براساس گزارشی از فایننشالتایمز، پراید، ارزانترین خودروی تولید داخل ایران، سالهاست که به خاطر کیفیت پایین و ناامنیاش مورد انتقاد بوده است.
اما حالا این خودرو تبدیل به شاخصی برای ترسیم مشکلات اقتصادی مردم ایران و چالشهای پیشروی دولت شده است.
ایرانیها قیمت پراید را با حداقل دستمزد مقایسه میکنند؛ پرایدی که زمانی یک خودروی ارزانقیمت محسوب میشد و شرکت سایپا از سال ۱۹۹۳ شروع به ساخت آن کرده بود.
۱۰ سال پیش، یک کارگر با حداقل دستمزد و خانوادهای چهار نفره (حداقل دستمزد به تعداد اعضای خانواده بستگی دارد) برای خرید پراید به ۱٫۶ برابر حقوق سالانه خود نیاز داشت.
اما حالا باید ۳ برابر حقوق سالانه خود را برای خرید همان خودرو کنار بگذارد.
تورم و دستمزدهای پایین، سطح زندگی را آنقدر پایین آورده است که حتی خرید ارزانترین مدل داخلی یعنی پراید، که در بازار آزاد حدود ۶هزار دلار قیمت دارد، برای بسیاری به یک کالای لوکس و دستنیافتنی تبدیل شده است.
مشکل مردم ایران در خرید پراید، یکی از نشانههایی است که نشان میدهد چرا این انتخابات در وضعیت نامساعد درآمدی مردم برگزار می شود./دنیای اقتصاد
نرخ بینبانکی، عددی بهظاهر فنی و دور از چشم عموم، در واقع یکی از حساسترین…
در ساختار اقتصادی ایران، انکار مرگ واحدهای زیانده و مقاومت در برابر انحلال طبیعی بنگاههای…
در حالی که حملات سگهای ولگرد به شهروندان، بهویژه کودکان، به بحرانی جدی در ایران…
با پیشبینی رسیدن جمعیت سالمندان ایران به ۳۱ درصد تا سال ۱۴۳۰، کشور در آستانه…
طرح کاهش دوره کارشناسی از چهار سال به سه سال، اگرچه با هدف مهارتمحوری و…
بازار عطر و ادکلن ایران، که زمانی نماد تجمل و انتخابگری بود، امروز به بازتابی…