به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، رئیس سازمان راهداری و حملونقل کشور در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل ضمن تشریح عوارض آزادراهها درباره عملکرد اظهار کرد: در ۸ ماهه گذشته ۱۲ میلیون تن ترانزیت کالا داشتهایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸ میلیون تن بوده رشد قابل توجهی داشته است. در بخش مسافری ۲۱ میلیون نفر مسافر از مرزهای بین المللی داشتهایم.
وی افزود: سوخت موضوع مهمی در حملونقل است چند سالی هست که تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش انجام میشود که براساس مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و کالا انجام میشود. در طرح جدید مبدا و مقصد در زمان صدور بارنامه مسیر مشخص شود و کارت سوخت کامیون فقط در جایگاه سوخت همان مسیر فعال شود. این مسأله علاوه بر جلوگیری از قاچاق سوخت به رصد پیمایش نیز کمک میکند. این طرح از یک ماه پیش آغاز شد که به دلیل نرم افزاری و ارتباطی با مشکلاتی مواجه شد.
رضا اکبری تصریح کرد: طرح سوختگیری کامیونها در جایگاههای مشخص قرار شد ابتدا برای کامیونهای بالای ۵۰ تن که جمعیتی ۲۵ هزار نفری دارند را شروع کنند. با توجه به اینکه نواقص طرح برطرف شده از ۵ دی اجرایی میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل کشور گفت: نرخ عوارض آزادراهها دولتی تعیین شده است. در عوارض جدید به صورت پیمایشی دریافت میشود برای نمونه کسی که از بزرگراه قم ۳۰ کیلومتر استفاده میکند به اندازه ۳۰ کیلومتر عوارض پرداخت خواهد شد. بنابراین از یکم بهمن بزرگراههای کرج- قزوین، قزوین- زنجان، بندرعباس – شهید رجایی، تهران-قم و تهران- ساوه انجام خواهد شد.
اکبری ادامه داد: در حال حاضر درآمد این ۵ آزادراه حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سال میشود که نیمی از هزینه نگهداری است. آزادراهها ایمن ترین جادهها در دنیا هستند اما در ایران آزادراهها به دلیل نداشتن چراغ، حفاظ و… کشته میگیرند. بنابراین در مقطع کنونی باید به دنبال اصلاح عوارض آزادراهی برای تعمیر آزادراههای کشور هستیم تا از این طریق تصادفات کاهش پیدا کند. در مسیر آزادراهها سکونتگاهها شامل پرداخت عوارض نمیشوند برای نمونه در آزادراه تهران ساوه تا پرند عوارضی دریافت میشود.
همچنین حسن کدخدایی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: در حال حاضر ۸ هزار کیلومتر باند دوم بزرگراهها را در دستور کار داریم و امسال ۷۰۰ کیلومتر را به بهرهبرداری خواهیم رساند. در صورتی که محدودیت اعتبار وجود نداشته باشد سالانه میتوانیم ۱۲۰۰ کیلومتر را توسعه دهیم. به طور قطع در محورهای که ترافیک آنها معادن هستند یا محورهای انتقال فرآوردههای نفتی و … توسعه باند دوم آزادراه اجرا میشود.
با رأی منفی شورای امنیت به پیشنهاد چین و روسیه برای تعویق مکانیزم ماشه، تحریمهای…
در روزهایی که بازار سرمایه ایران از تبعات جنگ ۱۲ روزه و فشارهای سیاسی عبور…
در بازارهای مالی پرنوسان، یافتن کسبوکاری که بتواند در کمتر از سه سال سرمایهگذاری را…
در شرایطی که خاورمیانه به نقطه جوش تحولات سیاسی و امنیتی نزدیک میشود، ایران در…
در شرایطی که بازار سرمایه ایران با فشارهای ساختاری، سیاستهای پولی انقباضی و نبود تولید…
در شرایطی که تورم افسارگسیخته، سفرههای مردم را کوچکتر کرده، پیامدهای آن فراتر از اقتصاد…