آخرین اخبار

تاثیر فرهنگ اخلاقی بر قضاوت کارکنان

به گزارش سرمایه فردا، فرهنگ یک شرکت بر قضاوت اخلاقی کارکنان و ذینفعان تأثیر می گذارد. شرکت‌هایی که برای ایجاد یک فرهنگ اخلاقی قوی تلاش می‌کنند، همه را تشویق می‌کنند تا با صداقت و درستکاری صحبت و عمل کنند. شرکت هایی که اخلاق قوی را به تصویر می کشند، مشتریان را به سمت محصولات و خدمات خود جذب می کنند.
مشتریان از دانستن اینکه با یک شرکت صادق معامله می کنند خوشحال و مطمئن هستند. شرکت های اخلاقی همچنین بخش عمده ای از کارکنان خود را برای درازمدت حفظ می کنند که هزینه های مرتبط با گردش مالی را کاهش می دهد. سرمایه‌گذاران وقتی در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که اخلاق خوبی از خود نشان می‌دهند، خیالشان راحت است، زیرا از محافظت از سرمایه‌شان مطمئن هستند. اخلاق خوب قیمت سهام را بالا نگه می دارد و از کسب و کارها در برابر تصاحب محافظت می کند.

مؤلفه های فرهنگ اخلاقی

فرهنگ‌پذیری در ابتدایی‌ترین مفهوم انسان‌شناختی خود به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن انسان‌ها قوانین، آداب و رسوم، مهارت‌ها و ارزش‌های مشارکت در جامعه را می‌آموزند. به عبارت دیگر، هیچ کس با فرهنگ متولد نمی شود. همه انسان ها، صرف نظر از منشأشان، باید بیاموزند که در فرهنگ های اطرافشان چه رفتاری مناسب تلقی می شود. در حالی که فرهنگ پذیری کسب هنجارها و ارزش های هر جامعه ای است، فرهنگ پذیری به طور خاص به انتقال فرهنگی و فرآیند اجتماعی شدن اشاره دارد که از تبادل فرهنگی ناشی می شود.
اثرات ا ترکیب فرهنگ ها هم در فرهنگ بومی (اصلی) و هم در فرهنگ میزبان (پذیرفته شده) در فرهنگ اخلاقی ظاهر می شود. از نظر تاریخی، فرهنگ پذیری اغلب نتیجه تسخیر نظامی یا سیاسی بوده است. امروزه نیز از طریق توسعه اقتصادی و دسترسی جهانی رسانه ها به وجود می آید.
فرهنگ اخلاقی نیز بخشی از زمینه اخلاقی است که مؤلفه های متعددی از جمله سیستم های رسمی و غیررسمی را در بر می گیرد. سیستم‌های رسمی عناصر سازمانی ملموس مربوط به اخلاق هستند که به طور هدفمند طراحی و اجرا می‌شوند (مثلاً برنامه‌های اخلاقی)، در حالی که سیستم‌های غیررسمی خط‌مشی‌ها، شیوه‌ها و ارزش‌های نانوشته‌ای هستند که با اخلاق مرتبط هستند.

modir

Recent Posts

وقتی آینده پشت درِ اتاق امتحان می‌ماند

آینده نوجوانان، به همین تصمیم‌ها و نحوه اجرای این آزمون‌ها گره خورده. شاید وقت آن…

4 ساعت ago

کسب لوح افتخار رضایتمندی مشتری توسط مجتمع رفاهی مارال ستاره

در نهمین دوره ارزیابی سراسری رضایتمندی مشتری، که با هدف تجلیل از مدیران برجسته و…

7 ساعت ago

افتخاری دیگر برای گاج؛ دریافت لوح رضایتمندی مشتری در نهمین اجلاس سراسری

در نهمین آیین تجلیل از «رضایتمندی مشتری» که با حضور مقامات عالی‌رتبه، مدیران صنایع برتر…

7 ساعت ago

بررسی قانون و جریمه سگ‌گردانی

قانون مستقل درباره سگ گردانی وجود ندارد اما در مواد مختلف به مسیولیتهای صاحبان سگ…

14 ساعت ago

خواسته خودروسازان از دولت

محدودیت‌های وارداتی باعث شده که خواسته خودروسازان داخلی بدون فشار رقابتی به‌جای تمرکز بر بهبود…

1 روز ago

شریان های قاچاق سوخت

قاچاقچیان سوخت با استفاده از خلأهای قانونی، سهمیه‌های تخصیص‌یافته را از مسیرهای رسمی خارج کرده…

1 روز ago