آخرین اخبار

قضیه فشار افزایی در پارس جنوبی چیست؟

به گزارش سرمایه فردا، این روزها نام عملیات مربوط به فشار افزایی در پارس جنوبی به کرات شنیده می شود. اما در عملیات مربوط به فشار افزایی چه اتفاقی حادث می شود؟ گاز از میادین گازی با یک فشار مشخصی تولید می گردد و فشار مزبور بایستی به میزانی باشد که گاز تولیدی را به تاسیسات فرآورش که گاهی کیلومترها با میدان گازی فاصله دارد برساند.
برای مثال فرض کنید جهت انجام عملیات فرآورش گاز، بایستی فشار گاز خام ورودی به کارخانه فرآورش ۴۰ باشد. اگر فشار گاز ورودی کمتر از این مقدار باشد، عملاً کارخانه فرآورش گاز که وظیفه تصفیه آن و تبدیل به گاز قابل استفاده را دارد قادر به انجام وظیفه خود نیست. پس حفظ فشار ۴۰ جهت انجام عملیات فرآورش ضروری است.

تاثیر فشار افزایی در پارس جنوبی بر فرآورش

حال فرض کنید فشار گاز تولیدی از یک میدان در هنگام تولید ۱۰۰ باشد و با توجه به محاسبات انجام شده در طول مسیر خود تا کارخانه فرآورش ۶۰ واحد فشار خود را از دست بدهد و به ۴۰ برسد که در اینصورت ما قادر به فرآورش آن خواهیم بود چرا که شرط فشار گاز ورودی ما همانطور که گفتیم ۴۰ است.
اما اگر فشار گاز تولیدی ۸۰ باشد، و درطول مسیر ۶۰ واحد کاهش یابد و فشار گاز ورودی به کارخانه ۲۰ بشود، عملا کارخانه قادر به انجام عملیات فرآورش نیست.
با عملیات مربوط به فشار افزایی در پارس جنوبی می توانیم گاز تولیدی با توان ۸۰ را در سرچاه یا میدان گازی دریافت کرد. و آنرا با توجه به تاسیسات فشار افزایی و یا کمپرسورها به ۱۰۰ افزایش دهیم تا اگر ۶۰ واحد فشار آن در طول مسیر افت نماید. با فشار ورودی ۴۰ بتوانیم فرآورش گاز را انجام دهیم. به بیان واضح‌تر پیمانکار فشار افزایی، گاز با فشار پایین را دریافت کرده و با استفاده از کمپرسورهای احداثی، آنرا به فشار مورد نظر جهت رسیدن گاز به کارخانه فرآورش افزایش می دهد.

modir

Recent Posts

تبعات عملکرد ضعیف خودروسازی سایپا برای سهامداران

به گزارش سرمایه فردا، عملکرد ضعیف خودروسازی سایپا منجر شده بسیاری از سهامداران این شرکت…

6 ساعت ago

داود گرجی زاده استاد با چندین منصب دولتی

داود گرجی زاده مدیرعامل صنایع بسته بندی، استاد دانشگاه آزاد فیروزکوه و سهامدار درمانگاه بهداشتی…

7 ساعت ago

صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران در اولویت است

صیدی گفت: برای جبران کسری بودجه نباید تنها به سمت انتشار اوراق برویم. صیانت از…

7 ساعت ago

هشدار در صورت های مالی بانک شهر

هرچند در صورت های مالی بانک شهر نشان داده که سود ساخته اما در عمل…

7 ساعت ago

سنت کشتن وزیر در ممالک اسلامی

به گزارش سرمایه فردا، سنت کشتن وزیر در بسیاری از سلسله‌های ممالک اسلامی که آن…

10 ساعت ago

انتشار «رفتی و بی‌تو» با صدای امید نصری

به گزارش سرمایه فردا، قطعه موسیقایی «رفتی و بی‌تو» با صدای امید نصری منتشر شد.

10 ساعت ago