خودرو و حمل و نقل

قرارداد هواپیمایی آسمان با شرکت پرشین گلف: ابهامات و چالش‌ها

به گزارش سرمایه فردا، در روزهای اخیر، ابهاماتی نسبت به قرارداد هواپیمایی آسمان با شرکت پرشین گلف مطرح شده است. این ابهامات که از سوی هیئت بازرسی گروه هواپیمایی و فرودگاه‌ها بیان شده‌اند، شامل احتمال تخطی از قوانین و مقررات، عدم رعایت صرفه و صلاح شرکت هواپیمایی آسمان و ایرادات مربوط به اجرای قرارداد می‌باشد. در این مقاله به بررسی این ابهامات و چالش‌های مرتبط با آن پرداخته خواهد شد.

ابهامات موجود در قرارداد

سربازرس گروه هواپیمایی و فرودگاه‌ها در نامه‌ای به کاپیتان قاسمی، مدیرعامل هواپیمایی آسمان، به موضوع واگذاری فروش بلیط تمامی مسیرهای پروازی داخلی به شرکت پرشین گلف پرداخته است. این هیئت اظهار داشته که در قرارداد مذکور ظن تخطی از قوانین و مقررات و عدم رعایت صرفه و صلاح شرکت وجود دارد. همچنین، هیئت بازرسی اعلام کرده که قرارداد مذکور بدون تصویب هیئت مدیره منعقد شده و با تأخیر چند ماهه نسبت به تاریخ شروع قرارداد ابلاغ گردیده است.

تغییر ماهیت قرارداد به چارتری

طبق بند ۵ جز الف بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، انجام پرواز چارتری از مبدا تهران به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و تبریز ممنوع می‌باشد. اما براساس صورتجلسه‌ای که به امضای مشترک مدیرعامل آسمان و شرکت پرشین گلف رسیده، از تاریخ ۱ دی ماه سال جاری کلیه صندلی‌های واگذاری در مسیرهای یاد شده به شرکت طرف قرارداد گارانتی شده و به تبع، ماهیت قرارداد نیز به چارتری تغییر کرده است.

تعیین نرخ بلیط و پرداخت کارمزد

علی‌رغم صدور رای دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، نرخ ابلاغی قرارداد مذکور برای بازه زمانی ۱۲ تیرماه امسال الی ۳۰ اسفندماه ۴۰۳، نرخ سازمان هواپیمایی کشوری به اضافه ۳۰ درصد تعیین گردیده که آن مبلغ به مراتب پایین‌تر از قیمت بازار بوده است. همچنین، طبق گزارش استخراجی از سیستم فروش بلیط شرکت NIRA-PRA، علی‌رغم اینکه در مفاد قرارداد کارمزدی جهت فروش بلیط توسط پرشین گلف تعیین نشده، اما مبلغ ۲۴۱.۹۹۶ میلیون ریال برای بازه زمانی ۲۵ اسفند ۴۰۲ لغایت ۳۰ آذرماه ۴۰۳ به شرکت پرشین گلف پرداخت گردیده است.

میانگین درآمد و نیروی انسانی

بر اساس اطلاعات استخراج شده از سیستم فروش بلیط شرکت و اطلاعات واصله از معاونت مالی و معاونت بازرگانی آسمان و بررسی اسناد حسابداری فروش دی ماه سال جاری، میانگین مبلغ درآمد کسب شده توسط واحد بازرگانی شرکت آسمان به مراتب از شرکت پرشین گلف بالاتر بوده است. همچنین، تعداد کارکنان معاونت بازرگانی هواپیمایی آسمان حدوداً ۷۴ نفر اعلام شده که ۳۸ نفر در واحد فروش بلیط فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه شرکت علاوه بر داشتن نیروی انسانی متخصص، زیرساخت‌های نرم‌افزاری مرتبط با فروش بلیط را نیز در دسترس داشته و به مراتب گسترده‌تر از زیرساخت‌های پرشین گلف می‌باشد، دلیل واگذاری بخش زیادی از سهم فروش بلیط هواپیمایی آسمان به پرشین گلف برای هیئت بازرسی مشخص نمی‌باشد.

نتیجه‌گیری

در مجموع، ابهامات و سوالات مطرح شده از سوی هیئت بازرسی، موضوعی حائز اهمیت و نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسی است. شفافیت در قراردادهای هواپیمایی و رعایت قوانین و مقررات مرتبط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شرکت هواپیمایی آسمان باید به شکلی مستند و با ارائه دلایل قانونی، به تمامی ابهامات پاسخ دهد تا از بروز هرگونه مشکل حقوقی و مالی در آینده جلوگیری شود. رسیدگی به این موضوع می‌تواند به بهبود فرآیندهای قراردادبندی و ارتقاء سطح اعتماد عمومی به شرکت‌های هواپیمایی کمک کند.

modir

Recent Posts

چرا کوچک‌سازی دولت تنها راه نجات است؟

در حالی‌که آرژانتین با اصلاحات ساختاری و کاهش حجم دولت به رشد اقتصادی چشمگیر دست…

3 ساعت ago

راه نجات اقتصاد ایران از دل تاریخ

در شرایطی که اقتصاد ایران با بحران‌های عمیق و ناکارآمدی‌های ساختاری مواجه است، بازگشت به…

3 ساعت ago

قانون تثبیت قیمت انرژی؛ از شعار حمایت تا واقعیت نابودی اقتصاد ایران

تصمیم مجلس هفتم برای تثبیت قیمت حامل‌های انرژی، با حمایت چهره‌های سیاسی و اقتصادی، در…

4 ساعت ago

روایت‌سازی‌های اغراق‌آمیز؛ تضعیف قدرت ایران در جنگ ۱۲ روزه

در بحبوحه تحلیل‌های پس از جنگ ۱۲ روزه میان ایران و اسرائیل، برخی روایت‌ها با…

4 ساعت ago

بررسی عملکرد صنعت سیمان با وجود ناترازی ها

در سال‌های اخیر، عملکرد صنعت سیمان با رشد تقاضا، بهبود صادرات و اصلاح سازوکارهای فروش،…

1 روز ago

بازگشت روند صعودی بورس مشروط به چیست؟

اکنون تنها چیزی که می‌تواند قطار متوقف‌شده بورس را دوباره به حرکت درآورد، اراده‌ای سیاسی،…

1 روز ago