به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، رئیس سازمان راهداری و حملونقل کشور در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل ضمن تشریح عوارض آزادراهها درباره عملکرد اظهار کرد: در ۸ ماهه گذشته ۱۲ میلیون تن ترانزیت کالا داشتهایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸ میلیون تن بوده رشد قابل توجهی داشته است. در بخش مسافری ۲۱ میلیون نفر مسافر از مرزهای بین المللی داشتهایم.
وی افزود: سوخت موضوع مهمی در حملونقل است چند سالی هست که تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش انجام میشود که براساس مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و کالا انجام میشود. در طرح جدید مبدا و مقصد در زمان صدور بارنامه مسیر مشخص شود و کارت سوخت کامیون فقط در جایگاه سوخت همان مسیر فعال شود. این مسأله علاوه بر جلوگیری از قاچاق سوخت به رصد پیمایش نیز کمک میکند. این طرح از یک ماه پیش آغاز شد که به دلیل نرم افزاری و ارتباطی با مشکلاتی مواجه شد.
رضا اکبری تصریح کرد: طرح سوختگیری کامیونها در جایگاههای مشخص قرار شد ابتدا برای کامیونهای بالای ۵۰ تن که جمعیتی ۲۵ هزار نفری دارند را شروع کنند. با توجه به اینکه نواقص طرح برطرف شده از ۵ دی اجرایی میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل کشور گفت: نرخ عوارض آزادراهها دولتی تعیین شده است. در عوارض جدید به صورت پیمایشی دریافت میشود برای نمونه کسی که از بزرگراه قم ۳۰ کیلومتر استفاده میکند به اندازه ۳۰ کیلومتر عوارض پرداخت خواهد شد. بنابراین از یکم بهمن بزرگراههای کرج- قزوین، قزوین- زنجان، بندرعباس – شهید رجایی، تهران-قم و تهران- ساوه انجام خواهد شد.
اکبری ادامه داد: در حال حاضر درآمد این ۵ آزادراه حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سال میشود که نیمی از هزینه نگهداری است. آزادراهها ایمن ترین جادهها در دنیا هستند اما در ایران آزادراهها به دلیل نداشتن چراغ، حفاظ و… کشته میگیرند. بنابراین در مقطع کنونی باید به دنبال اصلاح عوارض آزادراهی برای تعمیر آزادراههای کشور هستیم تا از این طریق تصادفات کاهش پیدا کند. در مسیر آزادراهها سکونتگاهها شامل پرداخت عوارض نمیشوند برای نمونه در آزادراه تهران ساوه تا پرند عوارضی دریافت میشود.
همچنین حسن کدخدایی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: در حال حاضر ۸ هزار کیلومتر باند دوم بزرگراهها را در دستور کار داریم و امسال ۷۰۰ کیلومتر را به بهرهبرداری خواهیم رساند. در صورتی که محدودیت اعتبار وجود نداشته باشد سالانه میتوانیم ۱۲۰۰ کیلومتر را توسعه دهیم. به طور قطع در محورهای که ترافیک آنها معادن هستند یا محورهای انتقال فرآوردههای نفتی و … توسعه باند دوم آزادراه اجرا میشود.
اقتصاد خلاق با تکیه بر نوآوری، فرهنگ و فناوریهای نوین، به الگویی تحولآفرین در توسعه…
تصمیمگیری در مدیریت، صرفاً انتخاب میان گزینهها نیست؛ بلکه فرآیندی چندلایه و پویا است که…
اظهارات اخیر محمود نبویان درباره نفوذ اسرائیل از طریق فناوری و کنترل دوربینهای شهری، بار…
پرونده قضایی برای زهره سادات هاشمی، مجری سابق صداوسیما، پس از انتشار مصاحبهای انتقادی، بار…
انتشار تصویر معاون سازمان ملی استاندارد در یک اجلاس بینالمللی، بار دیگر رسانههای جناحی را…
تیتر جنجالی روزنامه «چارسوق» درباره سکوت اصلاحطلبان در برابر گرانی مرغ، بار دیگر مرز باریک…