درباره تاخیر در واردات خودروهای دست دوم نداده که این مساله ناشی از این است که واردات خودرو دست دوم متولی خاصی ندارد و این عدم یکپارچگی باعث بروز مشکلاتی شده است. از طرف دیگر واردات خودرو دست دوم یک قانون استکه باید اجرایی شود و اگر ایرادی دارد دولت باید آن را اصلاح کند نه اینکه اجرا نکند.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره دلایل گرانی قطعات خودروهای چینی گفت: خودروسازان چینی تلاش می کنند که سود خودرو را از روی قطعات ببرند. به همین دلیل شرکت های مونتاژ کار ایرانی باید در زمینه قیمت قطعات و تامین آن با شرکت مادر توافق کنند.
خسروانی درباره رکود بازار خودروهای چینی گفت: قبلا برای خرید خودروهای مونتاژی در سامانه خودرو تقاضا وجود داشت اما در مقطع کنونی اینگونه نیست. از اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به سایر بازارها بازارها، خریداران خودرو یا سود نکرده یا حتی ضرر کردهاند.
وی ادامه داد: بسیاری از نقدینگی ها قبلا در بازار خودرو فریز شده و نقدینگی موجود نیزحالا به سمت بازار طلا رفته اند به همین دلیل چندان تقاضای برای خودرو وجود ندارد.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره وضعیت شرکت خودروهای داخلی گفت: چشم انداز واگذاری ایران خودرو برای این شرکت موثر است چراکه مدیریت بخش خصوصی کارآمد تر است. این موضوع به رشد تولید و سوداوری شرکت کمک می کند. در نتیجه سهامداران این شرکت بهره مند می شوند و حتی می توان پیش بینی کرد که روی معاملات بازار سهام نیز تاثیر مثبتی بگذارد.
خپارس در بهمن ماه ۱۴۰۳ با رشد چشمگیر ۶۰٫۶ درصدی فروش نسبت به ماه قبل…
افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی، اگرچه در کوتاهمدت میتواند ایران خودرو را از…
با افزایش تقاضا و کمبود تولید استایرن در کشور، پیشبینی میشود رقابت شدیدی در بازار…
در کوتاهمدت، صندوقهای طلا تحت تأثیر تثبیت قیمت دلار و کاهش نسبی اونس جهانی ممکن…
بحران مسکن چین که زمانی موتور محرک اقتصاد این کشور بود، اکنون با کاهش قیمتها،…
مجلس، انتصاب مدیرانی با سوابق مشکوک و بدون تأیید صلاحیت را به چالش کشید و…