تولید و فروش قطعات خودرو در بهار امسال افتی حدود ۱۵ و ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.
کمبود نقدینگی، عدم تخصیص ارز برای خرید مواد اولیه و همچنین قطعی برق از دلایل کاهش تولید قطعات خودرو در کشور است.
از سوی دیگر بدهی خودروسازان به فعالان صنعت قطعه نیز به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
بدین ترتیب یکی از عوامل اصلی افت تولید خودرو در بهار، کمبود قطعات بوده است.
ریشه اصلی این بدهی، کمبود نقدینگی خودروسازان است که طبق ادعای آنها، به عدم اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها (ناشی از سیاست قیمت گذاری دستوری) مربوط می شود.
در کنار چالش نقدینگی، قطعه سازان با مشکل تامین ارز نیز مواجه هستند. گفته می شود در بهار امسال هیچ ارزی در راستای واردات قطعات و مواد اولیه موردنیاز قطعه سازها تخصیص پیدا نکرده و حتی ثبت سفارش نیز متوقف است.
در نهایت اما عامل سوم افت تولید در قطعه سازی کشور طی بهار امسال، قطعی برق است.
بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی تاکید کرده بهار ۱۴۰۳ نسبت به فصل مشابه ۱۴۰۲ تولید خودرو و قطعات افت کرده است.
بر این اساس، خودروسازان و قطعه سازان در مجموع طی بهار امسال ۱۱ درصد تولید کمتری نسبت به بهار سال گذشته داشته اند.
فروش قطعات خودرو در ۱۴۰۳ افت کرد. این موضوع تحت تاثیر کاهش عرضه و تقاضا در بازار رخ داد. اما در ادامه وضعیت تولید و فروش متاثر از قیمتگذاری دولت خواهد شد./دنیای اقتصاد
معادن و صنایع معدنی در سالهای اخیر توانسته اند همزمان با رشد بازارهای جهانی در…
در دنیای ادبیات و فلسفه، تعاریف و تمایزهای میان عناوینی همچون دانشور و متفکر همیشه…
در این گزارش جامع به بررسی سوالات کلیدی در حوزه سرمایهگذاری پرداختهایم، از انتخاب بین…
مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان رویداد ملی هنر سرامیک دانشجویان ایران با عنوان «متغیرها»، در…
سرمایه گذاری موفق شروطی دارد که باید رعایت شود. برای آموزش ترید و معامله گری…
شوک افزایش قیمت برنج در حالی رخ داد که کشاورزان بهترین محصول خود را به…