براساس گزارشی از فایننشالتایمز، پراید، ارزانترین خودروی تولید داخل ایران، سالهاست که به خاطر کیفیت پایین و ناامنیاش مورد انتقاد بوده است.
اما حالا این خودرو تبدیل به شاخصی برای ترسیم مشکلات اقتصادی مردم ایران و چالشهای پیشروی دولت شده است.
ایرانیها قیمت پراید را با حداقل دستمزد مقایسه میکنند؛ پرایدی که زمانی یک خودروی ارزانقیمت محسوب میشد و شرکت سایپا از سال ۱۹۹۳ شروع به ساخت آن کرده بود.
۱۰ سال پیش، یک کارگر با حداقل دستمزد و خانوادهای چهار نفره (حداقل دستمزد به تعداد اعضای خانواده بستگی دارد) برای خرید پراید به ۱٫۶ برابر حقوق سالانه خود نیاز داشت.
اما حالا باید ۳ برابر حقوق سالانه خود را برای خرید همان خودرو کنار بگذارد.
تورم و دستمزدهای پایین، سطح زندگی را آنقدر پایین آورده است که حتی خرید ارزانترین مدل داخلی یعنی پراید، که در بازار آزاد حدود ۶هزار دلار قیمت دارد، برای بسیاری به یک کالای لوکس و دستنیافتنی تبدیل شده است.
مشکل مردم ایران در خرید پراید، یکی از نشانههایی است که نشان میدهد چرا این انتخابات در وضعیت نامساعد درآمدی مردم برگزار می شود./دنیای اقتصاد
کمبود سرمایهگذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…
تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبههای مختلفی از جامعه، سیاست…
در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گرانتر کیا سراتو شدهاست. در ارزیابیها…
افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…
افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…
تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینیهاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…